(origineel bericht op be-more.nl)
Openingen, pannekoeken en huwelijksreisbestemming
Hallo lieve allemaal,
Merk nu wel dat ik steeds minder te vertellen heb omdat je steeds meer gewend raakt. Maar ik zal even diep graven in m’n gedachten en belevingen.
We zijn deze week (donderdag) naar 1 van de villages geweest, keiharde regen dus we moesten binnen gaan zitten, opgepropt en al en hebben de lokale members in Chichewa een beetje vertelt wat LIYO doet en konden de mensen vertellen wat zij graag gedaan zouden willen hebben. Je kan echt het merendeel niet volgen, dus eigenlijk zit je er een soort van beetje bij. En we moesten al snel weg omdat we pannenkoeken gingen eten in Packachere.
Ook zijn er deze week twee nieuwe nursery’s geopend en ze heten ‘the sheep’ en ‘future’. Bij 1 opening ben ik geweest en gingen we met de leden (vooral moeders en vrouwen) overleggen wat ze allemaal nog nodig hebben en hoe ze het allemaal gaan regelen, werd met verteld door Elby.
Vrijdagochtend vertrokken we rond 7 uur (wat uiteindelijk 8 uur werd) naar Cape Maclear. Een ritje van ongeveer 3,5 uur. Onderweg kom je langs allerlei dorpjes dus heb je genoeg te zien.
Toen we daar aankwamen was ik echt verbaasd over hoe mooi het was. Je moet je maar even voorstellen, je hebt uitzicht over een lake waar bergen in liggen en je slaapt in hutjes met een rieten dak en een tweepersoonsbed waar eigenlijk 3 personen makkelijk in passen en een eigen douche en wc. Geweldig mooi. Echt zo’n soort huwelijksreisbestemming zegmaar.
Zaterdagochtend gingen we snorkelen. Nog nooit gedaan dus was even wennen aan het ademen door een buis maar na een tijdje lukte dat wel en best mooie vissen gezien. Hopelijk kan ik de foto’s daarvan uploaden maar dat moet ik zo nog even bekijken. En ’s avonds heerlijk gegeten en daarna nog even naar de Gecko’s Lounge.
Maandag zijn we de community ingegaan (Cairo heet het dorpje) en daar hebben we kleding uitgedeelt aan ouderen en ondertussen hadden andere vrijwilligers een youth meeting in hetzelfde dorpje. Superveel kinderen en er werd een toneelstuk opgevoerd.
Vandaag zouden we om 4 uur naar de Garden gaan om te bemesten maar dat ging niet door omdat het regende. En verder ben ik net terug van het wieden bij een nursery the lion. En vanmiddag weer een meeting.
Deze week is wel opzich een druk programma. Kim en Maartje gaan weg en de vrijwilligers met wie ik gekomen ben ook dus dat wordt veel afscheid nemen. We hebben donderdagavond ook een afscheidsfeestje en vrijdagochtend dag zeggen. En verder heel veel de community in en kleren uitdelen, youth meetings, nursery’s bezoeken en schoonmaken etc.
Dat was het wel weer voor afgelopen week en weekend denk ik.
Jullie nog nieuwtjes?
Groetjess