Olijvenoogst(Toscana) start morgen, 2 nov., al !!

L.S.

Vanwege het bloedhete Toscaanse zonnetje (boven de 500 mtr) start morgenvroeg de olijven-campagne.
Gisteren was het 28 graden Celcius in mijn tuin ('s nachts 12 C.) en dat betekent: de olijven maken zich (net als de eikels van de eiken enzo) klaar om op de grond te gaan vallen…

En dat is nou net niet de bedoeling.Ja, voor nieuwe olijfboompjes is dat goed, maar… voor de olie is het beter dat ze vlak voor de val geplukt worden. Vergelijk het maar met kersen, peren of appelen: die vruchten van de boom plukken is beter voor de smaak dan van de grond oprapen.

's Nachts koud en liefst wat mist, dan van zonsopgang tot een uur of tien het bloedhete Toscaanse zonnetje en dan als de bliksem plukken die olijven tot zonsondergang en dan om 19.00 uur **onmiddellijk **naar de frantoia. (de olijvenpers)

Morgenavond om 19.30 uur eet ik geimporteerde (Nederlandse!!) tomaten , best wel erg goed dit jaar!!!, met een beetje knoflook, wat basilicum en…
**verse, oh zo verse en oh zo zo geurige, nieuwe olijfolie **(dat alles op wat geroosterd oud zout-loos brood)

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Eén goed glas Vino Nobile di Montepulciano erbij en U hebt verder die dag/nacht niets nodig. De Toscaanse Keuken is daarom zo beroemd:
om zijn/haar eenvoud…

28 graden…en ik dacht dat het hier nog warm was voor de tijd van het jaar :smiley:

Vergeet niet:vanacht tot zes uur vanmorgenwas het koud, mistig en winderig met 12 C. (lichaamstemp.: 2 Celcius met die wind)

En nu…, om 16.16 uur zwaar onweer met zware regenbui.

Maar juist die grote temp. verschillen ( soms , op een zuidelijke helling, in 2 uur 25 graden) maakten de **Toscaanse **olijfolie reeds voor het Romeinse Rijk , nl. bij de Etrusken, reeds zo sterk. (en beroemd)

L.S.

De ( Toscaanse) olijfolie is dit jaar van top-kwaliteit: kan m.i. niet beter.

Groot, zeer groot tegenvaller is echter dat het aantal olijven per boom ongeveer 40% minder is dan vorig jaar. En is ook het aantal kilogrammen olijfolie per boomgaard dus zo’n 40% minder is.

Dat is dus bijna de helft minder…, maar wat een kwaliteit!!

Heb trouwens gezien dat alleen op de hoogste en dan daarbij nog uitsluitend de zuidelijk liggende hellingen geplukt wordt. De racolta/e /oogst is dus nog niet echt begonnen. Althans niet in Toscane.

L.S.

Dé bèste olijfolie van de laatste vijftien jaar, dat is mijn mening over de Toscaanse olijfolie van 2005.

Maar wat is dat even verbaasd staan: de olijfbomen moeten gedacht hebben:
“Geen kwantiteit (hoeveelheid), maar super-top-kwaliteit…”, …
sommige olijfboomgaarden hebben nog geen 50% van de hoeveelheid olijven van vorig jaar.

Daar snap ik dus effe niks van. Nee. echt helemaal niets.

Het weer was dit jaar goed, maar ook eeuwenoude olijfbomen zeggen:
“Kwaliteit boven kwantiteit dit jaar. Basta”

Nou ben ik verdomd eigenwijs, maar tegen de eigenwijsheid van zo’n boom van 600 jaar is mijn eigen wijsheid natuurlijk helemaal niks.

Maar waarom die olijfboom dat doet? Dat zou ik toch wel eens willen weten.

Distinti Saluti vooral aan àlle (jonge en oude) Olijfbomen,…
want wàt een kwaliteit !
Arturo

L.S.

Regelmatig rijd ik even langs de frantoia (olijvenpers):
nee, de oogst is klein (maar fijn) dit jaar.

Diegenen die vorig jaar aankwamen zetten met bijv. 50 quintalen (50 keer ongeveer 100kg) olijven, zijn nu blij met 2500 kg olijven.Dat is de helft dus.

Koud geperst, brengen 100 kg olijven ongeveer 14 kg olijfolie op.(ongeveer 15 liter goene-exstra-virgine olie)

Ik vrees dat de prijs van de olijfolie zich sollidair verklaart met de aardolie uit Koeweit

door de koude winter misschien

Caro Roberto,

Sommigen zeggen dat het in april 2005, toen van sommige olijven-ras-soorten de bloemetjes in bloei stonden , het twéé dagen te koud was en de witte bloemetjes op de gond vielen. Dat kan wel kloppen, want sommige rasssen hebben wel volop olijven en een boom tien meter verderop heeft er niet één. Beide hebben dezelfde winter meegemaakt, maar hebben een verschillende tijd van in-bloei-staan. Zelfs aan één boom kunnen takken verschillende tijd van bloei hebben en dat levert het merkwaardige verschijnsel op van een boom met aan één tak kilo’s olijven en aan de andere takken nog geen etto (= 100 gram, één ons; men ziet mijn Italiaans gaat vooruit, maar voordat mijn Italiaans in bloei staat, zijn er nog veel racolta’s/racolti/racolte (ik bedoel: oogsten) geweest.

Distinti Saluti
Arturo