Openbaar Vervoer In Turkije

Hey allemaal,

Graag had ik wat meer te weten gekomen over het openbaar vervoer in Turkije.
Als je bevoorbeeld de bus wil nemen van Bodrum naar Istanbul:
-Hoeveel kost dit dan?
-is er veel prijsverschil?
-moet je reserveren of gaat dit zoals wij de bus naar de stad nemen?

  • iets over het comfort misschien?

Alle informatie is welkom.

alvast bedankt,

Best Azerty,

Het openbaar vervoer in Turkije is prima geregeld;Nederland kan daar een voorbeeld aan nemen.

Voor langere afstanden vetrek je van de zg.bus terminals(in iedere grote stad is er wel een te vinden)

Het gaat als volgt;je koopt je ticket van te voren.Meerdere maatschappijen bieden tickets aan(Varan,Kamil koc enz.);kies de goedkoopste,er is veel concurrentie onderling.

Laatst werd ik op het busstation van Istanbul belaagd door heren die tickets aanbieden op het agressieve af.

Tip:laat een goede(turkse)vriend de ticket voor je kopen;betaal je zeker niet teveel!

Het zijn luxe bussen met airco,2 chauffeurs en een soort steward,die onderweg thee of koffie serveerd.

Onderweg wordt er regelmatig gestopt voor toilet,eten,sigaretje.

Prijsindicatie:
Een busrit vanaf Antalya naar Istanbul(960 km)van 14 uur kost je ong.24 euro.

Het is raadzaam om rond middernacht op te stappen,een groot gedeelte van de rit kun je dan slapen.

Hoop je voldoende te hebben geinformeerd,

Forumbeheerder,
Hans.

Ben het met het antwoord van Hans volkomen eens. Geen land als Turkije heeft zo een goed openbaar vervoer per bus als hier.
Maar zoals hij je ook verteld, laat een truk je ticket kopen het zal je geld schelen,die weten te onderhandelen want gebuiken de bus als vervoermiddel dagelijks om lange afstanden hun families te bezoeken.Zoals Hans ook schrijft,vergelijk bij de verschillende maatschappijen het kan ook een paar euro schelen.
Ik sluit me volledig bij Hans zijn antwoord aan.
Groetjes,
Franka

En laat ik deze zomer nou van Bodrum naar Istanbul gereisd te zijn en ook nog met de bus…

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er erg tegen opzag. Ben ooit met de bus vanuit Nederland naar Salou gegaan, 14 uur en ik kwam gebroken aan, had niet geslapen en was compleet uitgeteld… Maar goed dit keer met mn lief onderweg naar familie dus ik had andere dingen om me bezig te houden, naar Spanje ging ik met mn broertjes toen 16…

We vertrokken om 21uur vanuit Bodrum. We zaten in een ruime bus met airconditie en genoeg beenruimte, om de 3 uur maakte we een stop, zowel voor de rokers en toilet gangers maar ook om de hongerige maag op te vullen. In de bus werden we onderweg voorzien van koffie/thee of water en een cakeje…

Rond 8 uur die ochtend reden we Istanbul binnen, dat is een geweldig gezicht, die inmense stad die aan het ontwaken is en je steeds dieper word meegesleurd in het ritme van de stad (zo moet bij de reclame gaan werken ;)! )

De rit is me 100% meegevallen kwam fit gezond en uitgeslapen aan en durf het iedereen aan te raden, de rit duurt ongeveer 12 a 13 uur je maakt 4 x een stop en de service en luxe aan boord is voldoende er worden onderweg ook nog films vertoond (helaas wel turks)…
Wij waren 80 miljoen kwijt voor 2 enkeltjes…

Overdag schijnt de reis nog mooier te zijn (bus naar Istanbul vertrekt 2 tot 4 keer per dag, afhankelijk van het seizoen) omdat je langs oa Izmir komt is er natuurlijk onderweg voldoende te zien…

Heel veel plezier…

Liefs Linda

hello hello,

Ik ben een keer vanuit Marmaris naar Istanbul gereisd… Ging prima en maar 50 gulden(toen nog) Ik ben met Ulusoy gegaan… Super luxe bus… we moesten ook een stuk met de bus op de boot, daar gingen we (midden in de nacht) lekker kopjes thee drinken en een beetje ouwehoeren met andere mensen die ook op die boot zaten :)…

Ook ik had in het begin geen zin om zo lang die bus in te gaan maar zo erg was het niet want ik heb de halve reis liggen pitten :):)… Maar toen ik aankwam moest ik nog ff een paar uur in de bus gaan zitten omdat we een opening van een school hadden in een dorp wat in de buurt van Istanbul lag… nou daar wordt je wel gaar van hoor ;)…

xxx

Wij hebben idd ook op de boot gezeten, heb er zelfs nog foto´s van alleen lag ik toen te slapen dus heb daar helaas niets van megekregen…Behalve dan dus die foto maarja daar lig ik heel charmant op te slapen…hahahaha

Liefs Linda

Van de zomer wil ik graag met de bus van Marmaris naar Istanbul. Ik heb al begrepen dat de route mooi is en dat kaartjes vrij makkelijk te halen zijn.
De enige vraag die mij rest is hoe vaak die bus rijdt. Dit inverband met het eventueel vooruit te reserveren hotel in Istanbul. Als ik 15 augustus overdag ga rijden kom ik daar 's avonds aan. Als ik de nachtbus neem kom ik de 16de 's morgens aan…

Dus hoe vaak rijden er vanuit bepaalde plaatsen een bus naar Istanbul?

Naar Istanbul gaan zo ontzettend vaak bussen, zeker elke paar uur

Dat is mooi, daarover geen zorg dus:)

gewoon even langs het plaatselijke grote busstation en even vragen. De bussen rijden altijd op vaste tijden en cker 's nachts voor zo’n lange route is goed te doen.