Olijven plukken, persen en je eigen olie meenemen

L.S.

Die kleine witte bloemetjes van een paar maanden terug, zijn weer in groene en, hier-en-daar zelfs al in zwarte, olijven veranderd.

Wat een schoonheid die olijfbomen vol met zwarte, gerijpte olijven in de warme middag-zon. (maar het windje kan fris zijn hoor!!) .

En zowaar ziet men in Toscane een nieuw soort toerisme: mensen die in de zomer die witte bloemetjes zagen en nu in november (en dec-jan) naar Italië afreizen om nu ook wel eens die rijpe OLIJVEN te zien, en …soms ook ijverig twee, drie dagen meeplukken, meegaan naar de plaatselijke olijvenpers, het hele procedé ter plekke volgen en vervolgens de “eigen” olie op groosterd brood willen proeven…

Een van die (ervaren :wink: ) Nederlandse plukkers vertelde mij dat ie 5,2 (geen 2,5 dus) kg olijven per uur haalde, dat is precies goed voor…een halve liter extra virgine, het gele goud van Toscane.

Ter voorkoming van misverstanden: er komt later in het procedé nog wel meer olijfolie uit die olijven. In het kort:
Er zijn vier kwaliteiten olijfolie:

  1. Olio d’oliva extra vergine: olie van de eerste persing;de allerbeste beste kwaliteit. (uit 5 kg olijven komt dus ongeveer één liter hiervan)
  2. Olio d’oliva vergine, dat is de olie uit de 2de en 3de persing. (aantal liters heel wisselend)
  3. De olio d’oliva: een mengsel van geraffineerde olie en vergine.
  4. De olio di sansa d’oliva: met allerlei technieken wordt uit de overblijfselen van nr2. deze olie gewonnen.

Trouwens de meeste soorten olijfolie worden tegenwoordig gefilterd, maar ik houd van de ongefilterde, iets troebele, maar zeer aromatische olie. Het lekkerst vind ik die op geroosterd brood, dat je eerst inwrijft met een knoflookpeentje, dan wat van die groene olijfolie erop,evntueel ook nog een tomaatje en wat verse bassilicum. Geen zout en geen peper.(wel een glas Vino Nobile erbij)

Gezondheid!
Distinti Saluti.

Na het lezen van:

http://groups.msn.com/DeZiektevanCrohn/vit…talevetten.msnw

is één druppeltje van mijn versgeperste olijfolie (van groene, paarse, gitzwarte of hemelsblauwe olijven (absoluut vrij van/zonder chemicalien of bestrijdingsmiddelen)) op droog brood, nòg lekkerder.

Van harte (…i.v.m. voorkòmen van o.a. hartziekten etc.) aanbevolen:

http://groups.msn.com/DeZiektevanCrohn/vit…talevetten.msnw

Distinti Saluti
Arthur

L.S.

Het olijvenplukken is (21 dec.) in Toscane nog vol aan de gang. Sommigen willen voor de Kerst de oogst binnen hebben, dwz.in dit geval:
de olijven geperst (‘geslingerd’ vind ik een beter woord) en de olie in de kannen/flessen in de kelder.
Anderen plukken slechts de zwarte en laten de rest rustig tot eind januari hangen.

Nadat de olijven geplukt ,gesorteerd en gewassen zijn en door twee grote,zware, ronde stenen, met een middellijn van zo’n 1.5 meter, zijn fijngemalen tot een brei, gaat die massa in een centrifuge en wordt de olie eruit geslingerd.

Dat rondslingeren gebeurt bij een temperatuur van zo’n 23 -26 graden Celcius. Deze eerste olie die je dan krijgt, is geel-groen , heet “koud-geperst” en heeft een hele fijne en voor iedere boomgaard specifieke !!, geur. Dat laatste was voor mij werkelijk nieuw. Maar geperst wordt er dus eigenlijk niet (meer) bij deze “eerste pers”, vandaar dat dat ik ‘geslingerd’ (net als bij honing) een betere uitdrukking vind.

Een paar kennissen willen volgend jaar de oude manier van echt persen weer eens gebruiken (met tapetti etc.). Ben benieuwd.

Heel handig om te weten (en… te controleren…) wààr precies je échte en derhalve terecht zeer kostbare, bijvoorbeeld Toscaanse, olijfolie vandaan komt, etc,…:
het volgende: Op iedere fles échte koudgeperste olijfolie vind je een nummer, een “numero di lotto”.
Dat nummer tik je in op

http://www.oliveti.it/html/informazioni.htm

Klik dan op “RINTRACCIA” (±: “vindt U/traceer het spoor (van deze olie) terug”)

Met internet is tegenwoordig een effectieve controle mogelijk: Maak er gebruik van! Je kunt als klant controleren wat de slogans van de (super)markt(en) beweren.

Ik beweer: 99% van de olijfolie in de hele wereld (dus niet alleen in Europa) die dat etiket van Maagdelijke Olie draagt is net zo min maagd is als Julius Cesar of Hendrik VIII.

Echte olijf-olie is enorm belangrijk voor Uw gezondheid en… Uw eigen Gezondheid dient U OOK zelf te controleren en misleidende reclame kan alleen bestreden worden door effectieve controle van/door controle van de consument.

Bovendien verdienen de , vaak zeer kleinschalige, producenten van de echte olijf-olie een steuntje in hun rug.

Ik herhaal dus maar even:
http://www.oliveti.it/html/informazioni.htm

Distinti Saluti ( en een goede gezondheid)
Arturo
P.S. +

  1. Veel kleinschalige producenten produceren niet meer dan olie voor de eigen familie/kenissen/relaties en slechts zo’n 20 tot 100 kg olijfolie (22 tot 106 liter) voor de verkoop op de markt.
  2. Voordeel is natuurlijk dat die olie ieder jaar gegarandeerd vers is. :wink:

hoi,

het lijkt me erg leuk om in het buitenland te werken!
Olijven plukken lijkt me ook leuk werk.

Ik hou erg van olijven en olijfolie hihi!

misschien hebben jullie een idee van waar ik betrouwbare adressen kan vinden om daar te komen werken?!

Zoja lijkt me het erg fijn als je me mailt of hier een berichtje neer plaatst!

Groetjes Sophie,

sophie_luyf@hotmail.com B)

HI,

I am sorry, I cannot write Dutch, but maybe most of you will understand English.

We have a page on olive growing and quality olive oil in the Tuscan Maremma which might be of interest for some of you.
There is also a links section with olive tasting related links.

Casina di Rosa - Olijven oogst in de Toscaanse Maremma en Olijfolie proeven

http://www.casinadirosa.it/photo/olive04.jpg

Heeft iemand misschien meer info over het olijvenplukken? Misschien ook wat adressen van olijfboerderijen? En wanneer gaat de pluk van start?

Ciao Marisca,

Dit jaar begint het olijven plukken half oktober, althans in Toscane en dàt onder voorwaarde dat het verdomd hete Toscaanse zonnetje 's middags zo blijft schijnen als nu het geval is EN dat het 'snachts (op 300 tot 600 meter boven zee-niveau)behoorlijk afkoeld.(lees: als het 's nachts lekker koud is, d.w.z. onder de 14 graden C., terwijl 's middags in de zon (en windstille olijfboomgaarden)het oploopt tot boven 30 de graden in sept. en oktober…

Dit alles dus uit wat Toscane betreft.

Die volslagen afhankelijkheid van het weer maakt het zo moeilijk van te voren personeel aan te nemen. Maar het is niet alleen dat weer of ,vanwege die temp. verschillen:lokale onweer !

Er komt nog een andere faktor/reden bij. Er zijn in Toscane druiven/olijven/kruiden in overvloed, dus wat doet men? Men wacht tot de druiven hun hoogste suikergehalte hebben en tot de olijven en bijv. lavendel etc. de allerbeste olien hebben en dàn , patsboem breekt het plukken los.

zijn er mensen die mij meer info over de olijvenpluk of druivenpluk in Toscane van 2006 kan geven bv: wanneer het ongeveer begint, misschien addressen alle info is welkom

THX Edje.

Edje,

Het ogsten, de racolte, van de olijven begint waarschijnlijk weer half oktober, althans in
zuid-oost Toscane, maar vergeet niet dat sommigen hun olijven tot december laten hangen. Wanneer de vendemmia ; het druiven plukken, weet ik (nog) niet, ook heb ik (nu nog) geen adressen, maar ik zal mij links en rechts eens laten informeren.

Con i migliori saluti
Arturo

Weet iemand wanneer de olijvenpluk dit jaar is en kan je er als particulier aan mee helpen. Wie weet waar ik daarvoor terecht moet.

Hallo mensen!
Ik ben net terug van de druivenpluk in frankrijk. Nu wil ik graag verder en het lijkt mij geweldig om in Italië olijven ter gaan plukken. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Heeft iemand misschien een adres?

groeten Lieke