Omgegooide planning en nieuw dieptepunt.

(origineel bericht op be-more.nl)

Omgegooide planning en nieuw dieptepunt.

Ons laatste dagje in Tanga was aangebroken. Bij de denen op het project was een deense dame die jarig was en dit werd gevierd met een dagje strand. Ook wij waren uitgenodigd en zo belandden we bij de Yachtclub, een bar/restaurant met een eigen stukje strand waar je alleen als lid mag komen. Gelukkig voor ons kon je voor zo`n 1,50 lid worden voor een dag. Dus met de zon op onze kop, onze voeten in t zand, een biertje in de hand, muziekje op de achtergrond en wat gezellige mensen was het zeker een geslaagd relaxdagje.

De volgende dag zijn we met de minibus naar Pangani gegaan.
Pangani zelf is eigenlijk niet zo bijzonder.

Onze planning was eerst om langs de kust naar dar es salaam te gaan, en vanaf daar rond de 13e de boot naar zanzibar te pakken.
Maar omdat er langs de kust niet zo heel veel spannends meer te zien was en we vanuit pangani een goed aanbod kregen, zaten we na een een 3uur durend bootritje in een klein bootje, waarbij we zelfs dolfijnen hebben gezien, opeens al de 3e op Zanzibar.

Met het bootje kwamen we aan het eind van de middag aan op een strand in het noorden van Zanzibar. Daar werden we naar een lodge gebracht gelijk aan het strand. Hier hebben we de volgende dag goed gebruik van gemaakt door maar gelijk heel de dag op het strand door te brengen. Zanzibar heeft hele mooie stranden met heel helder water, dus vervelend was dit niet. Hier ook een duits stelletje ontmoet, waarmee we `s avonds gezellig bij een italiaans restaurant hebben gegeten.

Omdat er in het noorden geen pinautomaten zijn, en ons geld toch wel een beetje aan zijn eind kwam, zijn we de volgende dag naar stonetown gegaan, waar ze wel een pinautomaat hebben.
Omdat we niet helemaal via de officiele manier Zanzibar op waren gekomen, hadden we dus ook geen stempel in ons paspoort. Dus na twee dagen `illegaal´ op Zanzibar te zijn geweest, hebben we bij de haven in stonetown toch maar even netjes een stempeltje gehaald.

De zaterdag hebben we gevuld met een dagje door stonetown dwalen. Stonetown is een stadje zoals we ze nog niet eerder hadden gezien in Afrika, hoge huizen waarbij het lijkt alsof ze zomaar ergens neergezet zijn waardoor je hele smalle steegjes en vreemde hoekjes krijgt. De steegjes worden bevolkt door mensen, fietsen en scootertjes. Door de gebouwen, smalle steegjes en scootertjes heb je af en toe een beetje het idee alsof je door een italiaans dorpje loopt.
Onze zelf uitgezette route leidde ons langs kathedralen, een gebouw met een kelder waar slaven gehouden werden, een drukke markt, verschillende musea, een van de eerste publieke badgebouwen in Zanzibar, een oud fort en verschillende leuke winkeltjes in de steegjes.

De volgende dag zijn we met een tour meegegaan, de zogenaamde spicetour. Eerst gingen we naar een specerijenboerderij. Veel verschillende specerijen- en fruitplanten en bomen waarbij we veel konden proeven en ruiken. Zelfs een aantal fruitsoorten geproefd waar ik zelfs nog nooit van gehoord had. Ook hadden ze er palmbomen waarbij iemand even demonstreerde hoe je een palmboom van zo`n 15 meter hoog beklimt, met niet anders dan een stukje touw rond je voeten. Bizar.
Na de spicefarm reden we naar de slavecave. Via een gat in de grond kwamen we in een grote koraalgrot waar vroeger slaven verborgen werden gehouden voor ze op de boot gingen. We besloten de avontuurlijke uitgang te nemen, en na een aantal hele smalle doorgangetjes en klimpartijtjes kwamen we door een smalle opening weer boven.
Hierna konden we nog even een uurtje zwemmen en relaxen bij het strand waarna we weer teruggebracht werden naar onze lodge.

Dan ons nieuwe dieptepunt:
Omdat we nu dus ruim twee weken de tijd hadden op Zanzibar, besloten we onze tijd leuk en nuttig te gebruiken door een 4daagse padi open water duikcursus te gaan volgen. Gisteren zijn we begonnen, na een lange dag video`s kijken en tests maken zijn we allebei geslaagd voor het theorie gedeelte. Ik ben met 90% geslaagd en Oscar had iets beter zijn best gedaan met 92%.

Vandaag begon dan het leukere gedeelte van de duikcursus, namelijk; het duiken. Uiteraard is de eerste dag in een zwembad om aan de uitrusting te wennen en om wat basisoefeningen, zoals je drijfvermogen beheersen, en noodoefeningen, zoals wat je moet doen als je zonder lucht komt, te doen. Aan het begin had ik een beetje moeite met het ademen omdat ik er teveel op lette, maar gelukkig ging het na een tijdje wel goed en hebben we alle oefeningen goed doorlopen.

Morgen en overmorgen zijn de leukste dagen, want dan gaan we beide dagen 2duiken maken in de zee :slight_smile: Het onderwaterleven rond zanzibar schijnt heel mooi te zijn dus ik ben benieuwd.
Als alles goed gaat krijgen we donderdag dus ons padi open water diver certificaat waarmee we dus voortaan overal mogen duiken tot een diepte van max 18meter. Goede, nuttige en leuke besteding van onze dagen dacht ik zo :slight_smile:

Na de duikcursus hebben we nog maar 8volle dagen op Zanzibar die we zeker wel door gaan komen met de rest van dit mooie eiland te bekijken en uiteraard nog wat stranddagen. Daarna dus nog 3 dagen Dubai voor we weer in Amsterdam aankomen. Nu komt het einde van deze geweldige reis dan toch echt in zicht. Een beetje een dubbel gevoel, want ik zou nog veel meer tijd in het mooie Afrika kunnen doorbrengen, maar het is toch ook wel weer fijn om weer naar Nederland te gaan en mijn lieve familie en vrienden weer te zien :slight_smile:

X

(origineel bericht op be-more.nl)