Advies gevraagd - rondreis Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Mede-reizigers!

Ik vertrek in maart voor drie maanden naar Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Nu ben ik aan het nadenken over een handige en vooral mooie reisroute. Ik houd van een goede combinatie tussen steden en natuur. Ook houd ik ervan om zo nu en dan af te wijken van de gebaande paden.

Op dit moment heb ik een globale reisroute in gedachten. Misschien kunnen jullie met mij meedenken?

Ik wil beginnen in Bangkok en dan naar Ayutthaya, vervolgens naar Lopburi en Phitsanulok. Dan met de trein door Isaan (via welke dorpen/steden/natuurgebieden?) naar Nong Khai en daar de grens over naar Laos. Dan naar Vientiane, Vang Vieng en Luang Prabang. Het plan is vervolgens om Nong Khiaw en omgeving te bezoeken en vervolgens de grens over te steken naar Vietnam (waar kan ik dat het beste doen?). In Vietnam wil ik naar Hanoi (of raden jullie mij aan om ook eerst verder naar het noorden te gaan?) en Halong Bay. Vervolgens wil ik naar het zuiden van Vietnam. Hoe is het stuk van Hanoi naar Hue? Ik zie dat dit in veel reisprogramma’s wordt overgeslagen. Als ik dit stuk per vliegtuig wil doen, wat zijn dan de kosten ongeveer? En kan ik het ticket nog last minute boeken? Via het zuiden van Vietnam ga ik naar Cambodja (Phnom Penh, Ankor wat en Siem Reap) en van Cambodja naar Thailand. Ik vlieg dan – na een pauze op een tropisch eiland – terug vanaf Bangkok. Tips voor een mooi, ongerept en niet toeristisch eiland zijn ook welkom!

Heb er ontzettend veel zin in en ben benieuwd naar jullie tips.

Anyone?

hey,

Ik ben ook bezig met het plannen van mijn reis en wil ook iig naar die 4 landen toe. Heb alleen een andere route in gedachten ook omdat ik langer ga dan 3 maanden.
Ik zal even mijn route opnoemen:
bangkok-kanchanaburi-ayutthaya-sukothai-chiang mai- pai-chiang rai-chiang khong-grens laos huay xai

vanuit huay xai wilde ik naar luang namtha-muang sing-muang xai-pakbeng-luang prabang-vang vieng-pakxan-savannakhet- boloven plateau- pakse-champassak-veun kham grens cambodja (hoorde alleen dat de overgang veranderd is dus dat moet ik nog even opzoeken)

Vanuit stung treng naar kratie-kompong thom- siem reap-battambang-pursat-phnom penh-sihanoukville-kampot- takeo- Chau doc grens over naar vietnam of de grens over vanuit phnom penh.

chau doc- ho chi minh stad-dalat-nha trang-hoi an-danang-hue-haipong en hanoi.

Ik heb geen idee of dit een realistische route is en wil ook graag advies van andere.
Ko chang schijnt een mooi en vrij rustig eiland te zijn van thailand!

groetjes channa

Hee Ing,

In ieder geval kun je van Phitsanulok niet met de trein naar Nong Khai.
Dat is geen ramp, de bus gaat via Lom Sak naar Loei , overnachten, Loei is niet zo interressant, en dan de volgende dag nog een paar uurtjes met de bus naar Chiang Khan, alwaar je de Mekong oppikt.In Chiang Khan kun je een brommer huren, vraag een kaart van de omgeving aan Pascal van de Rimkhong Pub.

De stadjes en dorpen aan de Mekong staan bekend om het “slow life”.
Zeer relaxed, en goedkoop. Sangkhom is het beste voorbeeld, Buoy’s Guesthouse bestaat uit hutjes aan de Mekong, de omgeving nodigt vooral uit tot niets doen.

Vanuit Sangkhom is het nog een uur of drie naar Nong Khai, een grotere stad, minder relaxed, maar wel relaxter als menig Thaise stad.
Sla Sala Kaew Ku niet over, een verzameling bizarre beelden in een soort van kloostertuin.

Hans.