Ik wil graag in de zomer (augustus) naar Istanbul. In verband met de huidige omstandigheden in Istanbul, is mij door een aantal mensen afgeraden om hier in augustus heen te gaan.
Op de site van buitenlandse zaken staat slechts het volgende:
*Het wordt ten zeerste aangeraden plaatsen waar betogingen plaatsvinden, zoals o.m. het Taksimplein (Istanbul) en Kizilay (Ankara), te vermijden.
*
Dit lijkt me vrij logisch, maar is er verder in de stad nog wat van te merken?
Wat is jullie mening hierover? En hebben jullie verder nog tips/suggesties?
Ga gerust. Laat je door niemand afraden om naar Turkije te gaan. Er wordt niet heftig gedemonstreerd, en de politie is gestopt met het gebruik van traangas en waterkannonen. Eigenlijk is de situatie niet anders dan in Griekenland of Spanje twee jaar terug. Op de Engelstalige wikipedia kun je zien welke parken in Turkije momenteel worden bezet door een occupy-achtige beweging. Dit is met name in de avond. Als het ergens in het land uit de hand loopt komen de mensen uit de parken om te demonstreren tegen het politiegeweld elders.
Er zijn trouwens ook zat redenen om juist wel te gaan kijken bij de demonstraties. Het is niet zoals in Egypte dat buitenlanders worden gewantrouwd en vrouwen worden aangerand. Afgelopen maandag was de gay pride in istanbul en normaal lopen enkele duizenden tot zo’n 10.000 mensen mee. Door de protesten kwamen uit solidariteit echter bijna 100.000 mensen, omdat de LGBT gemeenschap zeer actief en zichtbaar is geweest op Taksim. Voor het eerst werd er openlijk gezoend… Ook waren er voor het eerst prides in Izmir en Antalya. Het kan dus juist leuk zijn om de demonstraties op te zoeken, zeker nu het politiegeweld al een tijdje is opgehouden.