We gaan februari 2013 met 4 personen een reis maken van Noord- naar Zuid Vietnam.
In het programma is een olifantentocht (2 personen per olifant) opgenomen bij Lac Lake.
Weet iemand of deze olifanten (net zoals zo veel olifanten) met geweld getraind zijn, of zijn deze dieren goed behandeld?
Overigens hoor ik ook, dat 2 personen op een olifant teveel is voor zo’n dier.
Kan iemand mij hierop antwoord geven?:wereld:
Voor zover ik weet zijn alle olifanten waarop gereden kan worden mishandeld. Misschien is er een olifanten reservaat in de buurt waar je de olifanten wel kan voeren en wassen? Heb je toch contact met olifanten, maar dan niet voor hun op een gedwongen manier.
Wat ik weet van olifanten is het volgende. Een olifant is gebouwd om iets heel zwaars voort te trekken of weg te duwen. Een olifant is er echter niet op gebouwd om iets zwaars op zijn rug te dragen. Het maximale gewicht wat eigenlijk goed is voor een rug van de olifant is 75 kilogram. Als je dus met twee personen van ongeveer 70 kilogram plus het gewicht van de bank waar je opzit bij elkaar optelt, kom je al gauw boven de 150 kilogram. Dus twee maal het gewicht wat goed is voor een olifant. Voor wat betreft de training van olifanten denk ik dat deze op niet zachtzinnige wijze worden getraind.
Zou het dus zelf niet meer doen. Heb het wel gedaan in Thailand maar nadat ik beelden had gezien van de opleiding van deze olifanten heb ik mezelf voorgenomen om nooit meer op een olifant te gaan zitten.
Fijn om dit soort antwoorden te lezen! Goed dat de awareness er tenminste is!
Wij hebben jaren geleden 1x zo’n tocht gedaan in Chang Mai; en duidelijk meteen de laatste. Zolang toeristen in Aziatische landen op de rug van een olifant willen zitten, blijven locals daar geld zien in het ‘trainen’ van olifanten. Rehabilitatie programma’s zitten soms al op de grens, en gaan er regelmatig overheen. Is een olifant die toevallig te dicht bij de mensen/kampungs komt meteen rijp voor de toeristenindustrie? Die had wellicht prima elders uitgezet kunnen worden.
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar de echte rehabilitatiecentra…en de toeristische trips vermijden…