Old Town Mombasa

Het was alweer lang geleden, héél lang geleden, maar laatst weer eens naar de Old Town geweest in Mombasa. We hadden bezoek uit Nederland, die graag Fort Jesus wilden bezoeken en geïnteresseerd waren in de geschiedenis van Mombasa. Terwijl zij met onze vaker ingehuurde gids Modhi het fort ingingen, liepen mijn man ik alvast wat winkeltjes af in de omliggende straatjes.
Wat een heerlijke rust! Geen mannetjes die je lastigvallen omdat ze je zogenaamd mee willen nemen naar hún winkel (als je daar iets koopt krijgen zij commissie van de eigenaar, dus jouw prijs gaat omhoog), weinig andere toeristen, dus heerlijk genieten van de authentieke sfeer die de Old Town uitstraalt. Je waant je echt in vroegere tijden!
Regelmatig zie je een paar agenten langslopen. Zij garanderen je deze veiligheid. Maar voor de rest genoot ik eigenlijk voor het eerst écht van de Old Town!
Wat betreft de winkeltjes, ik denk dat ze de rust van vorig jaar gebruikt hebben om de boel eens flink te renoveren. Vooral die eerste rij souvenirwinkeltjes in het rijtje van beiden straatjes zien er gelikt uit. Mooi hoor voor de mensen die daar hun winkel hebben!

Nadat mijn vrienden het fort gezien hadden met Modhi, wilden we eigenlijk eerst even wat gaan eten, waarna we nog graag de Old Town zouden gaan rondwandelen met Modhi. Geen probleem! Hakuna matata! We konden hem bellen als we klaar waren! Wij dus even een heerlijke cheeseburger gegeten bij een restaurantje in het linkerstraatje vanaf Fort Jesus. (Moesten we wel lang op wachten, maar hij smaakte ons heerlijk en ach ja, je bent een dagje uit :wink:) Toen we net klaar waren, stond Modhi alweer klaar om ons verder de Old Town te laten zien.
Modhi kennen we trouwens al vanaf 2010 toen ik hier voor het eerst op vakantie kwam. Met mijn huidige man bezochten we het fort en de Old Town.
Voor het fort werd ons gevraagd of wij misschien een gids mee wilden hebben het fort in en of Modhi dat mocht doen. Modhi werd op dat moment opgeleid tot gids en had vandaag zijn praktijkexamen. Er ging dus een observator mee die tijdens de tour allemaal aantekeningen maakte. Wij vonden dat Modhi echt veel wist en het allemaal op een leuke manier vertelden en blijkbaar was hij ook geslaagd, want toen we een jaar later terugkwamen met vrienden stond hij als gediplomeerd gids op klanten te wachten voor het Fort. Natuurlijk wilden wij direct weer met hem mee. Na de tour door Fort en Old Town hebben we snel zijn telefoonnummer opgeslagen en zo vonden we hem afgelopen week weer.
De volgende keer moesten we maar ook even bij hem thuis langs gaan in de Old Town zei hij, dan konden we zien hoe hij woont. Ook schijnt hij een kleine dowh te hebben, dus dat is misschien ook nog wel eens leuk te doen.
Hij vraagt 1000sh voor een tour in het fort en de Old Town. De entree voor Fort Jesus kost je 1200sh pp. (Er zijn gereduceerde tarieven voor residents en voor citizens)

Dus zoek je een betrouwbare, goede, maar ook vrolijke, gezellige gids, die de Old Town op zn duimpje kent, neem dan gerust contact op met Modhi: +254 723 235 472 of facebook Moody Bluooz

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Leuk Marriette heb het nr opgeslagen.