Ik ga aankomend jaar 6 maanden naar maleisië voor een onderzoek naar apen. Nu moet ik na 90 dagen wegens visumverplichtingen 3-7 dagen uit maleisië. mijn idee was om dan naar Medan te vliegen. Nu heb ik gehoord dat Medan zelf niet zo spectaculair is maar de omgeving heel mooi is. Wat raden jullie aan voor de omgeving van Medan en met welke organisatie kan ik dit het beste regelen?
Medan is inderdaad een van de grotere steden van Indonesie, dus dat betekent heel veel verkeer. Niet echt een gezellig toeristenplaatsje zeg maar!
-Jungle Bukit Lawang voor Orang-Oetans (als je nog niet genoeg apen hebt gezien) Apen worden hier bijgevoerd, en zijn meer gewend aan mensen
-Jungle Tangkahan, olifanten wassen. Ongerepter. Apen hoog in de bomen.
-Vulkaan beklimmen Sibayak bij Berastagi
-zwemmen in het Tobameer, traditionele Batak cultuur
Voor al het bovenstaande heb je 7 - 9 dagen voor nodig
Andere optie is naar Banda Aceh vliegen en hier de boot naar Pulau Weh nemen. Strandvakantie, snorkelen, duiken.
Al het bovenstaande kun je reis van 2 weken van maken.
Persoonlijk vind ik Sumatra een fantastisch eiland waar je van 1 week tot 1 maand een fantastische reis kunt maken. Ik kan hier moeilijk alle reisschemas voor Sumatra reizen gaan uitschrijven, maar je kunt via de link inspiratie opdoen.
Ondanks dat Medan een heel grote stad is met ruim 2 miljoen inwoners en heel druk verkeer is het toch aan te bevelen om er een paar dagen door te brengen. Behalve de vele bezienswaardigheden kijk, HIER, zijn er nog een aantal Multi grote winkelcentra zoals SUN PLAZA waar je best een ochtend kunt doorbrengen. Je kunt er ook verblijven in vier , vijf ** hotels voor een kleine prijs gezien de stand van de rupiah t.o.v. de euro. Aanraders zijn het Danau Toba hotel, Inna Dahrma Deli hotel en het Swiss Bell Inn.
Dat is waar Sumbar, voor iemand met historische interesse oa in Ned-Indische architectuur is er heel wat te zien. En dan nog de bezienswaardigheden als de grote moskee, paleis en tempels. Je kunt er prima 1 of 2 dagen doorbrengen.
Een paar dagen is ideaal om Bukit Lawang en evt. Tangkahan te bezoeken. Van de airport naar BL is 4 uur met lokale bus. Zorg wel dat je voor 13.00u land,om nog dezelfde dag in BL aan te komen. Van BL naar Tangkahan is ong. 2 uur. Van Tangkahan tot de airport ben je iets langer onderweg, ongeveer 6 uur.
Een andere optie is naar Lake Toba, het grootste meer van zuidoost-Azië. Dit kun je combineren met Berastagi.
Je kan alles zelf regelen, hebt geen reisorganisatie hier voor nodig