zoals jullie zien ben ik nieuw op dit forum dus bij voorbaat excuses als topic op de verkeerde plek staat.
Mijn vraag gaat over een vakantie die ik samen met mijn vriendin in Italië door wil brengen deze zomer.
Even wat informatie over onze situatie: we zijn beide rond de 25 jaar oud, geen kinderen en ik spreek vloeiend Italiaans. We zoeken naar een mix van een 'jongeren’vakantie (zon, zee, strand, uitgaan) en een ‘culturele’ vakantie. Met andere woorden: we willen een verblijfplaats aan de kust hebben, waar vanuit we leuke / bekende / klassieke plekken van Italië kunnen zien (cultureel), maar in onze verblijfsplaats moet savonds nog wat te beleven zijn (jongerenvakantie). We hoeven niet elke dag uit te gaan, noch hoeven we elke dag allerlei excursies te doen, soms willen we ook gewoon op het strand bijkomen. Zijn er mensen hier die zulke vakanties zelf al hebben gedaan of die weten wat geschikte plekken voor ons zouden kunnen zijn?
Ik heb zelf al een beetje nagedacht over mogelijkheden en wat het eerste is dat in mij opkwam was: qan de kust in de buurt van Florence/ Rome / Venetië, zodat we die grote steden (en omgeving) kunnen bezoeken wanneer we dat willen. Maar de hamvraag is dan: zijn daar ook leuke/levendige plaatsen aan de kust voor ons om te verblijven?
Daarnaast heb ik nog een algemene vraag: zijn er websites of andere ‘plekken’ waar ik informatie kan vinden over onze soort vakanties? Ik bedoel, voor jongerenvakanties heb je GoGo, Xtravel enzo, voor georganiseerd ouwe-lullen-reizen (no offense) heb je ook de bekende sites, maar zijn er sites, communities, e.d. voor de ‘tussenin-vakanties’ zoals ik die zoek?
Opties genoeg; een stedentrip Rome en dan een paar keer voor 2 euro de trein nemen naar het strand. In Viareggio (of inderdaad Piombino) zit je direct aan het strand, heb je 's avonds strandtenten om uit te gaan, en neem je zo de trein naar Florence, Pisa, Siena of Lucca. Denk er wel aan dat wanneer je ter plekke treinkaartjes koopt ze duurder zijn; wil je met de sneltrein betaalbaar naar Rome dan moet je treintickets op tijd reserveren!
Heb je al eens gedacht aan Bari in het Zuiden van Italië? Zon, zee en strand. Maar ook voldoende cultuur en heel veel leuke restaurantjes en barretjes. En het eten… overheerlijk! Tips kan ik genoeg geven, welke bestemming je ook kiest
Bedankt voor de reacties! Zeer nuttige informatie.
Bari kom ik zelf uit de buurt. Dat wil niet zeggen dat ik het allemaal al gezien heb daar, maar ik ken het gebied wel redelijk (en het eten zeker!). We willen nu beginnen met de klassieke toeristische pleisters, aangezien we beide nog niet zo veel hebben gezien van de wereld, dus laten we beginnen met Florence / Rome.
Viareggio en Piombino klonk meteen goed eigenlijk (had zelf ook wat rondgekeken), dus wat betreft Toscane heb ik nu redelijk wat opties. Hoe zit het met strandplaatsen a la Viareggio in de buurt van Rome? Aniek21 zei stedentrip Rome en dan een paar keer naar het strand, maar wat zijn de opties andersom? Ergens aan de kust bij Rome verblijven en dan af en toe naar Rome gaan?
En dan dezelfde vraag als bovenstaand maar dan voor Venetië, iemand die daar iets van weet?
Treinverbindingen zijn prima, dus andersom is zeker mogelijk! Sperlonga bijvoorbeeld, bij Rome. Of Ostia, en dan zeker ook de opgravingen bij Ostia Antica bezoeken. Dichtbij Venetië heb je verschillende campings, bij Lido di Venezia zo uit mijn hoofd. Zelf een keer geweest; zowel campingplaatsen als houten cabins, dichtbij het strand en met een prima veerverbinding naar Venetië. Al staakt die wel vaak. Enige nadeel zijn de vele muggen en de hitte, in de zomer.
Ik weet niet hoeveel tijd je hebt? Anders zou je een paar dagen strand bij Venetië kunnen doen, dan Toscane/Florence en Viareggio/Piombino, en een paar dagen door naar de kust bij Rome. Dan heb je de klassieke route met de steden én het strand. Alle ritten zijn met de trein prima te doen. Maar misschien dat je wel liever gewoon één bestemming kiest als uitvalsbasis.
Als je de Italiaanse taal beheerst…: Mijn tip…
Neem voor twee of drie dagen een kamer in bijv. hotel Italia in het stadscentrum van Piombino en wandel flink wat rond langs en op de stranden daar.
Dan zie je huisjes, zelfs op 10 meter van het strand, met een bordje Affitasi , Te huur ,met een telefoonnummer…
spreek met de verhuurder of verhuurster in het Italiaans…
Betaal bij aankomst gewoon contant vooraf voor bijv. een week of een maand, en bijv. xx euro vooraf voor gas, water en elektra., geef een copy van je paspoort en je krijgt de sleutels.