Geen olifantenleed meer bij TUI

DEN HAAG - TUI Nederland, eigenaar van onder meer Arke en KRAS, stopt met het aanbieden van olifant-onvriendelijke excursies en attracties. De reisorganisatie begint samen met dierenrechtenorganisatie WSPA een campagne tegen het leed dat de grote zoogdieren in de toeristenindustrie moeten ondergaan. Een woordvoerster heeft dat zaterdag laten weten. Goed voorbeeld doet goed volgen, hopen de organisaties.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00782/olifantmoetmissuniv_782674d.jpg

Foto: EPA

Het gaat om de Aziatische olifanten. Met name in Thailand moeten ze toeristen op hun rug gedogen en shows opvoeren. Volgens de World Society for the Protection of Animals worden tussen de 2500 en 3000 olifanten in gevangenschap gehouden. Olifanten hoeven niet uit de reisprogramma’s te verdwijnen want er zijn alternatieven, waarbij mensen olifanten kunnen zien in hun natuurlijke omgeving. De toeristen krijgen daarbij voorlichting over de dieren.
Olifanten kunnen wel 1000 kilo aan gewicht trekken, maar niets zwaars op hun rug dragen. Bij ritjes met toeristen zitten er meerdere mensen in een mand op de rug van het dier. Het zadel en het gewicht veroorzaken wonden en overbelasting. Tussen de ritten door liggen ze meestal aan de ketting en kunnen geen kant op, aldus de WSPA.
Om de olifanten zo ver te krijgen dat ze kunstjes doen, krijgen ze een zware en vaak wrede training. Het dier komt in een kooi te staan, waarin het zich niet kan bewegen en krijgt weinig eten en drinken. Om ze te dwingen iets te doen gebruiken de trainers pijnprikkels op gevoelige plekken, zoals de slurf of de oren.

Bron:Telegraaf

Theo

Ik had het ook al gelezen in de Telegraaf en het klinkt hartstikke goed van die commerciële instellingen die zich kommeren om dieren nu staat bij hen de olifant in de schijnwerpers.
En natuurlijk olifanten leefde honderden jaren geleden in het wild in de bossen waar ze hoorden en in de 19de eeuw haalde ze het hout uit die wouden zoals de buffels en koeien het land omploegden dag in dag uit en de getrainde aapjes toen en nog steeds de kokosnoten handig uit de palmboom draaien voor hun baasjes.
In Korea worden honden voordat ze gedood en gegeten worden eerst kwaad gemaakt zodat hun vlees beter smaakt door het verhoogd adrenaline gehalte.
In China is het een delicatesse om levend gebakken vis te eten.
De vis wordt dan heel snel van zijn schubben ontdaan en levend gebakken en direct opgediend.
De vis leeft dan nog op het bord.
En dit zijn dan alleen maar een paar voorbeelden uit Azië waar mensen vanuit het boeddhisme aardig en respectvol voor dieren zijn.

In geheel Afrika gaat men heel anders om met dieren zelfs zeer wreed, daar hoor ik stichtingen en ideële instellingen nooit over maar wel over het braafste land van Azië , Thailand en die grote olifant spreekt dan ook zo goed tot de verbeelding.
Ik kan me niet aan het idee ontrekken dat er een commerciële gedachte aan ten grondslag ligt.

Ik heb als en echte dieren liefhebber na meer dan 30 jaar in Thailand en Azië gereisd te hebben nooit het idee gehad dat dieren er mishandeld werden.
En natuurlijk jammer voor de olifant dat er geen woud genoeg meer voor ze is maar ze hoeven dan ook niet meer de hele dag hout uit dat woud te slepen.
Ook sterven ze nooit meer een vreselijk pijnlijke dood door een antrax infectie die ze dikwijls kregen en dan door een verstopte anus letterlijk ontplofte.

Mijn punt is : zijn er niet genoeg andere echte misstanden in Thailand en Azië om je druk over te maken.

Wat ik niet snap:

Waarom zetten mensen zich wel in tegen het leed wat de olifant wordt aangedaan, maar hoor je nooit iemand over de exploitatie van de Hill Tribes?

Hoe erg ik dierenleed ook vind, Jenny heeft hier wel een punt! Olifanten horen niet op straat, maar kinderen toch ook niet?

Verder vind ik het een goede aktie van deze reisorganisatie! Nu nog een reisorganisatie die het aapjes kijken (want ja sorry zo zie ik het) gaat aanpakken!

Goed dat kras en Arke stoppen met aanbiedingen van olifantonvriendelijke excursies,kan het alleen maar toejuichen!
Maar er zijn ergere dingen waar ik me aan stoor en waar er bitter weinig wordt aangedaan namelijk,“Kinderprostitutie”!!
Ieder jaar worden er honderden kinderen uit landen zoals Nepal, Bangladesh, Thailand, Cambodja en India ontvoert om duizenden kilometers verderop in bordelen te worden gestopt om in de kinderseksindustrie actief te zijn. In totaal gaat het al om honderdduizenden kinderen die slachtoffer zijn geworden van kindermisbruik.
Dat de regeringen en organisaties daar hun eigen maar is op concentreren!
Zie het genoeg,als ik in Thailand verblijf krijg er soms een dejavu van,van al die ellende!!
Dit ff off topic gezegd!

Goede actie!
Na een ritje in chiang mai op een olifant had ik direct al spijt en het idee dat er iets niet goed aan zat.
Die beesten worden geslagen en geprikt als ze niet luisteren.
Zelfs een kleine circusvoorstelling waar ze allerlei kunstjes moeten doen,erg triest.
Trouwens…ook die tigertemple is een verschrikking.
Die beesten daar worden gedrogeerd en geslagen als ze niet mooi in de camera willen kijken voor een foto voor 1000bht.
Dit alles vind ik een minpunt aan thailand

gegroet een dierenvriend