Binnen een week vertrekken we voor 19 dagen naar turkije. De route: istanboel -> (binnenlandse vlucht naar erzurum) -> dogubayazit -> van -> mardin -> malatya (excursie naar nemrut dagi) -> goreme -> (binnenlandse vlucht naar istanboel
Denken jullie dat het veilig is op dit moment rond Mardin? Indien niet, wat is dan de beste route van Van naar Malatya (of zijn deze plaatsen ook te mijden?)
Op de wegen in zuid-oost Turkije, ook die tussen Van en Mardin, worden door de PKK maandelijks enkele Turken gegijzeld, met name politieagenten en andere ambtenaren. Ook zijn er soms aanslagen op militaire konvooien. Een paar weken terug werd een Europese toerist uit een bus gesleurd, maar toen het geen Turk bleek werd hij weer vrij gelaten. Over het algemeen is het veilig, als je in de steden en op de snelwegen blijft, en je je houd aan de voorschriften die de politie aan je geeft. Let er op dat je in de Koerdische steden niet in een demonstratie terecht komt. De demonstranten gooien molotovcocktails en de politie schiet met rubberen kogels en traangas. Waarschijnlijk zijn er enkele checkpoints op de weg, die je met een Europees paspoort meestal zonder problemen voorbij kan rijden… Ik hoop dat ik je niet heb afgeschrikt. Een paar jaar geleden was het wat rustiger, maar momenteel is het wat onvoorspelbaar doordat het Turks parlement bezig is om een nieuwe grondwet te schrijven. Dat is een zeer politiek geladen proces en de PKK wil zijn macht niet verliezen aan de democratische Koerdische partij BTP, vandaar de wanhoopsdaden van de afgelopen anderhalf jaar.
Alvast hartelijk dank voor de info! We denken eraan om onze route te verleggen en van van naar tatvan naar malatya te gaan (voor nemrut dagi). Doen soortgelijke problemen zich ook hier voor?
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het 100% veilig is. Misschien maakt het ook niet eens zo veel uit, ook langs die weg zijn wel eens problemen. Het afgelopen jaar zijn er aanslagen geweest in enkele steden langs die weg (Mus, Bingol). En Mardin is juist heel interessant als tolerante multi-etnische en multi-religeuze stad. Oeff wat moeilijk! Zonder kinderen zou ik het gewoon doen (van Van naar Mardin rijden).
Eigenlijk ben ik wel wat geschrokken van deze informatie. Heb je enige tips om de reis verder te maken of aanpassingen die we kunnen maken aan onze route?
Als toerist ben je er redelijk veilig, je zult ook zeker niet de enige zijn. Er worden veel groepsreizen door oost- en zuid Anatolië gemaakt. Ook ken ik in Zuidoost Turkije geen incidenten waarbij toeristen zijn omgekomen door acties van de PKK. Als de PKK toeristen wil afschrikken doen ze dat voornamelijk in toeristische gebieden aan de westkust. Je moet waakzaam zijn, niet angstig. Aanslagen van de PKK vinden vrijwel nooit plaats bij historische plaatsen of bezienswaardigheden, maar bij plekken waar veel Turken (of in hun ogen collaborerende Koerden) komen zoals politiestations of Turkse winkels. Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden: als er demonstraties zijn verwachten de demonstranten dat iedereen in het centrum zijn winkel sluit en zijn auto laat staan. Rijdende auto’s worden soms aangezien voor tegenstanders en dus met stenen bekogeld. Als je toch een aanslag meemaakt; loop NIET naar de plek toe om de slachtoffers te helpen, maar ga weg van de locatie. Meestal is de eerste bom enkel een lokkertje. Ik denk dat het risico vergelijkbaar is met een vakantie in Marokko of Israël. Eens in de zoveel jaar vind er een grote aanslag plaats en verder zijn er maandelijks kleine incidenten. Hoe akelig het ook is, reizen is niet meer zo veilig als in de jaren 90. Het restaurant waar ik heb gegeten in Marakkesh is ook opgeblazen vorig jaar.
Als alternatief kun je naar Diyarbakir (hoofdstad van de Turkse Koerden) en via Urfa (bij het tempelcomplex Gobekli Tepe) naar Antep (zeer oude stad met een leuk museum met de mooiste Griekse mozaïeken ter wereld uit Zeugma.)
(Sanli)Urfa en (Gazi)Antep zijn net zoals Mardin multi-etnische steden waar Turken, Koerden en Arabieren vreedzaam samenleven. Hier zijn minder vaak aanslagen of demonstraties dan in de steden die iets oostelijker en noordoostelijker liggen. Om het allemaal nog maar even te relativeren; er zijn ook wel eens aanslagen in Spanje, Israël, Egypte, Thailand en andere vakantielanden, de situatie is in zuidoost Turkije mijns weten niet bijzonder slechter dan in die landen. Als je niet via Tatvan en Diyarbakir wilt reizen kun je ook gewoon naar Mardin. Het enige wat ik je echt af zou raden is het grensgebied met Irak en de provincie Şırnak (die ten oosten van Mardin).