Nieuwe wet voor kids op de basisschool

er is in spanje een nieuwe wet, die gemaakt is omdat er zoveel buitenlandse kinderen op de spaanse scholen komen. ze moeten voordat ze op school komen een soort examen afleggen die overeenkomt met hun schooljaar, slagen ze niet voor die test dan hoeft de school je kind niet aan te nemen. als er nog iemand is die hier meer info over heeft, laat het mij dan aub, weten.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wanneer is die wet ingegaan? De huidige wet LOE stamt van mei 2006 en daar staat zo ver ik kan nagaan niets over dit soort examens.
Heb je meer specifieke info??

gisteren hebben ze me geinformeerd daarover, en onze vriendin daar is ook naar onze toekomstige school gegaan, en daar houden ze zich streng aan die wet de kids moeten eerst een soort examen afleggen anders nemen ze ze niet aan. het gaat mij er voornamelijk om of iemand weet of ze die test ook al van te voren in nederland af kunnen leggen en of er voorbeelden zijn van die toets, dan kunnen we ze makkelijker voorbereiden.

Is het een basisschool? En waar (comunidad autonomo)?

Ik zal het op de school van mijn kids es gaan navragen.
Vind het nl. erg vreemd en betwijfel ernstig of het waar is.
Dat er een test wordt afgenomen om het nivo te bepalen lijkt me wel mogelijk maar dat ze geweigerd worden lijkt me erg sterk. Ieder kind heeft recht op onderwijs, en vanaf 6 jaar moet je naar school.

Wat wel kan zijn is dat het een privé school is, die zouden wel een dergelijke regel kunnen hebben, maar dat heeft niets met de wet te maken.

Overigens is Spanje erg aan het vergrijzen en hebben ze juist kinderen nodig.
Sterker nog, op dit moment wordt het geboortecijfer in Spanje op peil gehouden juist door de buitenlanders (met name zuid amerikanen).

je bent waarschijnlijk niet goed op de hoogte maar deze nieuwe wet geld voor heel spanje en is vorige week ingegaan.

Heb je misschien een link waar ik deze info kan vinden?? De LOE (samenvatting) zegt hier nl. niets over en ben nu toch wel heel nieuwsgierig aan het worden

Zoals al aangegeven heb ik gister uitvoerig met de direkteur van de basisschool van mijn kinderen gesproken over dit thema.

Hij heeft geen bericht cq instrukties ontvangen over een selectie procedure voor buitenlandse kinderen vóórdat deze al of niet worden toegelaten op een school.
Het lijkt hem overigens hoogst onwaarschijnlijk dat zo´n wet überhaupt zou bestaan.
Ikzelf ben op Internet druk aan het graven geweest en kan in de officiele bulletins van de staat de zgn BOE-es hier niets van vinden en ook is er geen enkel recent persbericht in Spanje aan gewijd, voor zover ik kan nagaan.
Er blijven dus 3 mogelijkheden over:

1. Het betreft hier een misverstand tussen de betreffende school en degene die de informatie heeft gekregen
  2. De school probeert op een of andere manier de stroom van buitenlandse kinderen te beperken en heeft zelf deze regel ingesteld. Dit kan als het een privéschool betreft, zoals al eerder aangegeven.
  3. De comunidad autónoma (autonome staat) waar de school onder valt heeft een dergelijke wet. Dat is mogelijk omdat elke comunidad tot op bepaalde hoogte eigen wetten kan en mag maken.
    In dit geval is het dus niet een wet die heel Spanje betreft.

Ik adviseer om het nog eens goed na te vragen op de school en het zwart op wit te krijgen.

Voor de goede orde: ik plaats deze berichten niet omdat ik het beter wil weten of mijn gelijk wil halen.
Ik reageer omdat dit voor veel mensen belangrijke informatie is, allereerst voor jullie zelf.
Emigreren is al moeilijk genoeg zonder dit soort “extra” problemen.

Ik zou graag willen weten of er al wat meer bekend is inmiddels.
Hebben jullie al met de school gesproken??

Gaarne een berichtje.

Typisch.
Een topic starten en dan niets meer laten horen…

ik reeg geen bericht dat er op gereageerd was, ik zelf ga er over 3 weken heen, dus ik ga er daar ook nog even naar vragen.

ok, laat het tzt even weten.

we zijn laatst op school geweest daar om de kids in te schrijven, maar heb niks gehoord over die wet, dus er is nog onduidelijkheid over de geloofwaardigheid hiervan. als er nieuws hierover is, laten wij het hier weten.

Ok, we zullen elkaar op de hoogte houden ;).

Echt een onzin verhaal. Veel meer is er niet over te zeggen.

wij hopen het, heb er ook niks meer van gehoord.

Het is echt uit de duim gezogen.
Het mag niet eens. Gewoon doorgaan met leven, dus.

je weet ook niet wat je allemaal geloven moet, de school is voor ons belangrijk, vooral omdat we ze niet in kunnen schrijven, omdat we eerst een huurcontract hebben voor ongeveer 3 maand, in die tijd willen we een huis zoeken voor langere tijd, dit gaat nu dus niet omdat ze een contract willen zien voor langere tijd, we zijn dus afhankelijk van anderen, dat vinden we niet fijn. we willen in september naar spanje gaan, maar wilden graag zekerheid voor de kids, dit word bemoeilijkt door allerlei mensen, we weten dus niet meer wat we allemaal moeten geloven.

Het aanbod om e.ea. voor jullie uit te zoeken staat.