Een paar dagen geleden zijn wij teruggekomen van een drie weken durende reis door Vietnam. Onze reis startte met een paar dagen in Hanoi, daarna een 2 daagse bootreis in de Halong Bay. Voor een dagje terug naar Hanoi om daarna met het vliegtuig naar Hue te gaan, waar wij een paar dagen zijn gebleven. Met de taxi vervolgens naar Hoi An voor zes dagen. Van Danang airport vervolgens naar Saigon en de Mekong delta. Hoogtepunten vonden wij Halong Bay, Hue en omgeving met zijn culturele bezienswaardigheden (vooral de Koninklijke tombes), het sfeervolle stadje Hoi An en de culturele erfenissen in My Son. Wij verbleven in hotels in de prijsklasse van meer dan 100 US dollar per nacht. De uitgaven voor lunch en diner bedroegen zo’n 1,5 miljoen VND (75 US dollar) per dag voor 2 personen. Als je minder hoge eisen stelt kun je in Vietnam ook gemakkelijk met een half miljoen Dong per dag voor twee personen uitkomen, want eten en drinken is niet duur. Wel een kanttekening: de prijs/kwaliteit verhouding van hotels en restaurants in de hogere prijsklasse vonden wij tegenvallen. Zij halen niet het niveau van landen als Thailand en Maleisië. Dit komt vooral door onvoldoende beheersing van de engelse taal en door een gebrekkige kennis van de producten die ze verkopen. Het intern reizen per vliegtuig is gemakkelijk, snel en goedkoop. Bij lange afstanden over de weg moet je er rekening mee houden dat je wel 4 uur nodig hebt om een afstand van 150 km te overbruggen. Hanoi en Saigon zijn aardige steden maar veel meer dan 1 tot 2 dagen heb je niet nodig als je alleen de bezienswaardigheden wil zien. Qua natuur viel het ons een beetje tegen, maar wij zaten grotendeels in de platte deltagebieden. De enkele keer dat we meer het binnenland ingingen, bijvoorbeeld bij My Son werd het landschap wel wat interessanter. Wij hadden geen strandonderdeel in ons programma omdat we daar niet van houden. Het enige strand dat we gezien hebben is in het gebied Danang-Hoi An. Dat strand is aardig maar daar houdt het ook mee op. Voor het maken van excursies kun je overal terecht. Het wemelt van de reisbureautjes die van alles aanbieden. De excursies van Buffalo Tours, die Ton op dit forum regelmatig adviseert, zijn perfect. Wij hebben er een enkele keer van gebruik gemaakt, maar je betaalt wel de hoofdprijs. Voor een derde van de prijs boek je een zelfde toer met een kleine groep, misschien iets minder luxe maar je ziet hetzelfde: meer value for money dan Buffalo. Dit verhaal komt op sommigen misschien erg kritisch over. Wij reizen al tientallen jaren in zijn al diverse keren in Azië geweest. Dan ga je vergelijken. Wij hebben een heel leuke vakantie in Vietnam gehad, maar het land komt niet in onze top 5 van favoriete Aziatische bestemmingen. Voor backpackers en budgetreizigers met voldoende tijd is Vietnam een aanrader. Je kunt goedkoop en veilig door het hele land trekken. De bevolking is vriendelijk en hulpvaardig.
Hoi,
Bedankt voor het plaatsen van je ervaring! Ik vind je niet heel kritisch hoor. Kanttekeningen geven medereizigers juist een meer volledig beeld. En ook om eens een review te lezen voor een wat meer luxe reis door Vietnam. Ik ben het trouwens met je eens dat je als backpacker zeker goed in Vietnam kunt vertoeven, maar dat is ook waar ik ervaring mee heb
De natuur is in Vietnam heel divers: mooie berggebieden in Sapa en DaLat, tussen duizenden rotsen varen in Halong Bay, rode, gele en witte duinen in Mui Ne en je krijgt een jungle idee als je op de Mekong vaart (tenminste, dat had ik ;). Zelf heb ik de Mekong Delta het meest bijzonder gevonden, maar dat kwam door de lieve mensen die ik ben tegengekomen.
Groetjes, Anne
Hallo A,
Ik denk dat je een juiste afspiegeling hebt gegeven van Viet Nam.
Het land heeft pas de afgelopen 10/ 15 jaar interesses in tourisme.
Daarom lopen ze wat achter op bijv. Thailand, Indonesie ed.
Maar ze lopen dit heel snel in met diverse plaatsen in de top 10 voor beste hotels in Azië.
Ook van beste stranden ter wereld is er een strand geplaatst.
Persoonlijk vind ik deze mix van onervarenheid en ervarenheid wel charmant.
Ja, Bufallo zit wat hoger in de markt, maar zoals je schreef, is op de service niets aan te merken.
Zie het als het verschil en aankleding l tussen de lidl en de Albert hein zeg maar.
Ik hoop toch dat het je niet tegen gevallen is en je mooie herinneringen hebt over gehouden aan je reis?
gr.
Ton.
.
Wij hebben een hele fijne tijd gehad in Vietnam en kijken met plezier terug op deze vakantie. Tenslotte nog een woord van dank aan iedereen die berichten achterlaat op fora zoals Wereldwijzer. Bij de voorbereiding van onze reizen merk ik altijd hoe fijn het is dat je zoveel informatie vooraf kunt vinden op reisfora.
Nog een een laatste tip voor de zuinige Nederlanders:
Neem op het vliegveld van Hue geen taxi naar je hotel maar pak gewoon de bus. Dat deden wij ook naar aanleiding van een bericht dat ik las op een forum. De buschauffeur vraagt naar je hotel en zet je voor de deur af. Beter kan niet en de kosten van de bus weet ik weliswaar niet meer maar zijn laag.