Omgeving Castillo de Gibralfaro Malaga gevaarlijk?

Beste Spanjefanaten,

Ik zit even met iets in mijn maag en hoop dat iemand hier mij meer kan vertelen. Na wat research voor mijn Spanjereis 2008 over Malaga en haar bezienswaardigheden zag ik dat een aantal websites het volgende vermeldde over de omgeving rond Castillo de Gibralfaro.

***Warning: *Do not walk to Gibralfaro Castle from town. Readers have reported muggings along the way, and the area around the castle is dangerous. Take the bus from the cathedral.

In hoeverre moet ik mij hierover zorgen maken? Is het echt zo erg dat voor lopen geld: “Beter van niet”? Wie heeft ervaringen met deze voettocht? Kan ik inderdaad beter de bus nemen? Ik wil het gevaar niet opzoeken, maar misschien is dit wel een misplaatst opvatting van de realiteit aldaar… Dus weet iemand meer van deze situatie of heeft iemand ervaringen zowel positief als negatief… Advise me please!

Alvast bedankt!
Wouter v. Kuijk

Hallo wouter,

Het tegendeel is waar, in het stukje wat je citeert word het nog vriendelijk gezegd.
Het word absoluut afgeraden om dat te lopen en als je het al doet is het absoluut voor eigen risico.
Het is een erg slecht onderhouden houten pad wat tegen de berghelling is vastgeklonken.
Zo slecht onderhouden dat als je een stuk op weg bent en je denkt dat het wel mee valt dat dan de ellende begint.
Stukken vloer die missen en waar je dus ove rheen moet stappen, wat geen pretje is met een aanzienlijk aantal meters niets onder je voeten.
Probleem is dat als je je realiseert dat het niet echt verstandig was om te gaan lopen dat je dan niet meer terug kunt, het is allemaal 1 kant op.
Dus niet aan beginnen, was jaren geleden een van de mooiere tochten hier maar het is nu iets waar je zeker een risico voor moet nemen.
Zijn ook verscheidene ongelukken gebeurt daar de afgelopen jaren daar.
Het is jammer maar zou het stukje toch serieus nemen als ik jou was.
Niet overtuigd? vraag het aan de plaatstelijke bevolking als je hier bent en iedereen zal het je afraden.

Groeten vanuit malaga

Beste

Hartelijk dank! Ik zal het stuk maar niet gaan lopen. Ik ben dan wel vrij atletisch, maar de rest van de vakantie wil ik graag ook nog beleven. Maar is het er ook gevaarlijk in de zin van “crimineel”, want er wordt over straatroof en bedreiging sproken, maar daarover heb ik zelf nog niemand gehoord. In de eerste instantie bedoelde ik dat eigenlijk te vragen. Bijkomend voordeel is dat ik nu weet dat het sowieso niet aangeraden wordt en dus beter busje 32 kan pakken die mij als het goed is “voor de deur” afzet.

Woont u in Malaga? Hebt u misschien nog tips of do’s en don’ts? Iets speciaals, een leuk restaurantje, een activiteit of iets in de nabijheid van Malaga? Zou leuk zijn!

Alvast bedankt,
Wouter v. Kuijk