Open jaw ticket zuid amerika... waar te beginnen...

We willen met 2 personen in Januari 2013 vertrekken naar Buenos Aires, Argentinië. Vanuit daar over land naar Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. Volgens “de verhalen” is Venezuela te gevaarlijk, dus is het plan om van Colombia naar Suriname te vliegen zodat we dat land ook nog kunnen zien. En dan in December 2013 vanuit Suriname weer naar NL te vliegen.

Nu zijn er ook open-jaw tickets, hoe kunnen we daar meer informatie over zoeken? Want we willen graag een ticket waarvan we de datum kunnen aanpassen. En als mogelijk misschien de vertrekplaats ook nog aanpasbaar?

Ik heb mijn vragen bij 3 reisburo’s voorgelegd. (heb het idee dat ze genoeg ervaring hebben met kant-en-klare zonvakanties maar niet met dit) Nu kunnen ze bij die 3 reisbureaus niet echt meedenken met ons. Ze zeggen min of meer hetzelfde: zoek een datum en een vertrekplaats en wij regelen de ticket. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Stel dat de vluchten in januari vele euro’s duurder zijn dan begin februari: dan willen we de vertrekdatum best een aantal weken opschuiven… of dat het vanuit Brussel goedkoper is dan vanuit Amsterdam…daar hebben we hun juist bij nodig! Ik weet niet waar ik moet beginnen met tickets zoeken!

groetjes!

PS
De reisroute hebben we gekozen door de info die we op internet gevonden hebben over de beste reistijden (klimaat / regenseizoenen etc)
Mochten jullie betere ideeën hebben dan horen we dit graag!

Volgens mij vliegen er maar twee maatschappijen op de route Paramaribo-AMS. En 1 die ook op AMS-BA vliegt, KLM.

En geen enkel reisbureau zal je de goedkoopste optie geven, zeer zeldzaam. Dus toets zelf verschillende data in op de site en kijk wat goedkoper is.

Vraag een offerte op bij http://www.worldticketcenter.nl/ & www.klm.nl

Meestal kun je maar 1 jaar vooruit boeken, dus nu boeken voor december 2013 zal lastig zijn.

Als je vanuit Colombia terugvliegt heb je meer opties qua luchtvaartmaatschappijen en zul je waarschijnlijk betere prijzen vinden.

Helemaal mee eens.
Ik zou niet snel een vlieg ticket bij een reisbureau boeken, ze verdienen hier niet aan en zullen dus ook niet extra hun best voor je doen.
Ik zou inderdaad gevoon via internet gaan zoeken. Sommig tickets kun je kosteloos verplaatsen van datum maar de goedkoperen meestal niet.
succes!

@ Saywhat en stessmar : bedankt beiden voor jullie advies!

Offerte is aangevraagd bij worldticketcenter.

Bij KLM heb ik alleen op de site gekeken en een vlucht naar Buenos Aires en terug via Paramaribo gevonden. Kan even niet zien of deze data aan te passen zijn, daar kan ik beter voor bellen. Want datum invullen gaat maar tot juli 2013 ipv december.

En ook bedankt voor het meedenken over vlucht terug vanaf Bogota!
Zie je, zo’n tips geeft het reisburo niet!
Dan zouden we (zoals in OP gezegd) rond kunnen reizen t/m Colombia, dan even een maand met een retourvlucht van Bogota naar Suriname. Dan van Bogota naar huis.

Twee reisburo’s belden me dat ze een offerte hebben gemaakt en dat ik deze week een afspraak moet maken. Mijn vriendin kan er helaas niet bij zijn want haar moeder ligt in het ziekenhuis, is even belangrijker (dus ik ga alleen)
Toen zeiden ze me dat ik een optie moet nemen en mijn vriendin;s paspoort maar mee moet nemen. Ik heb meerdere keren proberen uit te leggen dat we nog geen optie willen nemen, we willen rondkijken, andere offertes vergelijken etc en dan beslissen. En toen werden ze beiden een beetje dwingend… dan ben ik al geneigd om uit principe “laat maar zitten dan” te roepen. Hoezo klant is koning… ik laat me toch nergens toe dwingen?

nee groot gelijk hoor! ben benieuwd waarmee ze uiteindelijk op de proppen kwamen?? scheelt het veel…?

@ Bloem wat heb je een geweldig motto!! the best things in life aren’t things!!

de prijzen van Buenos Aires heen en vanaf Paramaribo terug schelen overal maar een paar tientjes. Je kan niet een ticket voor een heel jaar boeken, je boekt de terugreis nu voor juli 2013 en onderweg daar verplaats je deze naar dec 2013. De ene ticket is goedkoper, maar kost wijzigen bijv. 200 euro. De andere ticket is duurder maar is incl wijzigen. Al deze dingen opgeteld (wijzigingekosten moet ik nou eenmaal maken) komt het toch op hetzelfde neer)

En dan boek ik uiteindelijk liever bij een reisburo bij me op de hoek dan een internetbedrijfje aan de andere kant van het land. Toch een vertrouwensdingetje… Maar we denken er nog even over na, eerst moeder de moeder van mijn vriendin weer opgeknapt zijn.

@ koekie ja he? en zo true ook. had je verhaal op ander forum gelezen en het wordt sowieso een prachtreis. hopelijk kan je vriendin met een gerust hart mee.

ik had ook zitten kijken bij klm. heen op rio/sao paulo en terug bogota, toch 1000 euro. terug vanaf curacao was dan 775 maar goed, om van bogota naar curacao te komen betaal je ook 200 euro. via internet had ik alleen de opties economy of business. had even doorgeklikt maar kon mn ticket dan niet wijzigen, kon alleen bij een bepaald type economy. die ik weer niet kon kiezen.

als het zo ver is, maar eens informeren maar vind dit soort dingen uitpuzzelen erg leuk

ander forum, dat moet dan viva zijn want verder ben ik niet zo actief online :slight_smile:
haha dat zou toevallig zijn!!

Je kan meestal het beste direct bij de vliegtuigmaatschappij boeken. Als je bij een (online) reisbureau boekt, dan betaal je niet alleen de wijzingskosten voor het ticket…maar ook min. 50 euro aan het reisbureau voor het wijzigen. Terwijl de meeste vliegtuigmaatschappijen in alle landen vertegenwoordigd zijn en je vaak even bij een balie/kantoor langs kunt gaan om je ticket te wijzigen.

Ik kon juist direct op de site van klm (bijvoorbeeld) niet goed de voorwaarden vinden: of de ticket qua datum en vertrekplaats te wijzigen is. Heb nu een reisbureau gevonden wat 35 euro vraagt voor het uitzoeken…

En zoals ik al schreef: dan boek ik uiteindelijk liever bij een reisburo bij me op de hoek dan een internetbedrijfje aan de andere kant van het land. Toch een vertrouwensdingetje…

@ koekie, niet geheel toevallig hoor. kom op beide fora al jaren en zoek nu info over ZA. las je verhaal daar.

heb je inmiddels al een quote gekregen?

Toffe reis… Spreken jullie al Spaans? :wink:

Mijn ervaring is dat De Vliegwinkel wel aardig meedenkt (maar wel alleen als je een afspraak ter plaatse maakt en een beetje geluk hebt met de medewerker die je treft, en als je zelf veel vragen stelt en nog meer doorvraagt), en laatst bij Kilroy dachten ze ook wel een beetje mee (maar wel wat minder).
Laat je niet te makkelijk snel wegsturen, vraag uitgebreid door of het geld scheelt als je wat dagen later of eerder vertrekt, of vanaf Brussel of Antwerpen (met treindeal) of Dusseldorf, en of een andere overstap of tussenstop mogelijk is, etc etc. En in jullie geval ook goed doorvragen over die datum wijzigen, vaak kan dat wel maar kost het geld. Bij een duur ticket, is het veranderen vaak goedkoper, en andersom.

Een optie nemen is alleen nodig als je dat zelf wilt; als je bang bent dat de prijzen gaan stijgen of vluchten uitverkocht raken. Wat een onzin dat dat ene reisbureau dat eist. Daar zou ik inderdaad niet heen gaan dan.

Oh ja, ik lees ook vaak dat Venezuela onveilig is, maar misschien best te doen als je bijvoorbeeld bepaalde steden en gebieden vermijdt, of altijd na het donker in of in de buurt van je hotel blijft. Vraag het eens aan de reizigers op de forums, die er geweest zijn (volgens mij Schoentje?? En martinbrons? Maar weet niet zeker of zij het waren). Ik weet niet hoe ernstig het daadwerkelijk is met die onveiligheid.
Maar dan zitten er nog wat meer landen tussen natuurlijk. Ik weet niet of je over land makkelijk helemaal naar Suriname kunt reizen.

Maar een retourvlucht Colombia - Suriname is natuurlijk ook een optie.

Oh ja en nog over Vliegwinkel en Kilroy: die vragen alleen boekingskosten als je daadwerkelijk het ticket koopt. Niet voor het uitzoeken.

@ cecilia, bedankt voor het reageren

jaja Spaans spreek ik al (na 3 jaar les) Mijn vriendin niet, maar dat vind ze niet erg.
We hebben uiteindelijk een reisburo gekozen. 1030 euro voor enkeltje buenos aires, en enkeltje vanuit paramaribo terug. De verschillen tussen de reisburo’s waren zo’n 30 euro max dus ze kwamen allemaal rond dezelfde prijs uit.
Toen ALLE reisburo’s een mailtje gestuurd dat een ander een stuk goedkoper was, of ze het nog even wilden nakijken? Vervolgens gingen ze alle 3 met hun prijs omlaag haha!

Kilroy was ongeveer 150 euro duurder dan de rest en ging niet omlaag, dus hebben we afgezegd.

Nu nog uitzoeken hoe het werk met “binenn zoveel dagen het land verlaten” En dus maar een busticket het land uit boeken (ook al maken we daarvan geen gebruik)…

Ha ha wat een goed idee van die mail dat anderen goedkoper waren.

Ik had laatst wel aan de Vliegwinkel gemaild dat Kilroy met een veel betere deal kwam (wat ook zo was) en vooral veel gunstiger reisschema (veel meer dagen ter plaatse), maar nooit meer wat op terug gehoord.

goed dat je eruit bent Koekie! laat de voorpret beginnen/verder doorgaan.

als ik het zo allemaal lees kan ik beter zelf gaan zoeken want al die organisaties lijken me niet heel veel meer te weten dan ik momenteel (wat dit betreft) en als ik ze op alles moet wijzen is het alleen maar giga vermoeiend.

@ Bloem
ik kon zelf bij KLM niet goed vinden of tickets in de T of Q of een andere klasse zaten.
En aangezien we een ticket willen die in datum aan te passen is, is dat wel belangrijk.
Ook de voorwaarden zijn soms lastig te vinden online.
(met hier een daar sterretjes en kleine letters)
Persoonlijk vond ik het teveel gedoe en risico om als leek zo’n ticket van 1000 euro te boeken
Reisburo vroeg 30 euro boekingeskosten (en heeft me een boel zoekwerk uitbespaard)
Maar als jij dat uitzoeken leuk vindt… dan moet je doen wat jij denkt wat het beste is!