Orkaan / tropische storm informatie

Hierbij een forum voor alles wat over en langs ons komt.

Maria
Wij hebben wederom veel geluk gehad en niet veel last van Maria gehad.
Zelfs mijn zus die hier op vakantie was kon gewoon zondag nog vliegen naar nl met klm, als de klm geen medische noodstop moest maken waren ze waarschijnlijk niet geland vanwege de sterke wind in de ochtend.

Nu momenteel niet veel zon, maar wel heel warm.

nu maar afwachten wat er na Maria komt.

Groetjes

PS. zal wel een filmpje plaatsen van de zee op zondag middag. moet hem nog ff van telefoon afhalen.

1 like

Goed om te horen dat Irene en Maria geen grote schade en of ernstige overlast hebben veroorzaakt. Wij wachten nog op de details voor onze 3 jaar op SXM. Ik heb begrepen dat januari tot april het hoogseizoen is. Het weer zal dan wel op zijn best zijn!? Wij verwachten januari te arriveren. Heb jij nog tips mbt het wonen ten aanzien van jou topic? Ik bedoel dan: wat voor woning, locatie, voorzieningen etc? Welke buurten raad jij bijvoorbeeld aan, ook mbt de veiligheid in het algemeen?

Eigenlijk van december tot april is het hier druk met toeristen en is het lekker weer. Als je rekening wil houden met het wonen ten aanzien van de tropische stormen / orkanen dan zou ik aanraden om niet aan de zee te zitten. het zout is daar heel erg met die winden en het water komt behoorlijk hoog. Verder zijn hurricane shutters wel handig maar als je de ramen makkelijk dicht kunt timmeren is dat ook geen probleem. Wel zou ik aanraden om een huis met cistern te nemen, scheelt veel met water kosten, vooral in deze tijden hoeven we geen water te kopen.
Locatie kan ik niet echt veel over vertellen, ik woon zelf momenteel op weymouth hill de berg boven st peters en dat is een nieuwe buurt maar wel aardige buren. ik zal even een topic aanmaken speciaal voor de buurt ervaringen van mensen.
Het kiezen van de buurt waar je in wil wonen ligt ook veel aan de gezinsituatie waarin je hier mee naartoe komt, alleen, met vriend/in of met kinderen. Vooral als je met kinderen komt zou je goed moeten kijken waar je woont aangezien wij nederlanders niet gewend zijn om een kind van groep 1 alleen in een schoolbus naar school te sturen. dus dicht bij een school is wel handig en tijdbesparend voor jezelf aangezien je hier nogal veel files hebt op bepaalde tijden.

hoop je hiermee een beetje informatie te hebben gegeven.

groetjes

Dankjewel, duidelijk verhaal! Ik houd je op de hoogte wanneer wij die kant op komen. Wij gaan als wij aankomen pas echt op zoek naar een woning. Misschien dat jij tegen die tijd nog wat in de aanbieding hebt.

Grt Fernando

[ame]zee sxm maria - YouTube

1 like

Hurricane season op Sint Maarten loopt van begin Juni tot 1 December. Dit betekent niet dat er elk jaar in het seizoen een hurricane voorbij komt, maar de kans bestaat.
De laatste grote hurricanes hier dateren van 1995 - Luis, 1999 - Lenny en 2014 - Gonzalo. Vooral Luis in 1995 heeft voor veel problemen gezorgd. Er zijn toen 9 mensen omgekomen en de ravage was verschrikkelijk. Destijds heeft Sint Maarten er ca 5 jaar over gedaan om er weer bovenop te komen.

Tropische stormen als gevolg van hurricanes die (op enige afstand) voorbij trekken komen vaker voor. Deze gaan vaak gepaard met hevige regenval die dan weer overstromingen kunnen veroorzaken.

Op 1 December wordt het einde van hurricane season gevierd met “Thanksgivings Day”. Dit is niet hetzelfde als de amerikaanse versie over pelgrims, indianen en kalkoendiner, maar een dag van bezinning en dank dat we het hurricane seizoen hebben overleefd.

Laat je door bovenstaande niet afschrikken om ons prachtige eiland te bezoeken. Hurricanes die Sint Maarten aandoen blijven over het algemeen zeldzaam en zijn redelijk lang vantevoren te voorspellen.

1 like

Hallo Randy
het orkanen seizoen is toch ook wel iets waar we rekening mee hebben gehouden … wij zelf hebben veel last en dus ook ervaring met overstroming in ons huis :stuck_out_tongue:
dus een orkaan kan voor ons best heftig over komen
bedankt voor je duidelijke uitleg dit stelt me erg gerust

Vr gr Mike Noor

Er is steeds meer technologie beschikbaar om de hurricanes te voorspellen dus daar zou ik me niet al tveel zorgen over maken. Eveneens de lokale regering hier op SXM nemen waarschuwingen heel serieus. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een tijd omroepen waarna niemand meer de weg opmag. (Curfew) en iedereen kan zich ruim voorbereiden op een TS (tropische storm) of hurricane. Afgelopen jaar was er niets aan de hand. In 2014 kwam Gonzalo die was wel ietwat heftiger, ze dachten dat het een tropische storm zou zijn maar toen bleek die flink uit te groeien tot een hurricaan type 3 toen die over SXM heen ging. regering had wel ruim op tijd een curfew afgeroepen maar velem hadden niet verwacht dat het een orkaan zou worden dus hierom toch veel schade ontstaan. Zie hier een filmpje : Category 3 Hurricane Gonzalo Smashes St. Maarten - Before, During & Aftermath - YouTube in het begin staat: many lives lost maar dit is overdreven. Er is een man overleden maar die bleef in zijn bootje zitten in de Lagoon, tja dat is niet zo slim.

mocht iemand intresse hebben ik heb hier een link waarop ik alles in de gate hou deze link geeft aan welke TS of Hurricain er actief

vr gr Mike

1 like