Heeft er iemand ervaring met vrijwilligerswerk in Afrika zonder dat je iets van tevoren hebt geregeld? Ik wil graag samen met een vriendin een ticket boeken naar Afrika (land is nog onbekend) en op plaats van bestemming de mogelijkheden van het vrijwilligerswerk bekijken. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Allereerst heb ik geen ervaring met het op de ‘bonnefooi’ vrijwilligerswerk zoeken. Ik kan je wel vanuit mijn ervaring zeggen dat je op moet passen, in welk land dan ook, dat je zeker weet bij een goed project aan het werk te gaan.
Ik ken voorbeelden van een weeshuis ‘vader’ die de kinderen in een fabriek aan het werk zette, klinieken die de gekregen medicijnen doorverkochten en meer van dit soort voorbeelden.
Denk tevens aan een verzekering en laat je vooraf informeren wat bv kost en inwoning bij een gezin kost of je moet in een hotel/guesthouse verblijven natuurlijk.
Bedenk ook wat je wilt gaan doen voordat je ergens doelloos aan het werk wordt gezet.
kort samengevat, een stichting kost je geld (hoeft niet heel duur te zijn)maar daarvoor wordt, als het goed is, veel voor je gedaan en georganiseerd wat je als individu veel tijd kost of dingen waar je niet aan denkt of bekend mee bent.
Ik heb in Azie vrijwilligerswerk gedaan op de bonnefooi.
Ja, het kan. Maar als je nog nooit vrijwilligerswerk hebt gedaan, en je kent het land en de taal niet dan raad ik het je af. Jij bent als nuchtere Nederlander geen local, en dat kan leiden tot cultuurverschillen en communicatieproblemen. Jij wilt iets goed doen, maar als dat in de ogen van de locale bevolking niet goed is? Men zal niet de Nederlandse efficientie hebben, kun je daar mee leven? En kun je de kar trekken en werken zonder begeleiding?