Olifanten in Mali

Weet je dat Mali de noordelijkste kudde olifanten van het Afrikaanse continent huisvest? En dat deze kudde elk jaar de langst bekende migratie maakt om te voorzien in hun voedsel- en waterbehoefte?

Hombori is een mooie uitvalsbasis voor een olifantenzoektocht. Ze houden zich op in het gebied van Hombori en het Reserve de Douentza. Omdat de kudde hun leefgebied deelt met een groeiende populatie mensen en vee, is de beschikbaarheid van water beperkt. Om te voorkomen dat de kudde zal uitsterven of vertrekken, zetten diverse organisaties zich - in samenwerking met de Malinese overheid - in voor het behoud van de olifanten in Mali.
Wie de olifanten wil bezoeken, maakt de beste kans ze te zien in de periode januari t/m april. Ga wel op pad met een goede gids, die ter plaatse zetelt en van het olifantenspotten zijn dagelijks werk heeft gemaakt. Je betaalt daar uiteraard wat meer voor, maar daar krijg je dan ook een bijzondere ervaring voor terug!

Zou een speurtocht naar de olifanten voor jou een onderdeel van je reis naar Mali zijn?

Ha Mo,

Hombori lijkt me werkelijk prachtig om te bezoeken. Weet jij in welke mate Mali vandaag de dag veilig is te bezoeken (zelf rondreizend per 4x4) en welke gedeelten onveilig zijn?

Het westen lijkt me dus in ieder geval niet veilig…:

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2011/06/afrikaans_kamp_alqueda_aangeva.html

Hallo Anacondor,

Dank voor je reactie en vraag!
Ik heb zelf geen ervaring in het per auto naar Mali reizen en weet dan ook niet wat je zoal kunt verwachten tijdens de reis en in de grensgebieden.

In Mali zelf kun je je prima (en in alle rust) verplaatsen. De verbindingswegen zijn over het algemeen in een behoorlijke staat.

Vermijd de onherbergzame woestijngebieden (in principe heb je daar als toerist ook niets te zoeken) en laat je in geval van twijfel vergezellen door een betrouwbare lokale gids.
Een goede gids kan sowieso van enorme toegevoegde waarde zijn voor je tijd in Mali, omdat ze het land, de gewoonten en de bijzonderheden kennen en daarmee je reiservaring verrijken.

Voor mensen die met eigen vervoer reizen, wordt in bepaalde delen van het land geadviseerd om niet 's avonds alleen onderweg te zijn. Er zijn gevallen bekend van autodiefstallen.

Dat gezegd hebbende, ik kom regelmatig mensen tegen, die met eigen vervoer door Mali reizen en er enorm van genieten! Komend vanuit andere landen ervaren velen Mali als een veilige haven.
En zo ervaar ik Mali zelf ook.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en laat het me gerust weten als je aanvullende vragen hebt.

Warme groet uit Ségou,
Monique

Ha Monique,

Veel dank voor je bericht. Mali staat behoorlijk hoog op mijn lijstje van landen die ik graag wil bezoeken, dus jouw bericht is goed om te vernemen. Reizen met een gids kan inderdaad handig zijn, maar ook weer onhandig in een cabine voor 2 personen (en voor meerdere weken)…

Heb jij nooit vervelende berichten over terrorisme of gevaarlijke acties tegen toeristen gehoord?

Mali is een voor toeristen rustig land.
Je zou kunnen stellen dat Malinezen zuinig op hun toeristen zijn.
En terecht!

In het achterliggende jaar zijn er in de buurlanden diverse incidenten geweest. En in de onherbergzame woestijngebieden, waar je in de regel als toerist niet komt, houden zich naar men zegt criminele organisaties op. Gewoon uit de buurt blijven dus.

Schiet me nog iets te binnen: als je per auto reist verdient het aanbeveling om in de hoofdstad Bamako alert te zijn. Daar schijnen nepagenten actief te zijn, die het gemunt hebben op geld en goederen.

Er zijn in de achterliggende jaren de nodige terroristische waarschuwingen geweest (waar niet tegenwoordig?), maar geen acties.

Inderdaad wat krapjes om in een tweepersoonscabine nog een gids toe te voegen voor langere tijd. Je kunt er ook voor kiezen om met lokale gidsen te werken. Heb je niet de verdieping van langere tijd met één persoon op pad zijn, maar nog steeds heel veel waardevolle informatie.

Andermaal dank voor je post. Valt Hombori niet onder jouw definitie van onherbergzame gebieden die je maar beter kunt vermijden?

Wat doe jij trouwens in Ségou (ben nieuwsgierig)?

Nee hoor, Hombori valt daar voor mij zeker niet onder.
Door de gebieden die ik bedoel lopen geen wegen meer. Zoals de woestijngebieden in het noorden en oosten (richting Algerije en Niger).

Zelf woon en werk ik in Mali.
Standplaats Ségou aan de Niger en regelmatig op reis door het land.
Kijk maar eens op www.papillonreizen.nl als je het leuk vindt.

Warme groet!

Fantastisch hoor. Hoe kom je daar terecht (relatie/fascinatie/etc.)? Las ooit al over Ton van der Lee, die er min of meer bij toeval terechtkwam en lange tijd is blijven hangen (maar door terugkerende malaria was gedwongen terug te keren naar NL).

Fascinatie omschrijft het waarschijnlijk het beste. Het land, de mensen, de gewoonten en gebruiken, elke dag komt hier met verwondering en verrassingen. Je kunt stellen dat bijna alles hier anders is en gaat dan bijvoorbeeld in Nederland. Daardoor is niets meer vanzelfsprekend en ervaar en waardeer je dingen op een heel andere manier.

Ik vind het op mijn beurt weer een fascinerend idee dat je er woont. Heb je in Mali (en de landen eromheen) voor zover jij weet ook een regenseizoen? Met andere woorden: in welke omgeving kun je beter niet je bezoek plannen?

Ja, ga ik even een nieuw item aan wijden :slight_smile:

You’re right, dit onderwerp dekt de lading niet echt meer…