Ik weet dat er in Vietnam Open Bus tickets worden verkocht. Ik lees dat er een dag van te voren moet worden besproken om met een bepaalde bus van A naar B te rijden. Weet iemand of het ook mogelijk is om b.v. drie weken van te voren al een plekje in een bus te bespreken. Deze vraag heeft nl te maken met het feit dat vrienden in februari volgend jaar naar Vietnam gaan en dan te maken hebben met het Chinees nieuwjaar, zijnde een periode dat veel Vietnamezen naar hun familie gaan.
Willen je vrienden het van tevoren online in Nederland boeken of als ze net in Vietnam zijn aangekomen? Het lijkt mij wel mogelijk om dit zover van tevoren te doen. Mijn ervaring is dat de reisbureautjes in Vietnam zoveel mogelijk op je wensen willen aansluiten. Maar misschien heeft een medereiziger een ander idee/ ervaring?
Is geen probleem, je kan gewoon tickets de tickets al reserveren voor een bepaalde plaats en datum.
Alleen is het dan geen open bus ticket meer, maar koop je tickets voor een bepaald trajekt op een zekere datum naar een zekere bestemming
Het "open "wil zeggen dat je vrij bent om uit te stappen waar je wilt en opstappen op die plek ( of wanneer je zelf op een andere plek bent beland die overeenkomen met je tickets ) en na het door jezelf te bepalen aantal dagen.
De enigste voorwaarde is dat je minimaal 24 van te voren aangeeft dat je verder wil naar je volgende lokatie.
M.a.w.
Wanneer je een open bus ticket koopt voor bijv. van Hanoi naar Saigon en je koopt een standaard ticket met de uitstapplaatsen en opstapplaatsen Hanoi - Hue - Hoi An - Nha Trang - Mui Nee - Saigon, dan koop je dus het recht om vervoerd te worden via deze plaatsen naar Saidon met een open uitstapdatum en opstapdatum.
Je hebt dus eigenlijk 5 bustickets die je mag verzilveren wanner je wilt, met de voorwaarde van melden van opstappen minimaal 24 uur van te voren en geldigheid van 3 maanden.
Buiten deze standaard kan je je uitstap- en opstapplaatsen bijkopen naar gelang je behoefte.
Deze kosten komen dan bovenop de prijs van het standaardticket.
Wil je nu alle datums vast leggen is het idee van “open” weg en koop je dus gewoon tickets voor trajekten op een specifieke datum.
De prijs is niet echt veel hoger en je zit in dezelfde bus, maar je plek is gegarandeerd.
de plaats dus wel maar niet het stoelnummer.
Dus geen probleem.
Voorwaarde van alles vastleggen in Saigon is dus wel dat je je hotels al kent die op de route liggen. Dan weten ze ook waar je opstapt.
TET en bus
Er zijn vele maatschappijen die deze bus exploiteren, en zijn vooral voor touristen.
Vietnamezen hebben eigen maatschappijen en wijken pas uit naar de touristische wanneer er geen andere mogelijkheid is. deze is namelijk duurder; scheelt niet veel maar met een: Jan Modaal inkomen van 1400 dollar per jaar "is elke dollar er 1.
conclusie
Geen probleem , maar houd wel even in de gaten dat de prijzen gedurende TET voor vervoer, overnachting, eten en drinken, excursies enz vele procenten hoger liggen ( kan soms gewoon 50% zijn ) dan normaal en het aanbod ook veel kleiner is.
Had een vraagje wil van Mui ne naar Nha Trang met de open bus.
Waar kan ik de kaartjes hiervoor in Mui ne regelen?
Wat ik lees is dat de kaartjes te koop zijn via reguliere tour kantoortjes?
Maar er wordt niet specifiek op ingegaan welke dit zijn of moet ik dit daar uitvogelen?
Op loneyplanet lees ik ook dat je een aantal open bussen moet vermijden.
Zoals bijv. de TM Brothers?
Er zijn inderdaad vele tourbureautjes waar je naar binnen kunt lopen. Heb ik zelf elke keer gedaan, en heb daarom niet 1 specifieke naam. Wel ben ik ook met TM Brothers in zee gegaan en heb geen slechte ervaringen. Ik weet niet wat de Lonely Planet hier nu precies over zegt?
Maar wie weet hebben medereizigers nog wel een naam van een tourbureau voor je die hen goed is bevallen?
In Mui Ne zitten de tourbureautjes tegenover de resorts (in Mui Ne Beach dan; dat is 1 straat).
Als je alleen een bus ticket nodig hebt voor het vervoer van Mui Nee naar Nhatrang is het eigenlijk niet zo belangrijk welke maatschappij je hebt voor comfort denk ik.
Dit trajekt is ongeveer een uur of 4 a 5.
Je kan dit in Mui Nee bij vrijwel elk resort regelen, zit iets van commissie op maar dat is echt helemaal te overzien.
Ook heb je op de door Anne genoemde straat diverse bureau’s zitten waar je deze trip kan boeken.
Dit zijn dus boekingskantoortjes en kun je uit diverse maatschappijen kiezen.
Houd wel even in de gaten dat hun eerste aanbod wel degene is waar ze de meeste commissie op krijgen en misschien ietsje duurder zijn; maar met een prijs van 6 dollar en een commissie van 20% is het nog steeds minderdan 1 euro.
Prijzen liggen ergens tussen de 6 en 8 dollar pp enkele reis Mui Nee naar Nha trang.
De meeste vertrekken tussen 13 en 14 uur, reis duurt tussen de 4 a 5 uur.
Kan ook 1 a 2 uur zijn in de nacht, dat is misschien ook een optie.
grootste maatschappijen en goed zijn
Sintourist, Sincafe, Mailinh, en Saigon tourist ( is wel de grootste maar net wat minder dan de vorige 3.
Maar er zijn er nog 10 tallen die dit niveau halen.