Heeft iemand ervaring met het basisonderwijs is Spanje?
Graag zou ik daar wat meer over weten. Misschien zijn er mensen die met jonge kinderen in de buurt van Calpe wonen en ervaringen hebben met het basisonderwijs daar.
Ik zou graag willen weten of het Spaanse basisonderwijs vergelijkbaar is met het Nederlandse basisonderwijs. Denk aan schooltijden, begin leeftijd en soort onderwijs. (Lijkt het op een Nederlandse basisschool?)
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met Spaanse basisscholen of gaan je kinderen naar een internationale school?
In Spanje mag je vanaf 3 jaar naar school en ben je leerplichtig vanaf 4 jaar. Mijn kinderen zitten al vanaf hun derde op school en die eerste jaren hebben ze, in vergelijk met de hollandse kleuterschool, al veel geleerd. Ze zijn nu 6 en kunnen lezen, schrijven en rekenen op een hoog nivo (rekensommen 42 + 18, of 86 +15 e.d.) Ze zijn ook bezig met engels ookal is zoals bekend het nivo in Spanje niet zo hoog. Verder algemene ontwikkeling, Aardrijkskunde, dier en plantkennis etc.
Schooltijden hier in Sevilla zijn van 09.00 tot 14.00 uur. Onze kinderen gaan al eerder vanwege ons werk en ontbijten op school, ook middageten wordt op school gegeven, indien gewenst , tegen redelijke vergoeding (ik geloof van 2 Euro per dag oid). Mijn kinderen gaan naar een gewone basisschool. Afhankelijk van woonplaats en werkplaats krijg je punten en komen je kinderen in aanmerking voor een aantal scholen waaruit gekozen kan worden.
Wij zijn erg tevreden met de school van onze beide kids. Let wel op de inschrijfdata voor het seizoen 2008 - 2009! Die zijn als ik mij niet vergis al gauw.
Tot zo ver, ik hoop dat je er iets aan hebt. Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het uiteraard graag.
Heeft er ook iemand ervaring met scholen in catelonie?
Wij gaan in september emigreren naar Spanje en in April wordt ons zoontje 3? Ik begrijp dat ze beginnen met Catelaans, maar wanneer beginnen ze met het Spaans?
En heeft er iemand ervaring met de guarderia’s in Spanje, vanaf welke leeftijd is dat?
In Calpe is ook een Nederlandse school. Ik heb hier zelf stage gelopen een aantal jaar geleden. Ik ben nu inmiddels juf. Wat ik weet van het spaanse basisonderwijs is dat kinderen dus inderdaad 3 jaar zijn als ze naar school gaan. Daar waren de schooltijden erg lang, van 9.00 tot 17.00 geloof ik. Maar dan hadden de kinderen wel siesta op school en ook een warme maaltijd. De kinderen die ik op Nederlandse les kreeg in Calpe, moesten vaak na school nog naar allerlei sportclubjes en dan 1x in de week ‘s avonds 2 uurtjes nog naar Nederlandse les…’
De kinderen die naar de Nederlandse school in Calpe gaan, moeten die daarnaast ook naar een Spaanse basisschool? Ik heb nl. wel eens zoiets gelezen en snapte dat niet goed uit je reactie.
Ik ben een jonge vrouw van 31 jaar en heb veel werkervaring in de hulpverlening en onderwijs. Ik zoek een baan als leerkracht in Spanje. Het liefst binnen een Nederlands schoolsysteem.
Ik hoor graag van u!