Online boeken beter dan ter plekke?

Vorig jaar zijn we in Costa Rica, Nicaragua en Panama geweest. We reisden zelfstandig van stad naar stad. Onderweg in de bus kozen we vaak een hotel uit, liepen er naar toe en vroegen of ze plek hadden.

Dit wil ik deze zomer (vanaf as. zondag!) in Maleisië ook gaan doen. Maar nu lees ik hier en daar dat je het beter kunt boeken via websites als www.asiarooms.nl of www.hostelbookers.com want dat zou goedkoper zijn dan op de dag zelf rechtstreeks bij het hotel.

Is dit daadwerkelijk zo?

Hoi,

Wij zijn verleden jaar 4,5 week naar maleisie geweest en hebben niks vooraf geboekt.
We hadden de LP mee staat genoeg keuze in en hebben ook een paar keer op advies van anderen iets bekeken of genomen.
Wij hebben die site’s alleen af en toe bekeken voor de recensies.

Wij hebben ook alles ter plekke gedaan. Net als we ook in costa rica gedaan hebben. Prima bevallen. Een enkele keer een vol hotel maar dan loop je naar de volgende. Als je iets heel graag wil doen of ergens heel graag wil overnachten dan zou ik het tijdens je vakantie als je ong. weet wanneer je er bent boeken. Groetjes Yvonne

Ik denk dat we dat ook gaan doen inderdaad. Maar dat het via internet ‘goedkoper’ zou zijn dan ter plekke is jullie niets van bekend?

Hallo,

Boeken heeft wel zin als je naar 4 a 5 sterren hotels wil gaan dan is boeken juist wel aan te raden waarom omdat als je daar binnen loopt ga je walk in rate betalen die vele malen hoger liggen dan als je via internet boekt. Ga je hostels doen en backpackers achtige dingen dan kun je gewoon binnen lopen.

Prima te doen op het laatste moment, en meestal niet duurder dan vooraf

Er is altijd voldoende accommodatie beschikbaar om de gok gewoon te nemen. Vooral als je niet teveel eisen stelt hoef je absoluut niet vooraf te reserveren. Wel geldt dat wanneer je perse in hotel x met uitzicht op y wilt overnachten; je dan beter wel kunt reserveren. In het geval van een 4 of 5 sterren hotel betekent dit dan dat je ook vooraf moet betalen; wat inderdaad zoals anderen al aangeven helemaal niks zegt en vaak goedkoper is dan de walk-in rates. Drie grote jongens strijden om de klanten; Agoda, Expedia (+ Hotels.com) en Booking.com…wij boeken bijna altijd bij Agoda.

Basic accommodatie is bijna nooit vol hier, vooral niet in KL waar je op elke straathoek wel wat hebt.

Ga je echter naar minder drukke oorden; zoals bijvoorbeeld de oostkust van Maleisie dan kun je ook altijd wel wat vinden. Je hebt er veel goedkope homestays (zo’n beetje elke familie biedt wel een kamer aan voor een prikkie). Voor duurdere accommodatie geldt weer dat je soms de jackpot betaalt wanneer je ter plekke binnenloopt en er wilt verblijven.

Tijdens lokale vrije dagen en vakantieperiodes is het soms wel druk (buiten KL)…dan is het misschien wat langer zoeken…