Op eigen gelegenheid rondreizen

We willen in april/mei voor ruim 3 weken rondreizen in noord(west) Argentinië. Wie kan me vertellen of het makkelijk is om zonder vooraf te boeken aardige hotels te vinden? We willen vanaf Buenos Aires naar Mendoza vliegen, dan met de auto naar Salta en omstreken en van Salta weer terug vliegen naar B.A. Kan je dan het beste vanuit Nederland de binnenlandse vluchten boeken? En is daar een soort airpas voor te kopen, of een andere mogelijkheid om voordelige vluchten te boeken?
Tips op andere gebieden zijn ook welkom!

April is een relatief rustige maand in Argentinië, dus ik denk dat je redelijk eenvoudig op de bonnefooi kunt reizen. Boek in ieder geval de vluchten wel van te voren, alhoewel je ook redelijk veel met comfortabele nachtbussen kunt doen (bijv Buenos Aires - Mendoza of Iguazú - Buenos Aires). Voordeel van de bussen is dat je een overnachting uitspaart en reist zoals de Argentijnen dat veel doen (vliegen is voor velen te duur).

Qua autohuur: als je in Mendoza een auto huurt om hiermee naar Salta te rijden en daar de auto achter te laten, betaal je forse drop off kosten. Beter is de omgeving Mendoza t/m Talampaya en Ischigualsto (Valle de la Luna) met een auto uit Mendoza te doen en deze te retourneren in Mendoza. Vervolgens bussen of vliegen naar Salta en daar ter plaatste weer een auto te huren. Neem in Salta en omgeving in ieder geval de Valle Calchaquíes en de Quebrada de Humahuaca (Jujuy) mee om te bezoeken.

Groet,

Jan

1 like

Wij zijn er een paar jaar geleden geweest en hebben behalve de eerste nacht niets geboekt. Af en toe was er een hotel vol, maar we hebben nooit lang moeten zoeken naar een slaapplek. Wat we ook nog wel eens doen, is als we weten waar we de komende dagen heen willen een dag of 2 van te voren een hotel in de betreffende plaats bellen/mailen. Vooral bij kleine plaatsjes met weinig hotels. Dan ben je flexibel maar weet je toch zeker dat je een onderkomen hebt!

Ik zou gewoon op booking.com oid kijken. De meeste hotels zitten daar op en zo niet dan zou je je moeten afvragen of je in dat hotel wilt zitten.

goedkoop betekent hier ook vaak echt mindere kwaliteit of ‘een hotel met een reden’ en ik ben echt ooit klagende Nederlanders tegen gekomen die last hadden gekregen van luizen in een tello… Doe een beetje research online zou ik zeggen en betaal een paar euro meer voor een goede nachtrust.

Overigens is het ongeveer overal zo dat vooraf boeken goedkoper is dan gewoon een hotel binnenlopen, dan betaal je altijd het hoogste prijssegment, vergelijkbaar met hoe vliegmaatschappijen het doen. Salta heeft overigens uitstekende hotels.

Ik zou overigens naar San Juan vliegen, dan naar Salta rijden met tussenstops en in een a twee dagen terug naar San Juan rijden, dan kun je idd de twee parken die Chenque beschrijft bezoeken en rij je van zuid naar noord en weer terug. Dropoff kosten zijn idd spuugduur of het is vaak zelfs onmogelijk.

1 like

Dank voor alle tips. We hebben inmiddels een vlucht geboekt (bij de Wereleddeals van KLM) en gaan nu in maart. Hopelijk zijn de hotels dan ook nog niet al te vol?

Dat heb je goed gedaan met een werelddeal!
Voor Salta raad ik je Casa Hernandez aan, post hier ook op het forum, en nee even geen spam, ik zit nu al bijna 8 dagen bij ze,“moet” morgen al weg en kan wel janken bijna!! Zo gastvrij, zulke lieve en behulpzame mensen zijn de eigenaars Alex en Rijkje! Ze helpen je met alles, tripjes uitzetten met eigen auto of per touroperator. En het is hier zo mooi! Dit is het echte Argentinië.
Ze staan niet op booking.com, hebben ze niet nodig wat bezetting betreft.
http://www.lacasahernandez.com.ar/

Ik dacht ook dat de drop off kosten fiks zouden zijn maar vond een mogelijkheid via carrentals waarbij er geen extra kosten in rekening worden gebracht, periode juli 2014

Via Wereldwijzer app

@GerG: wellicht zijn die drop-off kosten doorberekend in de prijs, Ger? Uiteindelijk zal deze service toch ergens betaald moeten worden…

groet,

Jan

Komt omdat ik zoveel klanten naar ze toestuur :stuck_out_tongue:

Dag Jan,

Ja dat zou je inderdaad verwachten, iemand moet het immers betalen.
De prijs die ze vragen per dag bedraagt rond de € 40 voor een periode van 3 weken.
Dit lijkt me geen al te hoge prijs, dus het is in mijn ogen onwaarschijnlijk dat ze het erin hebben opgenomen.
Ik heb nog niet geboekt, het is natuurlijk mogelijk dat pas bij het boeken de kleine letters om de hoek komen kijken en ze er alsnog bij gaan tellen.
Toen ik me echter op de huur heb georiënteerd heb ik duidelijk aangegeven dat ik wilde ophalen in Mendoza en achterlaten Salta.
Als ik definitief heb geboekt kom ik er nog wel eens op terug waar de waarheid nu werkelijk lag.

Dank voor je reactie!

Groet,

Ger

Via Wereldwijzer app

40 euro per dag is inderdaad een vrij normale prijs. Dus die drop-off kosten moeten écht nog ergens om de hoek komen kijken en dan schrik je je het l*zerus kan ik je alvast vertellen. Staat vast in de kleine lettertjes dat die kosten ter plekke contant betaald moeten worden, ik zou het even héél goed nalezen voordat je boekt!

Beste mensen,

Ik heb jullie adviezen ter harte genomen en alvorens te boeken nagevraagd of er nog kleine lettertjes om de hoek kwamen kijken.

En ja wel hoor!
Het achterlaten van de auto in Salta in plaats van Mendoza is stinkend duur.
Kost rond de € 900.

Ik heb ze geantwoord dat ze niet moeten denken dat ik de auto zou willen kopen.

Met andere woorden gaan we dus niet doen.

Huren nu een auto in Mendoza voor pakweg 10 dagen om ons rondje daar te doen en vliegen vervolgens naar Salta om daar weer een andere auto te huren en ons route daar te maken.

Dank voor alle adviezen!

Groet,

Ger

Via Wereldwijzer app

Begrijpelijk maar jammer. De trip van Mendoza naar Salta is echt de moeite waard, met San Agustin de Valle Fertil, Ischigualasto, Tafi del Valle etc. Wij hadden bij Sixt nog voor een redelijk schappelijke prijs een auto voor €75 per dag, inclusief one way rental en GPS, tamelijk ruim model (Renault Logan). We hebben een prachtige vakantie gehad.

Groet
Simonadrienne