One way fee betalen, of toch een rondje maken......

Volgend jaar juli/augustus, gaan wij, gezin met 2 kinderen, naar Canada. Nu twijfelen we enorm of we een rondje Vancouver-Vancouver (2900 km) gaan maken, of dat we van Calgary naar Vancouver gaan (2400 km). In de laatste route, zitten aanzienlijk minder km, dus meer rust voor de kinderen. Nu schrok ik alleen wel van de ‘one way fee’ van ca. €500,-. Maar goed, je rijdt minder km, dus minder kosten over de km en minder kosten qua benzine. Zou dit elkaar enigzins opheffen???

Heeft iemand hier een idee over?

Daniëlle

Een ronde Vancouver-Vancouver(inclusief The Rockies) ga je niet redden in 2900 km. Het aantal kms in de reisgidsen en op websites is
gebaseerd op de directe afstanden tussen de plaatsen en steden op de route, maar wil je b.v. vanuit Jasper naar Maligne Lake is dat in totaal al zo’n 120km(v.v.) extra en zo zijn er vele voorbeelden onderweg.
Gaan jullie met camper of auto? Hoeveel rijdagen hebben jullie ongeveer gepland?
Ook in het zomer-seizoen kun je one-way aanbiedingen vinden, waarbij de drop-off fee vervalt, maar ik zou hoe dan ook kiezen voor een one-way Calgary-Vancouver. Dat geeft veel meer rust en ook wat meer tijd om eens de wat minder bekende, maar niet minder mooie, gebieden te bezoeken.

Wij zijn zo’n 13 jaar geleden ook geweest en hebben toen ook het rondje Vancouver gemaakt. Ik weet niet meer hoeveel km we toen hebben gereden. Ik kan het wel nakijken hoor.

We willen met de camper en ik heb ongeveer 10 rijdagen ingepland. Natuurlijk is dit heel flexibel. Onze nu bedachte route is: Calgary-Banff-Jasper-Clearwater-Revelstoke-Kamloops-Whistler-Nanaimo-Tofino-Victoria en Vancouver. Hier willen we 3 weken over doen.

Een ronde Vancouver-Vancouver doe je in ongeveer 3500km. Zelf vind ik dat te veel voor 3 weken(minus de vluchtdagen?). Ieder doet het zo op zijn/haar manier. Naarmate we vaker in Canada kwamen ben ik steeds minder kilometers gaan rijden. Ik ben ook wel mensen tegengekomen, die het begrip “road-trip” heel letterlijk namen en zo’n kleine 10.000 km in 3 weken wegroffelde.
De route, die je aangeeft is een bekende. Zelf zou ik Clearwater-Kamloops-Revelstoke niet er in op nemen. Well’s Gray is natuurlijk een mooi park, maar niet zó bijzonder en de weg (highway 5) er naar toe behoorlijk saai. Kamloops is een eindeloze strip met fast-food ketens en car dealers. Revelstoke is wel de moeite, maar kan ook in een andere route worden ingepast.
Ik ben groot liefhebber geworden van het zuiden van B.C. en Alberta, b.v. The Kootenays en The Kananaskis. Ook de wijn-en fruitstreek van B.C., The Okanagan. is prachtig, maar ja, het is natuurlijk ook allemaal te veel en te groot om in één reis te vatten, dus is het keuzes maken.
Vancouver Island, bijvoorbeeld, zou ik niet in zo’n route opnemen. Ik ben er een aantal keren (te kort) geweest en dit jaar voor het eerst een hele vakantie. Drie weken V.I. en het was nog te weinig.

1 like

Ik kan me erg goed voorstellen, dat je nooit genoeg krijgt van Canada. En 3 weken, dat is ook niet genoeg, maar het is of dit, of niets. Dan is de keuze snel gemaakt. Wij willen onze kinderen graag laten zien, wat zo’n grote indruk op ons heeft gemaakt.
Zelf ben ik meer van de bossen en wat minder van de vlaktes, dus eigenlijk wil ik Well’s Gray niet overslaan. Maar gelukkig hebben we nog een jaar voorpret en kunnen we de route altijd veranderen.

Misschien een alternatief: Ga vanuit Vancouver naar het noorden en rij de Cassiar Highway (Highway 37) tot aan Watson Lake en dan via de Alaska Highway en Jasper/Banff naar Calgary. Is ook ruwweg 2,500 a 3,000 km. Veel bos, beren (Stewart/Hyder), bergen, meertjes en gletjers. The road less travelled lol. En ja, reizen in Canada = keuzes maken (het Canada dilemma…).
Succes met plannen en veel voorpret gewenst.
Rob

1 like

Dit klinkt ook heel verleidelijk!!! Maar ik wil echt heel erg graag naar Vancouver Island. We zijn vorige keer niet naar Tofino gereden en hebben het Pacific Rim overgeslagen. Daar heb ik zo’n spijt van gehad achteraf, dat ik daar nu echt heel erg graag naar toe wil. Is er geen combinatie te maken???

Oh nee, ik zie dat dat niet kan. Het blijft wel een optie om die kant op te gaan. Misschien richting Prince George???

Vancouver - Watson Lake - Calgary is circa 4000km. Dat lijkt me wat te ambitieus voor slechts 3 weken.
Een one-way Calgary - Vancouver(inclusief Vancouver Island) is nog wel te doen, hoewel het me met kinderen toch wel heel veel
rijden lijkt.
Prince George is een onaantrekkelijk (industrie-)stad, die je rustig over kunt slaan.
Dus met Banff, Jasper, Revelstoke, Well’s Gray én Vancouver Island zou het er dan zo uit kunnen zien:

Calgary - Banff(Canmore is leuker) - Lake Louise (via Bow Valley Parkway) - Jasper - Field (Ja, weer terug via Icefields Parkway. Is echt een aanrader) - Revelstoke - Sorrento/Squilax ( via Highway 1) - Barriere - Clearwater - Little Fort - Lone Butte(via highway 24) - Green Lake - 70Mile House - Horseshoe Bay (via highway 99) - Nanaimo (BC Ferries) - Port Alberni - Tofino(Ucluelet is leuker) .
Vanuit Tofino/Ucluelet weer terug naar Nanaimo en als er nog tijd is via Victoria en de ferry in Swartz Bay weer naar het vasteland en Vancouver.

Voor wat betreft Prince George sluit ik me geheel aan bij Luongo. Aan de andere kant is Kitwanga, Stewart/Hyder (veel kans op vissende beren en de Bear & Salmon Glacier), The Cassiar Highway (veel mooie en rustige PP campgrounds, veel kans op wildlife en amazing sceneries) en de Alaska Highway (Muncho Lake PP, Stone Mountain PP, Tetsa River Valley en Liard Hotsprings PP), richting Dawson Creek meer dan de moeite waard naar mijn mening. Wat nauwkeuriger gekeken naar afstand kom ik op zo’n 3,500 km voor het rondje Vancouver - Watson Lake - Galgary. Blijft inderdaad wat veel echter omgerekend naar km per dag: 3 weken minus 2 reisdagen met het vliegtuig = 3,500 / 19 = minder dan 200 km per dag oftewel ca 3 uur per dag rijden. Iets meer als je ergens een dag wilt blijven staan. Als mijn geheugen me niet in de steek laat gaan de camperverhuurders ervanuit dat men gemiddeld zo’n 250 km per dag met een RV rijd. Los daarvan blijft Canada een land van keuzes maken. Wat wellicht kan helpen bij jullie voorbereiding: schaf ‘The Milepost’ aan. Uitgebreide reisgids (telefoonboekformaat) inclusief kaarten van BC, Alberta, The Yukon, NWT en Alaska. Ook in Nederland verkrijgbaar :slight_smile:

Hallo Danielle,

Je moet gaan voor de dingen die jullie het meeste aanstaan. Ik denk dat een route van Calgary naar Vancouver met Vancouver Island goed te doen is in 3 weken. Ik begrijp alleen niet goed waarom je van Clearwater naar Revelstoke zou gaan en dan weer naar Kamloops. Ik zou Revelstoke eruit laten. Ik zou globaal de volgende route volgen: Calgary - Banff - Jasper - Clearwater - Whistler - Nanaimo -Tofino - Victoria - Vancouver. Als je van Clearwater naar Whistler gaat kan je via 100 Mile House of Kamloops, beiden zijn goed te vergelijken, dus volg hier weer de route naar je eigen gevoel. Vergeet ook niet lang genoeg in Banff en omgeving te blijven zodat je Yoho National Park er bij kan nemen minstens een volle dag.

Hou ook de campers in het oog, soms zijn er goede deals voor “wegbreng campers”…maar deze geven je meestal maar bij deze moet je de camper binnen 2 weken terug brengen van A (bijv. Calgary) naar B (bijv. Vancouver). Dus misschien toch niet ideaal wegens weinig tijd. Gewoon regelmatig eens kijken of er goede promoties zijn met lage drop off kosten.

Veel plezier nog met het opstellen van een leuke route!
Ann :slight_smile:

Ann, dit is precies de route die ik ook in gedachte heb. Alleen had ik Revelstoke er ook nog bij staan. Waarom zou jij die overslaan??

Luongo, waarom verkies jij Ucluelet boven Tofino???

Yukon, de route klinkt erg aantrekkelijk, maar ik denk toch dat het teveel km worden.

Ik zou Revelstoke wel in de route opnemen, maar dan zo als ik eerder al aanduidde. Zuidwaarts vanaf Jasper de Icefields Parkway rijden
is absoluut de moeite en geeft je nieuwe uitzichten en vista’s. Je hebt dan ook wat meer tijd om van deze prachtige weg te genieten. Bovendien kun je zo de saaie highway 5 (Valemount-Clearwater) vermijden
en wél het mooiste deel van de Trans Canada Highway (tussen de Icefields Parkway en Salmon Arm) rijden. Ook de weg tussen Squilax en Barrièrre, naar Clearwater) is een aanrader. Zelfde geldt voor de route Lone Butte - 70Mile House onderlangs Green Lake.
Tofino is 100% toerisme. Dat is prima, maar ik zoek liever iets rustiger, maar zeker zo leuke, plaatsjes op, zoals ik Canmore ook veel leuker(en net zo mooi) vind als Banff.

Yukon is geweldig. Overweldigender, ruiger dan B.C. en Alberta, maar de afstand lijkt me ook teveel van het goede.

Revelstoke is helemaal niet in de buurt van de globale route. Als je van Clearwater komt en gaat dan via Kamloops naar Revelstoke dan ben je toch een goede 4 uren onderweg. Daarna moet je weer terug naar Kamloops wat toch bijna 3 uren in beslag neemt. Daarna is het toch nog een dikke 4 uren richting Whistler, dus vandaar dat ik mij afvroeg waarom Revelstoke ertussen stond…het past in mijn ogen niet direct in je route. Ik zou Revelstoke overslaan omdat je toch al in Banff/Yoho/Jasper veel kan bezoeken en zo meer tijd hebt voor de rest van de route.

Wat Ucluelet of Tofino betreft, beiden zijn prima. Ucluelet is wat minder toeristisch en van hieruit kan je ook gemakkelijk Pacific Rim National Park bereiken. Tofino is iets meer toeristisch en het is een iets meer dan een half uurtje rijden van Ucluelet. Pacific Rim National Park ligt tussen beiden in, dus ze zijn beiden een goede uitvalsbasis.

Het is op zich wel lekker om niet terug te hoeven rijden, maar het is de vraag of jij het er voor over hebt. Wij hebben one way gedaan, maar met de auto is het maar 150dollar.

Wat ik zo snel kan vinden is one way fee andere kant op lager, dus starten in Vancouver. Zou je ook kunnen overwegen!

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

1 like