Dag trotters,
Mijn vriend en ik gaan weldra op vakantie in Thailand en Laos. We willen dit jaar het oosten van Thailand verkennen, aangezien we dit vorig jaar hebben overgeslagen. We zouden via Laos binnenkomen, waarschijnlijk ter hoogte van Vientiane. Heeft iemand goeie ervaringen en tips over deze streek? De bedoeling is om uiteindelijk naar Bangkok door de reizen om daar huiswaarts te keren.
Groetjes!
Hee Pelcelis,
Ik heb zowel in Vientiane als in Nong Khai (Thaise kant) overnacht. Laos is een prachtig land, maar wanneer ik moet kiezen tussen Vientiane en Nong Khai kies ik absoluut voor Nong Khai. Sala Kaew Kuu is een beeldentuin in de buurt van Nong Khai die je absoluut niet mag missen.
Je kunt overnachten in Mut Mee, dat is een soort backpackers-paradijsje aan de Mekong.
Verder zou Khorat nog een tussenstop waardig zijn, in mijn optiek.
Hans.
Vientiane, leuke stad om zeker een hele dag te verblijven. Genoeg te zien: Pha That Luang, Patuxai (ook wel ‘the reversed runway’ genoemd door de locals), morning market, Wat Si Saket, Haw Pha Kaew… En je kan er ook heerlijk eten ! Of maak een fietstocht (onder begeleiding) door Vientiane !
Nong Khai, de Tha Sadet markt is leuk om eens overheen te lopen.
Van Nong Khai kan je doorreizen naar Khorat zoals Hans aangeeft. Maak zeker een stop bij de Khmer-tempels van Phimai en maak vanuit Khorat een tripje naar de Khmer-tempels van Phanom Rung.
Khorat zelf is een grote stad, de stad zelf vond ik niet geweldig, maar je kan het als uitvalsbasis voor Phanom Rung gebruiken.
Je zou tussen Nong Khai en Khorat eventueel nog kunnen stoppen in Udon Thani of Khon Kaen. Udon is niet echt interessant voor toeristen, tenzij je geinteresseerd bent in archeologische vindplaatsen en een uitstapje wilt maken naar Ban Chiang. Khon Kaen is een grote universiteitsstad, dus veel jongeren.
Vanuit Khorat kan je dan doorreizen naar het Khao Yai National Park en daar een aantal dagen verblijven voor je verder reist naar bijv. Bangkok.
Houd er rekening mee dat je slechts een visumvrij verblijf in Thailand van 15 dagen krijgt als je overland de grens tussen Laos en Thailand overgaat (tenzij je een visum hebt).
Blijf je sowieso langer dan 30 dagen in Azie en kan je niet (d.m.v. een vliegticket naar een bestemming buiten Thailand) aantonen dat je binnen deze 30 dagen het land verlaat, dan heb je ook een visum voor Thailand nodig.
Bedankt alvast voor de toegewijde uitleg! We zijn nog aan het twijfelen om ofwel Laos te combineren met noord Thailand of met het oosten. Ik ben alvast overtuigd van jullie optie. Onderscheid dit deel van het land zich nogal van Laos? Of merk je toch veel dezelfde invloeden?
Hee Pelcelis,
De Laotiaanse invloeden zijn zeker merkbaar, vooral rond Nong Khai. Vanaf Udon Thani merk je in niets meer dat je dichtbij Laos zit.
Je zult wel merken dat toeristen in dit deel van Thailand meer een bijzonderheid zijn, vooral jongeren zijn nieuwsgierig. Het zit echter niet in Thai om op je af te stappen, als jij dit voor ze doet, is het ijs binnen korte tijd gebroken.
Hans.