Hallo allemaal,
Wij willen eind 2014 ongeveer gaan emigreren naar Spanje,… Malaga en omstreken…
Ik ben als eerste stap begonnen met Spaanse les die ik volg, voor de rest speur en slurp ik alle informatie op die ik kan vinden over emigreren naar spanje met kinderen…Het belangrijkste is een school zoeken voor onze dan 9 jarige dochter,… internationaal of lokale school?? Wie kan mij tips of advies geven??
Hallo Miranda,
ik ben in 2008 geemigreerd naar Duitsland. Heel ander land, maar wel hetzelfde probleem. Als je niet van plan bent om terug te gaan, zou ik je aanraden om naar een lokale school te laten gaan. Mijn dochter, toen 8 jaar, sprak de taal heel snel en nu kunnen ze niet meer horen, dat ze tweetalig is. Nog een voordeel van de lokale school is, dat je meer lokale kennissen krijgt en daardoor gemakkelijker integreert en zelf de taal ook beter leert.
Ik zou wel bij een makelaar bijvoorbeeld vragen naar een goede school in de buurt van het huis of bij de gemeente. Zelf actief uitzoeken. school is heel belangrijk voor kinderen en voor jouw rust. Succes!!!
In Spanje bestaan er 3 soorten scholen: publieke scholen, privé scholen en de zogenaamde colegios concertados.
Colegios concertados zijn, meestal, vroegere nonnenscholen die sinds de democratie in Spanje verder zijn gegaan als een soort onderwijs tussen privé en openbaar. De grondslag is nog altijd katholiek onderwijs (meer dan openbaar onderwijs) en het grootste verschil met openbaar onderwijs is dat men bij de concertados zelf hun leerkrachten mogen aanstellen samen met het gegeven dat ondanks dat deze scholen voor 100% gefinancieerd worden door de overheid, men aan de ouders meestal een soort schoolgeld vraagt (en dat kan in sommige gevallen behoorlijk oplopen).
Wat is nu een goede keuze? Dat hangt er helemaal vanaf wat jullie bedoeling is: weet je zeker dat je voorgoed blijft, dan zou je een openbare school in aanmerking kunnen nemen. De integratie van je dochter zal zo waarschijnlijk het snelste verlopen, hoewel ze in het begin behoorlijk wat taalproblemen zou kunnen hebben (privé les vooraf?).
Een internationale school is ook een mogelijheid, vnl als de kans bestaat dat jullie binnen bepaalde tijd teruggaan naar NL. Je komt dan waarschijnlijk terecht op een privé school (= betalen), in Málaga zijn er zeker 2talige scholen, kwestie van even zoeken op internet).
In het geval van openbaar en concertado werkt Andalucía met een puntensysteem: afhankelijk van je woonadres, je werkplek en indien er broers of zussen al op een bepaalde school zitten krijg je punten toegewezen wat overeenkomt met een aantal scholen waar je dochter heen zou kunnen. Je kan vrij uit die lijst scholen kiezen, maar de school van je eerste keus kan vol zitten en dan wordt je doorverwezen naar een andere school.
Je moet dus wel ingeschreven staan in een gemeente en ik denk dat het belangrijk is dat je dochter in september meteen het nieuwe schooljaar kan aanvangen (dus emigreren vóór eind 2014).
Nog even een tip: laat je niet in de war brengen door de neiging van veel ouders om bepaalde colegios concertados als de beste school aan te prijzen en het openbaar onderwijs als slecht af te schilderen. Mijn ervaring is dat er nogal wat ouders zijn die hun kind op een concertado doen omdat ze denken of uitdragen dat het een privé school is: zuiver een status symbool.
Er zijn hele goede colegios concertados en hele slechte waar je wordt uitgebuit, net zo als dat er goede en mindere colegios públicos zijn (maar daar is het onderwijs in ieder geval gratis).
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Suerte
Beste forumleden,
Voor diverse praktische informatie met betrekking tot uw gezin en het verhuizen naar een ander EU land kunt u terecht op de Your Europe portal. Klik [hier](Gezin - Your Europe forum_MC) om naar de portal te gaan.
Met vriendelijke groet,
Your Europe
Op deze site staat alleen maar erg algemene info. Specifieke zaken die per land verschillen staan er niet. Concreet over onderwijs staat er weinig nuttige info…
Binnen Europa heeft iedereen in principe dezelfde rechten en plichten maar in de praktijk blijkt dat elk land er zijn eigen regels op na houdt. Nederland bijvoorbeeld heeft absoluut zijn eigen regels bij immigratie vanuit een ander EU land, net als Spanje waar de regels soepeler zijn.