Liwonde en 1e werkdagen

(origineel bericht op be-more.nl)

Liwonde en 1e werkdagen

Zo mijn 2e weblog vanuit Malawi!
Ondertussen is er weer heel wat gebeurd, zal verder gaan waar het voor jullie afliep;)
Afgelopen weekend ben ik samen met 9 anderen naar Liwonde National Park geweest!
Dit is een safaripark waar we met de jeep en met de kano een tocht zouden maken.
Goed vooruitzicht dus. We kwamen er vrijdag middag aan en dat was al erg mooi, wat zagen de tentjes waar we in sliepen er leuk uit. We zagen meteen al dicht bij ons tentje afdrukken van olifanten of nijlpaarden, ohooh:P
Nou 's avonds maar naar ons tentje gegaan, maar slapen ho maar!
Wat veel geluiden zeg, vogels/insecten enz.
Op een gegeven moment (half 2 ofzo) hoorde we ook andere geluiden. We dachten eerst wolven, maar waarschijnlijk waren het hyena’s… Heeeel dicht bij onze tent waren ze aan het huilen. Even later werden ze weggestuurd door iets van een varken( dachten we) De volgende dag kwamen we erachter dat dat de nijlpaarden waren.
Heeel fijn dus. Ook hebben we geweerschoten gehoord, fijne nachtrust dus haha!
Wel een goed begin van een echte safari…

Om 6 uur 's ochtends gingen we op weg met de jeep. Het was een eindje rijden, hemelsbreed was het echter niet zo ver. Wij zaten namelijk tussen dezelfde hekken als waar we door heen moesten om het park in te gaan…
Heel veel gezien erg leuk! Zelfs een bijna aanval gehad van een olifant, de bestuurder werd er zelfs bang van.
Goed begin van de dag dus:D
Eigenlijk zouden we s middags al de kanotocht doen, maar omdat het te hard waaide zouden we het de volgende ochtend doen.
Toen maar even een stukje gewandeld in de hitte, we werden door een lokale jongen rondgeleid. uiteindelijk liepen er stuk of 6 jongens mee om die azungu’s weg te brengen. Die wilden allemaal ons flesje, wat zijn ze snel blij zeg.
De volgende ochtend om 5 uur ging weer de wekker om de kanotocht te maken. Echt super mooi was dat.
We waren met 2 kano’s en die werden geroeid door lokale mensen, erg rustig. Weer heel veel geluiden van dieren en de mooiste uitzichten. Op ongeveer 15 meter zijn we langs een groepje nijlpaarden gevaren. Leuk om t zien. Verder hebben we niet heel veel gezien maar dat maakte niet. Het uitzicht was mooi genoeg.
"s middags weer terug naar Pakachere (het hostel in Zomba waar we in de weekenden heen gaan).
En daarna terug naar “huis” waar we de rest van de week zitten. Het voelde voor iedereen ook al echt als thuiskomen. Heel gek, maar wel fijn;)

Maandag begonnen dan eindelijk de echte werkzaamheden, ook al gaat dat ook op zijn afrikaans.
Samen met Marc begon mijn week in de nursery om de kinderen daar (ongeveer 40 stuks) les te geven.
We kwamen erachter dat dit toch wel heeel chaotisch gaat en dat ze eigenlijk nog maar heel weinig weten.
Moeilijk om echt de aandacht te krijgen aangezien we bijna geen woord chichewa kunnen.
De juf die ons hielp was erg streng op een niet leuke manier, voor mij moeilijk om aan te zien dus;)
Maar het was erg leuk om te doen en lijkt me leuk om het vaker te doen!

's middags hebben we gezongen/gedanst en spelletjes gedaan met wat oudere kinderen. Wel waren het er iets meer: 144 kinderen!! Gelukkig was er een hele leuke vrijwilliger die het leidde. Wat deed hij dat goed zeg, alle kinderen waren doodstil als hij iets uitlegde en ze deden allemaal goed mee. Leuke spelletjes gedaan en zelf ook nog een spel bedacht. Super leuke middag!
Dinsdag begonnen Marc en ik met pap maken.
Dit wordt gemaakt in een gigantisch grote pan voor alle kinderen. Dit is voor heel veel kids de enige maaltijd op de dag. Gelukkig vult het goed, echt lekker vind ik het alleen niet. Maar het went vast wel, die kids smullen ervan;)
's middags home based care gedaan. Hier ga je met een lokale vrijwilliger mee langs huizen waar ze het echt moeilijk hebben.
Dit keer langs weeskinderen die tijdelijk ergens anders worden opgevangen, maar die mensen hebben eigenlijk helemaal geen geld om een extra kind op te voeden. Als je vraagt wat ze graag willen zeggen ze: een goed dak, eten, kleren en dekens. Wat betekend dat ze dus echt bijna niks hebben. Het enige wat ze eten zijn mango’s en nsima (droge rijst).
Het dak is lek en ze lopen altijd in dezelfde vieze kleding.
1 vrouw was wel even een eyeopener. Ze had 10 kwacha gekregen van een vreemde, maar dat is 10 kwacha te weinig om zeep te kopen om haar kleren te wassen. Omgerekend is dat 5 eurocent.
Wat lopen wij dan te zeuren dat we niks hebben om aan te trekken he:P
Op het menu 's avonds stonden pannekoeken. Dat vind Joy(de man waar we in huis wonen) zo lekker en wij natuurlijk ook:D
Dus die gingen wij (anne, Chiara en ik) maar bakken.
Was erg gezellig en ook erg lekker uiteindelijk. Duurt eventjes op 1 pitje op kolen.
Vandaag hebben we echte arbeid gedaan, bijna 4 uur lang stenen sjouwen in de warmte. Vanochtend was dat goed te doen, want dat was nog enigszins logisch. We moesten de hele stenen eruit zoeken en opstapelen. De stenen zijn echt heel broos, als je ze neer gooit op het zand vallen ze al uit elkaar. Stevige huizen dus:P
Vanmiddag moesten we de 3/4 stenen eruit zoeken!!
We vroegen waarom en ze zei: ja, daar maken ze de vloer van. Dus wij prima doen we. maar jah er liggen zoveel stenen en zoveel halven ook dat we vroegen of de halve ook mochten. Maar nee die bewaren we voor morgen. Hmm… Afrikaanse logica? Het was iig wel zwaar. Net even lekker gedoucht dus we zijn wel weer schoon!
Over een uurtje en morgen hopelijk de special needs class:)

Lang en chaotisch verhaal sorry!
Om het even samen te vatten:
Het is hier nog steeds super mooi, bevalt goed!
Wel nog even wennen aan het afrikaanse tempo en logica.
Wordt nog een cultuurschok als we terug in Nederland komen!! (Weer op tijd komen enzo)
Nou hopelijk gaat het in Nederland ook helemaal goed en ik probeer foto’s up te loaden
Als het niet lukt moet je op de weblog van Hendrik kijken hendrikkarels.be-more.nl

(origineel bericht op be-more.nl)