Aankomende zomer ga ik met mijn vriendin, schoonzusje en zwager
naar Spanje. Wij gaan begin juli 2015.
Wij zijn van plan om een huurauto te nemen en daarmee rond te gaan kijken.
Naast een aantal highlights in Andalusië willen we graag een dagtocht maken
naar Gibraltar. Nu een aantal vragen daarover:
Is het raadzaam om met de auto naar een stukje voor de grens met Gibraltar
te rijden en vervolgens te voet de grens over te steken?
Ik weet namelijk niet of je met de huurauto de grens over mag en daarnaast zal
het ook wel erg druk zijn met de auto denk ik?
Hoe is de controle aan de grens van Spanje met Gibraltar?
Volstaat de ID-kaart bij het passeren van de grens? En zijn er nog kosten
verbonden aan het oversteken van de grens?
Is het nog ver lopen vanaf de parkeerplaats voor de grens tot aan de grens
en hoe verloopt het oversteken van de grens?
Is het na het passeren van de grens nog ver lopen naar de highlights
van Gibraltar?
Raden jullie aan alles te voet te doen in Gibraltar of raden jullie een
andere manier van reizen door Gibraltar aan?
Wat zijn de highlights die we niet mogen missen in Gibraltar?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden!
Alvast hartelijk dank daarvoor!
Toen ik er voor het laatst was (2012 geloof ik) heb ik inderdaad de auto geparkeerd en ben ik lopend naar binnen gegaan, scheelt een wachttijd van één tot anderhalf uur in de zomer op het drukste moment. Lopend is het iets van 10 minuten ofzo.
ID-kaart weet ik zo even niet!
Minuutje of 10 lopen denk ik, ligt er aan waar je precies parkeert en wat voor auto je hebt. Met een busje is het lastiger parkeren vind ik persoonlijk. Is in ieder geval niet erg ver, valt heel erg goed te doen!
Ja, het is best wel ver lopen naar alle highlights van Gibraltar, alhoewel het in principe wel te doen is. Ik raad je desondanks aan om een buskaart voor de hele dag te nemen, kost niet erg veel, maar levert je wel veel plezier op. In Gibraltar is eigenlijk vooral de rots met apen een must-see en er zijn diverse kerken en andere dingen die leuk zijn om te zien. Moet je zelf maar kijken wat je leuk vindt! Overigens, wat ik absoluut zou doen tijdens een dagtrip, is de rots van Gibraltar in gaan. De binnenkant is echt super mooi om te zien!
In Gibraltar lekker dus met de bus rondtoeren. Als je wilt hebben ze er ook de typische Engelse bussen, met open bovenkant! ^^
Nog even op inhaken trouwens: je kan naar de top gaan met een kabelbaan of lopend. Persoonlijk vond ik omhoog of omlaag lopen best leuk, maar niet allebei! Overleg even met je groep wat je wilt. Mocht je besluiten met de kabelbaan te gaan (retour) en wil je de grot in, dan is het raadzaam om beneden (bij de rijd voor de kabelbaan) een combi-ticket te kopen!
De grens oversteken is net als tussen Spanje en VK, dus paspoort of Europese ID-kaart volstaat.
Kabelbaan en grot zijn inderdaad hoogtepunten, met de aapjes daarboven. Ook het verste punt van het schiereiland, Punta de Europa met de vuurtoren, is wel aardig. Een busdagkaart, en een plattegrondje met buslijnen, is inderdaad de beste manier want je eigen auto de grens overkrijgen (en terug) kost gewoon teveel tijd door de wederzijdse pesterijen van de grensbewaking aan beide kanten.