Oslo en dan flam- bergen met boot of bus/trein

Wij willen half september naar noorwegen en willen van Oslo naar bergen.
we zitten te dubben tussen of we het laatste stukje van flam naar Bergen met de boot moeten doen of een stukje boot naar gudvangen en dan met bus en trein naar Bergen. bij die laatste kom je dan waarschijnlijk langs Stalheimskleira
maar daar zou je ook vanuit flam op 1 dag heen en weer kunnen toch met een bus?

Is het mooier om met de boot door de fjorden en dan buitenom naar bergen te varen of is het leuker in de bus en de trein naar bergen?

trein Oslo - Myrdal ca 5 uur ( misschien onderweg overnachten in Geilo)
trein Myrdal - Flåm
boot Flåm - Gudvangen
bus Gudvangen - Voss
trein Voss - Bergen

of

Trein Oslo-Myrdal ca 5:00 uur
Trein Myrdal-Flåm ca 1:00 uur
ferry naar Balestrand
van Balestrand met boot naar Bergen

Over water lijkt mij mooier, alleen wat voor boot heb je in gedachten? Er gaat in de zomer een express boat van Norled, vijf uur zo’n boot moet je leuk vinden…

zie ook:
http://eng.norled.no/Default.aspx?pageid=1115

Veel plezier :slight_smile:

Hoi Wolven,

Ik heb zelf het eerste traject afgelegd een kleine twee weken geleden. De boot over de fjorden is ontzettend mooi, maar ik moet zeggen dat twee uur ruim voldoende was. Je hebt op dat stuk een ontzettend mooi uitzicht over de fjorden. Met de bus reizen gaat ook prima en het is een leuke tocht. Je komt onder andere langs veel watervallen, mooie natuur en de busreis was ook echt genieten. Mij is dit ontzettend goed bevallen. Zoals ik het heb gedaan:
1 dag Bergen - Voss met de trein
1 dag Voss - Gudvangen - Flam (bus en boot)
1 dag Flam - Myrdal (maar afhankelijk van hoe laat je het treintje neemt kun je ook nog diezelfde dag naar Oslo/Bergen).

Waar je misschien wel rekening mee moet houden is dat er in Flam cruiseschepen kunnen zijn. Dit betekent dat zij bijna alle tickets voor de trein Flam-Myrdal boeken. Of je mogelijk ook tegen dit soort ‘problemen’ aanloopt als je Myrdal - Flam wilt doen weet ik niet, maar als je perse voor een bepaalde tijd tickets wilt hebben ivm treinaansluitingen, zou ik aanraden ze van te voren te boeken.

Heel veel plezier! Het is ontzettend mooi :slight_smile:

Wij hebben in 2007 de eerste versie gedaan. Het dorpje Flam zelf vond ik trouwens echt niets aan, wij hebben overnacht op de camping, maar de reis eromheen was genieten.

Ook ik zou voor de eerste optie gaan. Het stuk tussen flam en gudvangen is wellecht wel de mooiste boottocht in noorwegen. Als je met de boot het hele stuk naar bergen reist ga je door de brede fjorden heen, wat ook wel mooi is, maar toch wel minder spectaculair.

Als is noorwegen sowieso prachtig, dus op welke manier je ook reist, het word toch wel mooi :slight_smile: