Tips Mombasa

Beste Kenia liefhebbers,

Aanstaande zondag vertrek ik voor 2 weken naar Kenia. De safari is alvast geboekt maar ik vroeg me af of jullie nog leuke tips hebben die ik zeker moet doen in de buurt van Mombasa. Mijn hotel ligt een kilometer of 35 vanaf Mombasa en ga ook zeker een paar dagen genieten van de zon-strand, maar daarnaast wil ik graag meer ondernemen. Nou heb ik natuurlijk ook wel wat rondgezocht op het internet maar vind het ook leuk om dit via jullie te horen, mensen die er al eens geweest zijn. En moet ik nou wel of geen malariapillen hebben?

Alles is welkom!

Prettig vooruitzicht!!
Wat je zeker moet doen is een bezoek aan de stad ,liefst geleid om zoveel mogelijk te zien
En 14 dagen is zoveel dat er ZEKER 1 (of meer) safari’(s) bijhoort , wat doe je anders in Kenia?
Verder hangt het ook af waar je zit, in Noord of Zuid?
Ik ben laatst een maand geleden in Kenia geweest en heb geen pillen genomen , wel muggenspray en elektrische insectendoder voor op de kamer.
Je vind daarover genoeg meningen als je verder terug zoekt op dit forum.

Bedankt voor de tips! Top! Ik ga ten zuiden van Mombasa naar een hotel bij Diana Beach. Het is all inn maar was niet van plan om de complete vakantie aan het strand te hangen. Ik lees veel over beachboys, hebben zij ook leuke tips en aanbiedingen of proberen die je alleen een hoop geld afhandig te maken voor helemaal niks? Ik werk zelf in de luchtvaart en kom op een hoop plekken over de wereld maar ben niet in Afrika geweest en ben benieuwd hoe de mensen daar lokaal omgaan met de toeristen.

Nog een paar leuke tips voor Diani Beach:

  • Congo River. Locals bieden hier boottochtjes aan op de rivier, waar je de mangrove trees kan zien en evt een dorpje kan bezoeken. Ik hoor over de dorpjes wel dat de mensen erg op toeristen zijn ingesteld en je van alles proberen te verkopen, soms op niet zo’n leuke manier, maar het boottochtje zelf vond ik vorig jaar erg leuk (wij hebben dus geen dorpje bezocht). Lekker van de natuur genieten, kinderen die in het water staan te vissen enz.
  • Op het strand ter hoogte van Posta Diani bieden locals boottochtjes aan naar de zandbank waar je kan snorkelen. Dit schijnt ook erg leuk te zijn. Zelf nooit gedaan, maar veel goede verhalen over gehoord.
  • Wasini Island. Excursie bij een office boeken. Proberen de dolfijnen te spotten, snorkelen, evt. wandeling door de koraaltuin.
    Veel plezier!

Nog een paar leuke tips voor Diani Beach:

  • Congo River. Locals bieden hier boottochtjes aan op de rivier, waar je de mangrove trees kan zien en evt een dorpje kan bezoeken. Ik hoor over de dorpjes wel dat de mensen erg op toeristen zijn ingesteld en je van alles proberen te verkopen, soms op niet zo’n leuke manier, maar het boottochtje zelf vond ik vorig jaar erg leuk (wij hebben dus geen dorpje bezocht). Lekker van de natuur genieten, kinderen die in het water staan te vissen enz.
  • Op het strand ter hoogte van Posta Diani bieden locals boottochtjes aan naar de zandbank waar je kan snorkelen. Dit schijnt ook erg leuk te zijn. Zelf nooit gedaan, maar veel goede verhalen over gehoord.
  • Wasini Island. Excursie bij een office boeken. Proberen de dolfijnen te spotten, snorkelen, evt. wandeling door de koraaltuin.
    Veel plezier!

Laat je niet afschrikken door de beachboys , het zijn gewoon arme gasten die wat geld proberen te verdienen , dat ziet er enkel imponerend uit in het begin ,maar de grootste meerderheid heeft goede bedoelingen en proberen je naar een boekingskantoor te begeleiden om je een trip of safari te verkopen.
Wil je niks , zeg het dan ook onmiddellijk .
Lok ook niks uit door overdadig juwelen te dragen in een arm land (maar dat weet iedereen hoop ik)

jullie zijn terug uit kenia.Hebben jullie nu nog tips voor uitstapjes. Wij gaan 11 november naar Kenia. Hoe kan je op dit moment het beste betalen euro shilling of dollar. Is het niet mogelijk om geld te pinnen. Wij zitten in Mombassa Noord Bamburi beach

Ik woon vlakbij Bamburi … je kunt makkelijk Euro’s mee nemen, hier Shillingen pinnen … reken niet teveel op de pinautomaten, soms zijn ze buiten gebruik. Neem voor pinnen in het buitenland eerst contact op met je bank, sommige banken zoals bvb de Rabo hebben standaard de mogelijkheid om te pinnen in het buitenland op NEE staan … Er is genoeg te doen hier, van glass boat tochtjes naar het rif tot safaris etc etc …

Veel plezier alvast :slight_smile:

Op 300 m van Bamburi beach hotel heb je Barclays bank, pinnen is helemaal geen probleem met Visakaart.
Tenzij natuurlijk bij de gebruikelijke dagelijkse stroompannes.Geld wisselen naast cafe Cheers (BoraBora),daar zijn de beste tarieven.
Je kan daarheen wandelen (ongeveer een kleine km) of betaal 200 ksh (2 euro) voor een tuktuk.

ik ben geschrokken nu van veel negatieve berichten dat kenia op dit moment niet veilig is. de mogelijke aanslagen van somaliers. wat kunnen we wel en niet doen op dit moment. hoe ervaren jullie de situatie.

nog wat gemerkt van extra beveiliging e.d. iv.m. aanslagen.

Mombasa is onrustig heb ik gisteren uit Kenia gehoord, maar ik kan er verder niets over terugvinden. En de berichten komen ook weer via via uit Mombasa, dus hoe onrustig het op dit moment is, weet ik niet.

Ik ben in juni in Nairobi en Diani geweest. Er zijn toen 2 aanslagen geweest, beide niet op toeristische doelen. We hebben er niets van gemerkt. We zijn ook in het centrum van Mombasa geweest, hier was er ook niets van te merken.
De recente rellen heeft te maken met de aankomende verkiezingen, dit speelde toen nog niet. Mijn vader werkt in Nairobi en in de buurt van Diani en die zegt dat hij van de rellen in Mombasa niets merkte. Het schijnt dat het vliegveld ook slecht bereikbaar was, maar hij is niet heen en weer geweest tussen Nairobi en Diani toen.

Tot nu toe zijn aanslagen niet op toeristen gericht en ook de rellen zijn dat niet. Alleen in het centrum van Mombasa kan iets aan de hand zijn, maar als je dat navraagt in je hotel, kunnen ze je dat wel vertellen.

Kom net terug van vakantie in Mombasa. Rondom mombasa zijn er zoals elders op het forum gezegd, mensen van MRC actief. Er is jacht op hun gemaakt en er zijn er opgepakt. Op dit moment is er weinig te merken van onrust in Mombasa. Wel zijn de lokale mensen bang om naar bijv. bijeenkomsten van politieke leiders te gaan, i.v.m. de MRC. Dat is het enige.

Mijn berichten komen inderdaad van Swahilimensen en MRC is er voor hen. Ik hoor of lees verder niets over onrust in de krant of in nieuwsprogramma’s.

MRC is sinds vorige week ofzo als illegaal bestempeld begreep ik hier in Kenia in het nieuws. In Kwale zijn 2 leden opgepakt, hier in Ukunda wat vermeende leden gedood. Er is veel aan de hand, maar voornamelijk onder de lokale bevolking.
Als toerist zul je hier weinig van merken. Ik woon in Ukunda (zuidkust) en hoor er alleen maar over. Aan Diani Beach merken ze echt niets hoor. Ik ben geregistreerd bij de Nederlandse Ambassade als inwoner in Kenia, wat betekent dat zodra er iets aan de hand is in Kenia, ik een sms krijg met de waarschuwing een bepaald gebied te vermijden. Soms is er zelfs op de genoemde plek niets te merken van onrust. Je weet nooit wanneer er een keer iets gebeurd, maar je kan er in principe wel van uitgaan dat toeristen niet het doelwit zijn. Dat is de bron van inkomsten van iedereen hier!

Precies, het gaat helemaal niet om toeristen, want die wil iedereen graag binnenhouden en verwelkomen!

Wij zijn net terug uit Kenya en hebben als afsluiting lekker vier dagen aan de kust kunnen relaxen, we hebben een halve dag een citytour gedaan, geboekt bij Southern Cross met gids Pompidoo, Fort Jezus, op de markt gewandeld, de oude stad/oude poort en een Hindoe tempel bekeken en we hebben ons totaal niet onveilig gevoeld (moeder, dochter en kleindochter), alles gezien ook de olifant tanden, helemaal top!!!