ontmoeten en fotograferen van mensen

We gaan volgende week naar Tanzania (oa op safari en naar Arusha) en ik zou nog graag wat tips krijgen op welke manier je contact kunt leggen met mensen daar. Naast het zien van de dieren hoop ik dat onze reis ook in het teken zal staan van ontmoeting.
Heeft iemand daarnaast nog tips hoe ik mensen het beste kan fotograferen. Ik heb gelezen dat de mensen er graag wat geld voor willen hebben. Wat is dan een redelijk bedrag om te geven? en heeft iemand nog andere tips?
Alvast bedankt, Liesbeth

Hallo Liesbeth,
Als je vraagt om te poseren,dan kunnen ze geld vragen,geef ze 5.000 (2,50 euro),dat is meer dan genoeg,voor de rest,probeer zoveel en vaak foto’s ongemerkt te maken,dat valt allemaal wel mee.

Ik heb 3 jaar in Moshi gewoond,ik wens jullie een hele fijne tijd en vakantie toe,en geniet ervan

Ineke

In veel landen buiten noordelijk Europa gaan de ontmoetingen wat gemoedelijker en neemt men meer tijd. Zelfs als je even iets koopt op de markt in Tanzania, zullen mensen wellicht eerst even een praatje maken, vragen waar je vandaan komt enzo… Als je dan zo in gesprek bent met iemand, is de stap ook al kleiner om te vragen of je een foto van ze mag maken.

Maar ik vraag het ook wel eens gewoon op straat aan iemand. Je camera omhoog houden en er vriendelijk vragend bij kijken, is duidelijk genoeg. Zorg dat je van tevoren je instellingen al op orde hebt voor die lichtsituatie zodat mensen niet lang zitten te wachten. Mijn ervaring is dat de meeste mensen het prima vinden om op de foto te gaan, en ook niet overdreven ‘poseren’, waar veel toeristen altijd bang voor zijn en waarom ze stiekeme foto’s gaan maken. Dat deed ik vroeger ook.

In ieder geval vind ik het zelf wel mooiere foto’s worden als iemand zich gewoon bewust is dat hij gefotografeerd wordt, voorbeeldje:

Market in Kondoa, Tanzania by Cecilia
> die was nooit zo mooi geworden als ik hem stiekem van een afstandje had gemaakt.

Ik zou nooit geld betalen voor het maken van een foto. Als ze er geld voor willen, hoef ik al geen foto meer. Ik vraag toch ook geen geld aan Japanners die van mij een foto willen maken in Amsterdam of op de Zaanse Schans. (En ja dat wordt echt gedaan / gevraagd. En dan werk ik graag (gratis) mee, want in andere landen vind ik het ook leuk als mensen meewerken.)

Ik ben in Tanzania overigens niemand tegengekomen die er geld voor vroeg hoor. Dat is dan wellicht een nieuwe trend, helaas erin gebracht door toeristen. Niet aan meedoen!

Waar je vooral op moet letten is het licht. De zon staat een groot gedeelte precies boven je, wat bij zowel blanke als donkere mensen heel rare lelijke schaduwen in het gezicht geeft, en kan zorgen voor overbelichting en uitgebeten kleuren. De mooiste foto’s maak je 's ochtends vroeg als de zon net opkomt, en 's middags als 'ie zakt. Die momenten zijn niet zo lang als in Nederland, hooguit een uurtje per schemer.
Als je toch midden op de dag foto’s wilt maken in de zon, dan kan het helpen om expres in te flitsen. Dat voorkomt rare schaduwen van de zon, en een te groot contrast tussen donkere huid en witte tanden.

Voorbeeld van een foto die waarschijnlijk mooier was geweest met inflitsen: http://cloud.globalgiving.org/pfil/6257/pict_grid7.jpg
Ook rare schaduwen, had beter ingeflitst kunnen worden: http://newshour.s3.amazonaws.com/photos/2012/01/10/Sega_graduation_2009_blog_main_horizontal.JPG

Het is vaak mooier om iemand te fotograferen die helemaal in de schaduw staat, dan heb je die schaduwvlekken van de zon niet op gezichten, en knijpen mensen niet zo met hun ogen.
Voorbeeldje: Kondoa, Tanzania photo - Cecilia photos at pbase.com

Denk ook na over je eigen standpunt. Als je bijvoorbeeld een kind fotografeert, ga dan door je knieën, fotografeer hem/haar niet van bovenaf (tenzij je dat artistiek vindt… :)). Bijvoorbeeld deze foto was waarschijnlijk beter geworden als ik door mijn knieën was gegaan en iets dichterbij was gaan staan. Kids in Stone Town, Zanzibar photo - Cecilia photos at pbase.com

Aan kinderen al helemaal niks zomaar geven (geen snoep, ballonnen, pennen, geld of wat dan ook), ook niet voor een foto. Want dan creëer je een bedelcultuur en de gevolgen zijn groot. Als je contact met kinderen leuk vindt, doe dan spelletjes met ze, bijvoorbeeld een potje voetbal, samen tekeningetjes maken, of dat soort dingen. Maar ga niet de rijke westerling uithangen en sinterklaas spelen en dingen zomaar uitdelen. Daar hebben ALLE blanken na jou last van!

Als je zo nodig ‘goed wilt doen’, doneer dan spullen aan een school of geld aan 'n lokale welzijnsorganisatie, of word bijvoorbeeld donateur van Oxfam Novib. En let erop dat je je geld slim uitgeeft aan de kleine lokale handelaren en restaurantjes en niet aan internationale ketens. Lukraak spullen of geld uitdelen aan mensen op straat is echt niet de oplossing, ook al zul je zelf misschien een geluksgevoel krijgen van het tijdelijk blije gezichtje.
Het gaat dat soort uitdelers (sinterklazen) meer om het eigen ego dan daadwerkelijk structureel helpen.

Verder hier een gratis online reisfotografiecursusje. http://tribalcog.com/learn/people.html
Blader ook eens naar de andere pagina’s.

Verder: wees je ervan bewust dat als je het resultaat van een foto (op je schermpje) laat zien aan een volwassen Tanzaniaan, hij/zij je waarschijnlijk zal vragen om een afdruk op te sturen per post. Beloof dat alleen als je het ook echt gaat doen. Het kan een hele administratie worden van adressen en fotonummers…
Sommige reizigers vinden het daarom leuk om met Polaroid te reizen, wat ik een erg leuk idee vind. Dan kun je direct de foto aan diegene geven (en eventueel nog eentje maken voor jezelf met een ander toestel).

Mooie reis gewenst! Safari nzuri.
Mijn Tanzania-blog op mijn website en -foto’s hier. (Overigens zijn die foto’s van alweer 8 jaar geleden en zie ik dat ik sindsdien ook een hoop heb bijgeleerd over compositie, licht en dergelijke. :-))

Cécile

Wij reizen nu door Afrika en maken veel gebruik van een kleine fotoprinter een foto afdrukken en weggeven en het hele dorp staat klaar voor je om op de foto te gaan.
succes en goede reis
Ronald
www.2globetrotters.nl