Oorlog

Hallo,

Ik ben opzoek naar iemand die een internationaal gewapend conflict aan den lijfe heeft ondervonden.
Bijvoorbeeld het conflict in Peru.

Ben / ken je iemand? Pm me dan.

Welk internationaal gewapend conflict in Peru bedoel je? Peru staat bekend om Sendero Luminoso en MRTA, vooral gewelddadig actief in de jaren tachtig en begin negentig. Maar dat was geen internationaal conflict.
Er was voor korte tijd een oorlogssituatie met Ecuador om een stukje land (Cenepa), maar dat was snel geregeld door de toenmalige president van Peru, Alberto Fujimori Fujimori.

Ik heb nog geen research gedaan naar het conflict zelf, maar het gaat hierom:

*In Peru zijn sinds 1980 twee revolutionaire groeperingen actief – Shining Path en de MRTA – die strijden voor een nieuwe staatvorm voor Peru gebaseerd op het communisme. De MRTA is in 2006 definitief verslagen, maar Shining Path voert nog steeds een guerrillastrijd tegen de regering van Peru. *
Bron = http://conflictenteller.nl/

Dat klopt. Dat waren inderdaad lokale revolutionaire groeperingen, Sendero Luminoso en Movimiento Revolucionario Tupac Amaru (MRTA). Hoewel beiden als ideologische groeperingen begonnen zijn werd de MRTA geleidelijk aan qua ideologische opstelling wat serieuzer genomen dan Sendero Luminoso. Er zijn inderdaad nog overblijfselen van Sendero Luminoso actief in enkele delen van het binnenland, maar zij worden tegenwoordig meer gezien als drugscriminelen dan als ideologische strijders.
Zelf heb ik omstreeks 1997 nog wel eens in de vrouwengevangenis met een vrouw gesproken die zei lid te zijn van Sendero Luminoso, maar verder ben ik gedurende mijn vele jaren in Lima tussen minder bedeelden (sinds 1996) nooit iemand tegengekomen met sympathie voor deze bewegingen. Wel Peruanen met angst.
Maar goed, ik begrijp waar het je om gaat. Het viel me alleen op dat je sprak van “internationaal”. Als je bedoelt dat ze op het Maoïsme waren gebaseerd, dat was inderdaad zo.