Een belangrijk deel van emigratie naar Spanje is het onderwijs voor je kinderen, misschien niet onmiddelijk als je nog geen kinderen hebt maar in de toekomst kan dat veranderen.
Wat voor school zoek je?
Openbaar Onderwijs, een Privé School (vaak in Spanje bij de nonnetjes) of liever een Internationale School?
Wat is het nivo van de Spaanse Scholen?
Vergelijkbaar met Nederland? Van minder nivo? Of is het nivo hoger?
Hoe werkt het inschrijfsysteem?
Wanneer moeten je kinderen naar school en vanaf welke leeftijd mogen ze?
Dit Topic heeft als doel om een beetje een beeld te krijgen van het Onderwijssysteem in Spanje, de pro´s en de contra´s en om mensen een beetje op weg te helpen.
Ik heb zelf 2 schoolgaande kinderen (lagere school) en denk dat het nuttig is om informatie uit te wisselen over een belangrijk en, een mijn inziens, onderbelicht thema.
Uiteraard kun je ook hier je vragen kwijt mbt onderwijs in Spanje.
Zoals eerder aangegeven heb ik 2 kinderen (een tweeling).
Vanaf hun derde jaar zitten ze op een openbare school in Sevilla.
Nu zitten ze inmiddels in de derde klas van de basisschool.
Mijn neefje in Nederland is ook 8 en als ik over de afgelopen jaren een vergelijking maak tussen het onderwijs van mijn dochters en van mijn neefje dan zijn er toch een aantal verschillen ten voordele van mijn dochters.
In Spanje mag je vanaf 3 jaar naar school. Dit is in principe de kleuterschool. In NL begin je met 4 jaar.
Op de “kleuterschool” hier in Sevilla wordt spelenderwijs al behoorlijk veel aangeleerd: lezen en schrijven, simpel rekenen en zelfs al een beetje engels.
Mijn kinderen konden toen ze naar de eerst klas gingen al redelijk lezen en schrijven. Dat kon mijn neefje nog niet.
Nu in de derde klas zijn ze met rekenen bezig met sommen van 5 getallen (optellen, aftrekken en vermenigvuldigen). Met conocimientos (vnl. biologie) worden o.a. de wijze van voortplanten van de verschillende dieren en planten behandeld (oviparos, viviparos, simpele fotosynthesis etc). Zaken waar ik volgens mij pas op veel latere leeftijd les over kreeg.
Een ander voordeel is dat er veel buitenschoolse aktiveiten worden georganiseerd. Die zijn vrijwillig en geven ouders de gelegenheid om hun kinderen op te halen na het werk. Wij hoeven dus geen oppas, oma´s en andere u-bochten te zoeken. Mijn kinderen kunnen van maandag t/m donderdag tot en met 17.30 op school blijven. Ze houden zich bezig met Karate, Informatica, Volleybal en Theater. Andere keuzes zijn Engels, Rolschaatsen en Dans.
Ontbijten kan ook op school evenals tussen de middag een warme maaltijd.
Alles bij elkaar maken ze erg lange dagen (in ons geval) van 08.10 uur tot en met 17.30 uur. Helaas bestaat er in veel gevallen geen andere mogelijkheid daar hier de meeste ouders allebei werken.
Het onderwijssysteem voor basis en voortgezetonderwijs in Spanje onderscheidt 3 verschillende soorten scholen:
Colegios públicos (openbare scholen)
Colegios privados (privé scholen)
Colegios concertados (privé scholen gesubsidieerd door de overheid)
Colegios públicos zijn openbare scholen voor 100% gefinancieerd door de overheid. Het onderwijs is gratis op deze scholen. Buitenschoolse aktiviteiten en ontbijt en of middageten dienen wel apart te worden betaald.
Colegios privados zijn 100% privéscholen. De ouders betalen alle kosten.
Colegios concertados zijn traditioneel scholen van de katholieke kerk (kloosterscholen e.d.) die sinds jaar en dag draaien op het geld wat ze van de overheid krijgen, hoewel er vaak extra kosten (donaties) worden gevraagd aan de ouders. Veel spaanse ouders willen hun kinderen graag op een dergelijke school plaatsen omdat hier het katholieke geloof nog de boventoon voert en kloosterscholen over het algemeen meer prestige geven aan het gezin (mijn kind zit op een “privéschool”).
Om te bepalen waar een kind op school gaat bestaat er een puntensysteem (Dit geld alleen voor de openbare scholen en de colegios concertados).
Dit systeem geeft punten aan de hand van een aantal criteria:
*De woon/werk plaats van de ouders
*De aanwezigheid van een broer of zus op de school
*Het salaris van de ouders
*Mindervaliditeid van ouders of kinderen
*Eén (of beide) ouder (s) is werkzaam op de school
*Het gezin heeft 3 of meer kinderen
Het totaal aantal punten geeft een aantal scholen in dezelfde buurt waaruit de ouders kunnen kiezen. Indien er geen plaats is op de school van 1ste keuze volgt plaatsing op school van 2de keus etc.
Elk beginnend schooljaar is er weer een rel rondom deze procedures. Er zijn altijd ouders die hun kind op een bepaalde school willen hebben vanwege de goede naam van de school of gewoon vanwege het caché . Meestal zijn dat colegios concertados. Om dit voor elkaar te krijgen schrijven ze zich in bij de gemeente en geven een adres op van een familielid oid in de buurt van de school als zijnde het woonadres. Dit geeft maar liefst 10 punten extra.
Ouders van kinderen die wel echt in de buurt wonen vallen daardoor regelmatig buiten de boot.
Het inhuren van privédetectives om te bewijzen dat er fraude is gepleegd wordt vervolgens niet geschroomd.