(origineel bericht op be-more.nl)
Op safari
Escuus voor het onhandig lezen… heeft te maken met de dongel of het verwerken van Word documenten…
Liwonde National Park.
BoBo (hyhy)
Ik trakteer jullie meteen met 2 verhalen aangezien het lang duurt voordat er eindelijk wat op mijn blog staat. Van het weekend in Packachare om m’n blog eindelijk te bewerken…wat denk je geen internet. Nu dus maar een dongel gekocht zodat we gewoon internet hebben in ons huisje….Erg frustrerend maar gewoon loslaten dat ik geen contact heb via het internet met de buitenwereld. Gewoon inburgeren….
Dit weekend mijn eerste vakantie trip gehad. We verzamelde afgelopen vrijdag bij Packachare waarna we met z’n 9e naar Liwonde zijn gereden. Geen idee wat ons te wachten staat. Het eerste deel van de weg op een geasfalteerde weg gereden waarna we hebben kennisgemaakt met de bumpy road die bijna niet begaanbaar is wanneer het hier heeft geregend dus maar te hopen dat we zondag ook weer naar huis kunnen.
We worden gedropt bij een geweldige lodge in het safari park, jaja mensen tussen de wilde dieren!
Het heet er Bushman’s Baobabs, vernoemd naar de traditionele bomen die me doen denken aan de fles bomen in Australië.
We worden naar onze hutten gebracht die bestaan uit hoge rieten daken met daarin een tent, dus je slaapt min of meer in de buitenlucht. We komen er al snel achter dat er voetafdrukken te bekennen zijn van hippo’s (nijlpaarden) en olifanten, 2 van de big 5, naast onze hutjes….slik!
We beginnen het weekend met een lekker drankje en chillen wat op het mooie terras!
Het eten is heerlijk, vooraf een pompoensoep (gemaakt van water uit het meer waar Bilharzia in zit, een zoet water worm die je kunt oplopen) verschillende groenten, aardappelpuree, kip in rode wijn saus en als toetje een heerlijk gebakken banaan.
Een echte douch, weliswaar in de buitenlucht met, jawel, Bilharzia water en een gewone wc pot…Jippie dat zal weer wennen zijn zondag avond boven de emmer.
Vroeg naar bed en hopen op een goede en vooral rustige nachtrust want zaterdag om 6 uur al op safari.
Helaas de rustige nachtrust laat op zich wachten want ik wordt om 3 uur wakker met geweerschoten en allerlei rare dieren geluiden. Ik doe geen oog dicht en kruip verder onder mijn dekens, wat moet ik plassen maar ja ik lig m’n tijd uit. No way dat ik de tent uit ga en de kans heb om tegen een olifant of een nijlpaard te lopen. Ook de hyena’s hebben van zich laten horen. Ieder geweerschot was een bevestiging op het feit dat er dieren op ons kamp zitten en dat blijkt de volgende morgen. De mannen hebben gewoon door alles heen geslapen en de vrouwen hebben angstig in hun tentje gelegen. Eerst maar eens op sporen onderzoek…. Jawel verse nijlpaardpoten op nog geen 3 meter van ons tentje……Nog een nacht te gaan…
Eerst de safari overleven want dat was ook niet vanzelfsprekend. We hebben veel geluk want we hebben zoveel dieren gezien: wilde zwijnen, kudu, enpala (rendier achtig), apen, tropische vogels, olifanten en een nijlpaard. Wat een geluk.
Onderweg konden we niet verder omdat er een kudde olifanten de weg blokkeerde dus we moesten draaien want anders wordt de kans heel groot dat je wordt aangevallen.
Toen we bijna op het eind waren was er nog een verloren olifant aan het dwalen op de weg…we moesten stoppen en afstand bewaren. De driver bleef maar gas geven om de olifant weg te jagen maar hij kwam onze kant op lopen. De gids en de chauf waren zelfs bang dus hoe moesten wij dit vinden. Hij stond op nog geen 10 meter naast ons, we zijn er langs gescheurd en de driver maar gas geven want de olifant zou wel eens boos kunnen worden en achter ons aan komen! Op het moment dat ie naast ons was ging mijn camera leeg….zo jammer Helaas kan ik geen foto’s plaatsen dat duurt veel te lang!
Morgen ochtend een kano safari om krokodillen en nijlpaarden in het water te spotten.
Eerst nog een avond rond het kampvuur bij volle maan en een heldere nacht. Even wat biertjes erin om er zeker van te zijn dat ik goed slaap. Dit is trouwens goed gelukt al hebben de nijlpaarden weer wat rond gesnuffeld bij onze tent.
In de kano was het een mooie beleving van veel mooie bloemen, uitzicht, vissers en…jawel nijlpaarden in het water. We waren op 10 m afstand wat bijzonder is aangezien ze gevaarlijk zijn. Ze lagen lekker te slapen.
Verder niets gezien totdat we weer terug kwamen met de kano bij de lodge….er staan gewoon ca 15 olifanten in onze voortuin. Ze zijn super dichtbij geweest, wat een ervaring. Waar de lodge bebouwd was woonde de olifanten vroeger dus ze kwamen regelmatig terug om een bezoekje te brengen.
Kortom een ongelooflijk weekend. Op naar het volgende!
Tyanana (zie je)
Cherinda