Ook ik: me even voorstellen

Ben waarschijnlijk wat ouder dan de meesten op deze site. Ik ben al gepensioneerd en woon tegenwoordig in Brazilie.
Tijdens mijn Nederlandse jaren (tot 6 jaar geleden) had ik al heel Europa afgereisd per fiets, trein en auto. Na mijn huwelijk met een Braziliaanse vrouw kwam Zuid-Amerika aan de beurt. Brazilie ken ik echt van haver tot gort en de andere Z Amerikaanse landen heel behoorlijk. De laatste jaren (sinds mijn scheiding) ben ik me ook voor Azie gaan interesseren. Na 4 keer China en na eenmalige bezoeken aan Japan, de Filippijnen, Vietnam, Bali, Thailand, Laos en Singapore vlieg ik over enkele weken voor 6 weken naar Maleisie, Thailand, Burma, Cambodia en Vietnam, voor mijn zoveelste kennismaking met deze landen en culturen. Wat mij drijft (reizen is een soort drug…) is meer dan de natuur vooral de cultuur en de geschiedenis van allerlei plaatsen. IK ben geen strandmens, verveel me dood op stranden, zelfs op Copacabana…Ik zoek contact met de bewoners van steden en dorpen om te zien hoe ze eten, leven en denken, vooral hoe ze overleven en hun godsdienst beoefenen.
Maar er is een zaak leuker dan schrijven en lezen over reizen. En dat is reizen zelf. De spanning om elke dag weer jezelf te redden in samenlevingen en culturen waarvan ik de taal en de gewoontes onvoldoende, of helemaal niet, ken. IK reis ook niet georganiseerd, slaap en eet op de eenvoudigste manier.
Gezien mijn kennis en ervaring van belangrijke gebieden in de wereld denk ik dat ik vaak meer vragen beantwoorden kan dan ze zelf te moeten stellen op dit forum. Maar bovenal vind ik het leuk, als ik niet zelf fysiek aanwezig kan zijn in een van die spannende landen, dan in ieder geval erover leren door de verhalen, de vragen en antwoorden van anderen te lezen.
Tot ziens in…
Martin

Hoi Martin welkom op wereldwijzer!
Ik las in je berichtje dat je ook Thailand bezocht had in het verleden,wel zelf heb ik ook mijn hart verpand aan het land van de glimlach.
Zelf ga ik er ook ongeorganiseerd naar toe,laat alles over me heengaan,niets moet alles kan.
De eerste keer dat ik Thailand bezocht was 33 jaar geleden en sindsdien heb ik het land verschillende keren bezocht(64) en ik geniet elke keer van de gastvrijheid van de plaatselijke bevolking en de natuur…
Eten en drinken is simpelweg genieten in Thailand,in de steden kun je terecht voor bijvoorbeeld een McDonald’s maar veel lekkerder zijn de kraampjes op straat waar je vaak voor slechts 0.75€ een heerlijk wokgerecht kunt eten.
In iedergeval Martin, kan je altijd met je tips terecht in de verschillende landenfora’s hier op wereldwijzer!
Succ6 nog met al wat je nog gaat bereizen in de toekomst Martin!
groet,georgessiam.

1 like

Bedankt voor je reactie Georges. Na het lezen van jouw artikel heb ik een beetje spijt dat ik tijdens mijn reis die over 2 weken begint maar 9- 10 dagen naar Thailand ga en niet veel langer. Maar ik heb de dagen ingeruild voor Burma…en dat belooft ook heel wat te worden en is inieder geval veel minder toeristisch. Groetjes,
Martin

Hoi Martin,
Gedurende die 9 dagen Thailand,wat ga je zoal verkennen?
Indien je de grensovergang Mae Sai (grens met Noord-Thailand) naar Birma neemt dan kan je tevoren “de Gouden Driehoek” verkennen in Thailand.
Zo kan je de grotten van Tham Luang alsook Doi Tung bezichtigen(ligt tussen Mae Sai en Mae Chan),voor het laatste kan je best in het stadje Mae Sai een brommer huren vermits de Doi Tung ongeveer zo’n 20 km verwijderd is van het stadje.
Succ6 nog met je trip naar Thailand en Birma,Martin !

ik ga inderdaad naar het Noorden toe, dus je opmerkingen komen me zeer gelegen.
Maar ik heb pas eergisteren mijn LOnely Planet ontvangen en nog weinig tijd gehad om veel te bestuderen. Hier in Brazilie is het praktisch onmogelijk Aziatische reisgidsen te kopen, evenals deugdelijke kaarten. In Nederland heb ik nog wel een exemplaar liggen, wat ouder, maar ik vlieg nu rechtstreeks vanuit Brazilie via Dubai naar KL.
Grofweg ga ik in Thailand (na met de trein vanuit Maleisie te zijn aangekomen in BKK) naar het noorden en westen en ga dan of rechtstreeks, of via Laos naar Cambodia. Vanuit BKK vlieg ik naar Yangoon en terug. Uiteindelijk vlieg ik vanaf HCMcity terug naar KL. Totaal 6 weken. Mijn meeste studietijd zal naar Burma uitgaan omdat daar de meeste adders op de loer liggen (visa, geld, taal, politiek). Bovendien ken ik Thailand en Laos al en was ik ook reeds in NoordVietnam.
Groetjes,
M