Fotograferen in Gambia

Ik lees verschillende keren dat de mensen het NIET op prijs stellen indien er gefotografeerd wordt. Soms wordt men zelfs boos. Klopt dit? Gaaren nadere informatie.
Alvast bedankt.

Meestal kun je mensen gewoon fotograferen hoor … twijfel je, dan gewoon vragen en het ook respecteren als ze ‘nee’ zeggen of dat van te voren al aangeven.
Wel oppassen met agenten / militairen, want die moet je nooit zomaar op een foto zetten.
Mij is het één keer overkomen, toen we onderweg waren vanaf Günjur dat ik gewoon foto’s aan het nemen was van de omgeving en jawel … we kwamen langs een controlepost. Ze dachten dus dat ik foto’s van hen aan het nemen was. Nu stonden ze er toevallig wel op, dus snel die foto gewist, maar we moesten toch praten als brugman om met toestel weer verder te kunnen.
Zelf denk ik dat het ook even iets was van ‘laten zien wat voor macht we hebben’, maar ik ben daardoor toch wel alerter geworden.
Ik heb een keer op het kruispunt bij de strip gefilmd. Hier staat vaak politie en ik heb het eerst netjes gevraagd. Geen probleem, we hebben het later zelfs nog samen bekeken.

Ja, ik heb meegemaakt dat mensen boos werden. Als bewust een foto van een persoon maak, dan vraag ik het netjes.
Maar algemene foto van een markt of straat werd niet altijd gewaardeerd. Op de serrekunda markt heb ik na een paar foto’s dus mijn camera weggestopt en heb ik gewoon genoten van de markt.

Soms was het een kwestie van taalissues. Ik maakte een foto van prachtig geklede vrouwen met spullen op hun hoofd. De vrouwen werden in mijn ogen boos, maar de gids vertelde me dat ze wel op de foto wilde, maar dat ze er niet juist op gekleed waren. Ze hadden hun ‘oude’ kleren aan en waren vies. Ik liet de gids vertellen dat ik hun prachtig gekleed vond, waar ze dan weer erg om moesten lachen.

Overigens, kinderen zijn dol op de camera, ze gaan poseren en hebben de grootste lol als je de foto’s laat zien.

Dat valt best mee. Velen vinden het een eer om gefotograveerd te worden. Dit is mijn ervaring.
Ik ben net terug van 3 weken Gambia, niet in een Hotel maar in een compound.
Het is mij erg goed v=bevallen en ik ga zodra ik de mogelijkheid heb terug.
De mensen zijn er heel aardig, behulpzaam en vooral kinderen komen naar je toe (toebab), geven je een hand, lopen stukje met je mee en sommigen spreken ook een beetje Engels.