oost Java

Deze zomer ga ik weer naar Indonesie. Op het programma staan in ieder geval Bali en waarschijnlijk West-Papua. Vanuit Jayapura zou ik naar Surabaya willen vliegen, en daar maximaal 1,5 week verblijven voordat ik vanuit Bali naar Nederland vlieg. Ik ben drie keer eerder op Java geweest. De Bromo en Ijen heb ik al gezien, al zou ik graag een tweede keer naar Ijen willen (een derde keer Bromo hoeft van mij niet zo nodig). Ik ben NIET op zou ik naar een tour van een aantal dagen!

Mijn plan is om vanuit Surabaya eerste naar Madura te gaan, dat zou half augustus zijn. Is het de moeite om rond 17 augustus de Bull Races te zien? Ik kon (nog) geen planning vinden via Google, weet iemand of data en plaatsen al bekend zijn? Tips voor Madura?

Daarna wil ik naar Ijen. In 2011 had ik moeite accommodatie in oost Java te vinden, is dat altijd zo lastig? Iemand ervaring met overnachten in de pos PKA bij Ijen? En wat is een goede uitvalsbasis om naar de schildpadden bij Sukamade te gaan? Andere mooie plekken om bv. te wandelen door dorpen en plantages? Het liefst reis ik gewoon met OV.

Verdere tips voor onafhankelijke reizigers?

Niemand?

Hoi Yeni,

Ik ben 2 maal in Sukamade geweest, maar dat is al een paar jaar geleden. Destijds was er geen openbaar vervoer en ik neem aan dat die er nu ook nog niet is. De eerste keer ben ik achterin een truck meegereden, maar relaxed is dat niet, wel “avontuurlijk”. De tweede keer heb ik een 4-wheel drive gehuurd in Kalibaru wat natuurlijk veel comfortabeler is, al is comfortabel natuurlijk relatief als je 4 tot 5 uur rijdt op een padje met vanaf het begin tot eind hobbels en kuilen. Dit tochtje om de schildpadden te zien neemt minimaal 2 dagen in beslag, namelijk de rit er naar toe, ’s nachts op zoek naar de schildpadden, paar uurtjes slapen en de volgende dag weer terug.

Kalibaru is verder een goede standplaats om de omgeving (veel cacao plantages) en het Nationaal Park Meru Betiri waarin ook Sukamade ligt te verkennen. Als je wat meer tijd zou hebben kan je er ook voor kiezen om het Nationaal Park Alas Purwo te bezoeken al is dit niet zo eenvoudig als Meru Betiri maar zeker geen onmogelijke opgave.

Vorig jaar ben ik op privebasis naar Sukamade geweest met de 2-daagse tour die vanuit Kalibaru Cottages wordt georganiseerd. Leuke avontuurlijke rit in een 4WD langs en over plantages (rubber, cacao, koffie etc.) en deels door de jungle. De accommodatie is zeer eenvoudig maar best te doen. Vanuit Kalibaru Cottages wordt ook een trip naar de Ijen aangeboden.