Onze ervaringen in Vietnam

Beste forumleden,

Voor onze reisvoorbereiding heb ik heel veel hulp gehad aan alle tips die ik hier heb kunnen vinden. Uiteraard ook erg veel dank aan Ton! Hoop dat de nieuwe vakantiegangers iets hebben aan onze ervaringen/tips, want voor wat hoort wat:

Vluchten
Cathay Pacific prima maatschappij
Binnenlandse vluchten met Vietnamairlines.com

HCMC
Grand Silverland Hotel & Spa prima locatie, fijne bedden, schoon, ontbijt uitgebreid en high tea in de middag. De streetfoodmarket ligt om de hoek voor drankje en hapjes. Fijn (klein) zwembad om bij te komen van de lange vlucht en heerlijk na een warme dag.
Restaurants & Café: Secret Garden en Bep Me In zijn aanraders om te eten,
Via Les Rives met speedboot Cu Chi tunnels is goed en prettiger dan met de bus, uiteraard wel erg toeristisch bij de tunnels.
War Remnants Museum zeker bezoeken, stil van…

Hoi An
I.p.v. nog een extra strandbestemming en dus ook verplaatsing te boeken, hebben wij hier 6 overnachtingen gedaan om even bij te tanken. Als je hier langer wilt verblijven om strand te combineren met dingen die je kunt doen, dan is mijn advies om niet in het centrum een guesthouse te boeken door de enorme drukte. Ons is Rock Villa erg goed bevallen, fijne kamers, heerlijke tuin, zwembad en 15 min fietsen op de gratis fietsen naar centrum Hoi An of 10 minuten naar Hidden Beach. Je zit er op die manier precies tussenin en ik had niet anders willen hebben.
Cam Kim Island Bicycle Tour met vrijwilliger die engels wil bijleren is een aanrader, fietstocht op ferrykosten en bijdrage voor de armere mensen die je bezoekt is gratis. Tijdig reserveren, is nl niet elke dag! Je bezoek in ieder geval een bootwerf, houtbewerker, lief gezin die rijstvellen en rijstnoedels maken, en moeder met kinderen die placemats en matten weven.
Kookworkshop is een must do hier, al bijna net zo lastig te kiezen als een kleermaker in dit dorp. Wij hebben goede ervaringen met Green Mango. Je kunt kiezen uit 5 verschillende menu’s die je leert maken en wij hadden een privéles, boeken kan in de ochtend, begin van de middag of avond. Zeker ook recepten die je thuis nog een keer kunt maken, heerlijk.
Eigen fietstocht naar Tra Que Vegetable Village is prima te doen. Aansluitend kun je door naar An Bang Beach, een erg toeristisch strand. Wij vonden Hidden Beach veel leuker en relaxter, zeker ook omdat je het de paar mensen zo gunt om een bedje aan je te verhuren. Is trouwens gratis als je daar ook luncht, het eten wordt met scooter gebracht en smaakt heerlijk.
Restaurants & Café: Circle Café voor een heerlijke juicy burger, Miss Ly’s Café, Son Hoian (erg dichtbij guesthouse), An Gia Cottage (richting strand, een x niet naar het drukke centrum is ook erg fijn), bestellen bij Dingo Deli wat thuisbezorgd wordt, guesthouse kan en wil ook voor de gasten koken.

Hué
Getwijfeld om op te nemen in reisprogramma, blij dat we dit toch gedaan hebben. Onderweg bij transfer de Marble Mountains bezocht, zeker een aanrader. We hadden heerlijk weer in Hué, dus dat zal vast schelen. Romance Hotel was prima, goede ligging t.o.v. restaurantjes, kamers goed, zwembadje fijn. De bezienswaardigheden liggen vrij ver uit elkaar, wij hebben via hotel een scooter gehuurd en hebben een heerlijke dag gehad. Tombe van Khai Dinh vond ik het mooist, Tu Duc ook bezocht maar was iets minder gezien de restauraties. Korte stop bij Tijgerarena en Mieu Long Chau tempel waar de tijgers en olifanten na de strijd begraven werden. Stukje door naar Thien Mu Pagode voor een korte blik en daarna nog Royal Citadel gedaan, maar dat laatste was het toch niet helemaal voor ons.
Restaurants & Café: Hanh Restaurant zeker doen, en La Boulangerie Francaise voor heerlijke broodjes, quiches enzo door bakkers in opleiding gemaakt.

Hanoi
Hebben we gebruikt als uitvalsbasis naar Mai Chau, Ninh Binh en Bay Tu Long. De stad zelf viel me ietwat tegen, ook zeker door de opdringerige lokalen die er echt op uit zijn om toeristen geld uit de portemonnee te kloppen. Bv door de vele mobiele schoenmakers die bij elke toerist naar de schoenen wijzen en voordat je het weet zit er een klodder lijm waar je het niet wil hebben en waar het zeker ook niet nodig is. Als de reis het toelaat zou mijn advies zijn om hier te starten en te eindigen in HCMC. Wij hebben dit niet gedaan ivm de temperaturen in het zuiden en daarom zijn we daar gestart.
Wij hebben het prima gehad in Golden Moon Suite Hotel, schoon, fijne bedden, ontbijt beperkt maar voldoende keuze, prima locatie.
Doe hier vooral diverse wandelingen door de stad, biertje in de kleine (garage)cafétjes bij St Joseph Cathedral op kleine plastic krukjes, Womensmuseum voor een andere kijk op de hardwerkende dames in de stad die fruit, hapjes en bloemen verkopen en Hanoi Hilton.
Tempel van de Literatuur kwam niet helemaal meer binnen, sprak ons wat minder aan. De studenten die ons aanspraken waren met name bij het Hoan Kiem Lake, leuke ervaring om een paar minuten een gesprek te voeren.

Mai Chau
We verbleven in Mai Chau Lodge, fijne locatie, heerlijk eten in het restaurant en we hadden een 3 days escape tour geboekt, wel prijzig. Sauna en stoomcabine hebben we niet bezocht. Fietsen op de eerste middag en wandeling op laatste ochtend helemaal heerlijk, de trekking op de 2e dag vonden wij wat minder. Misschien kun je ook losse activiteiten boeken, het bezoeken van Pu Luong Nature Reserve zou zeker een topdag kunnen zijn ipv trekking naar H’Mong Village. Tijdens laatste wandeling liepen we langs Mai Chau Ecolodge, dat zag er top uit, dus wie weet is dat een prima alternatief.

Ninh Binh
Bij goed weer is dit zeker een leuke plek om te bezoeken, zou hier max 2 nachten verblijven. De omgeving in het centrum sprak ons niet aan, wij zijn naar Nguyen Shack gegaan. Is ons prima bevallen, maar je moet qua comfort wel iets willen inleveren, het is geen luxe. Wel heerlijk die hangmatten buiten met prachtig uitzicht en een fijn jong team die je goede adviezen geeft over je dagindeling. Ook fijn dat de Mua Caves werkelijk aan het einde van het pad ligt. Qua boottochtjes maak je een keuze van Tam Coc (1 ½ uur) of Trang An Caves (3 uur), allebei zul je denk ik niet snel doen. Uiteraard vrij toeristisch allemaal en lokalen zijn vrij opdringerig in aangeven waar je fiets/scooter dient te stallen tegen betaling. Bij Mua Caves is dat bv gratis, maar ze staan gewoon 50 meter van tevoren al het verkeer vrij agressief tegen te houden om toch geld te ontvangen.
De Bai Dinh Temple vonden we de moeite waard, ook heerlijk om zelf met scooter te ondernemen die je bij de buren kunt huren.

Halong Bay – Bay Tu Long Tour
Wij hadden 1 nacht op Huang Hai Sealife geboekt, wacht zeker goede aanbiedingen via booking.com of groupon af. Rechtstreeks via henzelf is echt te prijzig. Naast Ninh Binh zijn we erg blij dat we dit toch gezien hebben, maar 1 nacht was voor ons ook echt voldoende, en dat was een heel groot twijfelpunt in de reisvoorbereiding. De boot heeft als extra dat je een terrasje hebt bij je hut, heerlijk gewoon. Eten was super, bemanning erg leuk, niets dan lof en kan ik je ook zeker aanraden. Bewust ook naar Bay Tu Long Bay gegaan ipv Halong Bay ivm de drukte daar.

Veel voorbereidingsplezier, Vietnam is een heerlijk land om veilig in te reizen!

Groet,
Ingrid

Ingrid,

Leuk om te lezen dat jullie een toffe reis hebben gehad.

Welke boottocht in Ninh Binh is het voor jullie uiteindelijk geworden?

En welk weer hebben jullie gehad in Hanoi en Hoi An, was het al erg warm??
Tips voor de bagage qua kledij?

Sonicc

HOi Ingrid,

wow je bent alweer terug!

Bedankt voor je verslag.

Ff paar vragen: zijn er bij Hidden beach wc’s in de buurt?
Welke boottocht hebben jullie uiteindelijk gekozen in Ninh Bin, drie uur lijkt mij erg lang.
Heb je een website of naam voor/van het tourtje in Hoi an waarbij je de lokale bevolking steunt?

Wij vertrekken volgende week vrijdag daarna zal ik hier ook mijn verslag opzetten.

Hi Sonicc, Kootje,

Ninh Binh hebben we gekozen voor Tam Coc tour, de versie van 1 1/2 uur. Omgeving van Trang An Caves schijnt weer heel anders te zijn, dus een goede vergelijking kun je op dat gebied lastig maken.

Hidden Beach geen wc’s in de buurt ontdekt, tenzij je naar een iets verderop gelegen resort zou lopen. Wij vonden dit geen enkel probleem, ook omdat we geen hele dag aan het strand te vinden waren. De rust t.o.v. het massale An Bang Beach gaf voor ons toch echt de doorslag.

Bijgevoegd de link van de fietstocht http://www.hoianfreetour.com/free-bike-tours/free-bike-tour-to-kim-bong-village
Wij hebben contact gehad voor reserveren via info@hoianfreetour.com
Als deze tour vol is, ze organiseren ook diverse andere tochten, maar dan niet specifiek om de lokale bevolking te bezoeken en te ondersteunen.

Veel plezier, maar dat gaat vast lukken!

Bedankt voor je reactie Ingrid.
Voorkeur in Hoi an is idd Hidden beach. Zit daar ook three ladies, daar als ik iets over op het trip advisor forum…

Leuk om je verslag te lezen, Ingrid!! Zo te zien een zeer geslaagde reis! Wij hadden in Ninh Binh gekozen voor Trang An, jammer dat je dan inderdaad niet kunt vergelijken. De tijd viel wel mee, want je stapte best vaak uit het bootje om even rond te wandelen. Wij waren er in het laagseizoen (september) en hebben daarom nergens echt drukte ervaren. Behalve natuurlijk de grote steden. Maar verder bv in Hoi An ook niet op An Bang beach. Was heerlijk rustig :slight_smile: Zijn jullie ook in Phong Nha geweest?

Geniet nog lekker na van jullie geweldige reis. En Kootje, jullie veel plezier!!

Sent from my SM-J710F using Wereldwijzer mobile app

Hallo Ingrid,

Hartstikke fijn om te lezen dat je vakantie geslaagd is.

Bedankt voor je feedback en ben heel blij dat mijn reakties je hebben kunnen helpen met een geslaagde vakantie.

Nogmaals bedankt,
Ton.