'Opnieuw beginnen' in Ambon

Dag,

Daar mijn vriendin (toekomstige echtgenote) en ik allebei een huwelijk achter de rug hebben, en ze van Jakarta afkomstig is zouden we graag vanuit België naar Indonesië vertrekken om ons daar uiteindelijk te settelen. Daar Bali idd overbevolkt is, weten we al, daar ze er een grote villa had, welk verhuurd werd en, na de bom…tja, heeft het zich toch nooit meer rechtgetrokken, dus werd deze verkocht - trouwens sinds de crisis loopt het daar ook niet allemaal op wieltjes zeker niet in de vastgoedsector…

Maar, bon, Ambon lijkt dan misschien nog’n haalbare kaart, ik heb toerisme gestudeerd en werk momenteel als foodconsultant in een delikatesenbedrijf - een soort van guesthouse zou eventueel dus wel kunnen, wegens toch een basiskennis. Mijn vriendin heeft trouwens ook in een hotel in Antwerpen gewerkt en aldus ook hier wat ervaring opgedaan - maar - zoals iedereen die hier een berichtje ‘post’, waar te beginnen hé, en zeker ben je nooit… We zijn beiden 36 jaar, naar daar vertrekken ‘moet’ lukken want er is niet gauw een weg terug als je hier met 2 terug je leven wil opnemen en alles verkocht is - Denk daar maar eens over na - :retard: Maw, alle tips, welkom!!

Ik zou het best leuk vinden om mee te gaan naar indonesie. Ik ben docent consumptief en heb sinds kort een eigen visbedrijf. Ik wil hier mee stoppen. Heb ook een huwlijk achter de rug en een nieuwe vriendin waar ik graag een doorstart mee wil maken, maar totaal ergens anders.
Mensen dingen leren lijkt mij erg leuk. Van voeding weet ik bijzonder veel af. Mijn huidige vriendin komt ook uit de horeca.
Ik hoor het wel.

Groetjes Jan en Saripah

Hallo, graag wil ik weten of er mensen terug zijn gegaan naar indonesia, met kinderen vanuit de nmi regeling.Wij zouden willen weten of dit nou echt wel haalbaar is met maar een 650,- en minderjarige kids die nog naar school moeten .Graag hoor ik reacties.
vr grt nonna m

Er zijn als freelancer/zzper/ondernemer wel mogelijkheden. Je kunt er mee starten in Nederland. Wil je meer informatie mail mij:vak01:

Hallo, juist in die richting zat ik dus ook te denken ook gezien alleen de aanvrager van de nmi regeling zijn paspoort in moet leveren ,en derest van het gezin een nl paspoort kan behouden.

zzper, nmi, zijn termen die hier niet voorkomen. Graag wat nadere uitleg…

Tnx!

In nederland is er een wet nmi ,met behoud van een uitkering terug naar land van herkomst.
Dit ligt ongv op 650,- euro per maand in ons geval land van herkomst indonesie omdat vader van mijn man knil millitair is geweest, en op rietkerklijst staat.dan kom je in aanmerking hiervoor maar je moet ook een half jaar in de ww zitten dus geen werk hebben .Minderjarige kinderen kunnen mee en partner deze behouden nederlandse nationaliteit.Maar voor de aanvrager vervalt zijn nl status.Dus best een onderneming Maar kan mooi zijn als je er iets bij gaat doen .