Wat een heerlijke plannen allemaal, en wat veel vragen.
Ik probeer je op weg te helpen.
Op mijn website vind je alvast een lijst met tips hoe je een lange reis kunt voorbereiden, en veel handige websites (wellicht voor een deel achterhaald, ik hou het niet heel regelmatig bij).
O.a. veel links naar vrijwilligersorganisaties.
Ook deze website is handig met veel info over vrijwilligerswerk: www.chimps.nl > lees vooral de stukken waarin zij uitlegt dat je wel wat te bieden moet hebben. Veel vrijwilligers willen alleen voor hun curriculum vitae een (paar) weekje(s) wat doen, maar dan zijn ze meer een last dan een lust voor die organisatie zelf.
Zelf heb ik de theorie dat vrijwilligerswerk lang niet altijd via een organisatie hoeft die er geld voor vraagt. Volgens mij kun je op heel veel plekken ter wereld gewoon gratis je diensten aanbieden en zijn mensen daar dan gewoon blij mee. Bijvoorbeeld in Puerto Maldonado in Peru ken ik wel een animal rescue center dat maar al te graag vrijwilligers wil laten werken. En er zijn vast veel lokale natuur- en dierenorganisaties die hartstikke blij zijn als jullie ze gratis foto’s of films willen leveren, of hun website eens opknappen. Of gewoon de stallen uitmesten.
Voor de landen die je noemt zou ik zeker een maand per land uittrekken. Let qua timing vooral op het klimaat, met name voor dat hooggebergte.
Ik heb in Laos gereisd in wat het regenseizoen zou moeten zijn maar dat viel reuze mee, heb een korte buitje gehad, en op het eind in Bangkok een lange plensbui. In het regenseizoen is het ook minder druk in hotels en bij bezienswaardigheden, is alles groener, en zijn de prijzen lager.
Voor Australië kun je ook zeker wel een maand uittrekken, sommige mensen nemen er een jaar voor. Er bestaan working holiday visa waarmee je legaal mag werken in Australië.
Nieuw-Zeeland schijnt heel mooi te zijn, wel duur. Ligt aan je tijd en geld… persoonlijk heb ik zoiets van: daar kan ik altijd nog heen als ik oud en kreupel ben, en niet meer in stinkende minibusjes/bussen gepropt wil zitten in Nicaragua of Tanzania. Dus nu ik dat nog wel ‘trek’, ga ik naar die wat ruigere (en vaak ook goedkopere) landen om te reizen; en Canada, Nieuw-Zeeland, Noorwegen enzo bewaar ik voor als ik ouder ben. (IJsland is wel ‘per ongeluk’ tussendoor gekomen ;)).
Maar ieder heeft daarin zijn voorkeuren, je kan ook denken: als ik eenmaal aan de andere kant van de wereld ben, is het zonde om NZ over te slaan.
Ook nog Midden- en Zuid-Amerika erbij vind ik best wel optimistisch, vooral omdat jullie aangeven liever wat meer tijd per plek te besteden dan snel-snel door en veel zien. Dan zou je misschien toch in Azië wat landen moeten skippen. Ik vind meestal een maand per land een mooie periode om aardig wat te zien maar toch relaxed te reizen. Echter voor landen zo groot als Brazilië en Australië moet je dan wel een bepaald gedeelte kiezen, of meer tijd nemen (of vliegen, wat natuurlijk duurder is).
Ook wat Latijns Amerika betreft is het een kwestie van geld en klimaat denk ik. Brazilië, Argentinië zijn vrij duur, Costa Rica ook niet zo goedkoop als Bolivia… Cuba is volgens mij niet zo duur maar een vlucht erheen misschien wel.
Zelf bespreek ik altijd graag mijn vliegplannen in een winkel van De Vliegwinkel, met een live persoon die alles tot in de puntjes kan uitzoeken en vergelijken (RTW of toch een combinatie van retours / enkeltjes, open jaw, lange stopovers (ik had bv. ooit een retour Australië met stopover van 2 maanden in Indonesië), vertrek uit Brussel, een paar dagen later is het goedkoper, airpasses voor gebieden, etc etc).
Je kan ook terecht bij een Joho winkel, voor tickets, verzekeringen, boeken, reisspullen, (vrijwilligers)werk, studie (bv. cursus Spaans voor jullie misschien wel leuk, of spreek je dat al? Da’s echt zo’n taal waar je de rest van je leven plezier van hebt in heel veel landen).
Afrika… ik heb een zwak voor Afrika en vind het een van de mooiste en leukste continenten ter aarde, Zuid-Amerika is nr 2 bij mij (en daarna pas Azië, ook al snap ik wel dat veel mensen dat het mooist en leukst vinden… lekker eten, lekker weer, veilig etc… maar dat voor Afrika is gewoon een gevoel!). Afrika is natuurlijk ook heel groot en divers, je kunt kiezen voor goedkope landen of dure, voor ontwikkelde of minder ontwikkelde, gevaarlijke en minder gevaarlijke… zelf vind ik Malawi en Tanzania heel geschikt voor een eerste bezoek aan dat continent. In die landen kun je allerlei landschappen en prachtige wildparken zien, aardig wat van de koloniale geschiedenis meekrijgen (in Malawi veel spullen van David Livingstone te bewonderen, in Tanzania is o.a. Zanzibar heel rijk in geschiedenis en cultuur). In beide landen kun je voor ongeveer US$20 per persoon per dag rondkomen (ongeveer vergelijkbaar met Peru); alleen safaridagen zijn flink duurder (US$130 of meer per persoon per dag… dus hou die dagen beperkt), en als je bijvoorbeeld de Kilimanjaro wilt beklimmen is dat minstens $500.
Qua veiligheid is het IETSJE onveiliger dan Peru… ongeveer vergelijkbaar met Lima, waar je ook beter na het donker niet het verkeerde straatje in loopt. In Afrika geldt dat ietsje sneller. Maar je hebt ook veel gebieden waar het gewoon rustig en veilig is. Tegelijk zijn de meeste mensen juist super-aardig en gezellig en behulpzaam, vooral in Malawi. Het zijn alleen die paar rotte appels waar je voor moet oppassen.
Voor mij is Afrika gewoon hét oercontinent van de wereld met zulke bizarre beesten en zulke mooie mensen, en heftige politieke ontwikkelingen en geschiedenis. De hele wereldproblematiek komt daar samen, vooral veroorzaakt door het kolonialisme.
Qua vliegtickets is Afrika misschien niet makkelijk in te passen maar tijdens mijn wereldreis van een jaar, bleken ook twee losse retours goedkoper te zijn dan een RTW. We hebben toen halverwege de reis een paar dagen in Nederland doorgebracht! Even kleren wisselen, vrienden zien en hup weer 6 maanden op pad! Waarom niet?
Je andere vragen…
Must sees etc… die vind je makkelijk terug in reisgidsen en op internet. En hoor je onderweg van andere reizigers. En zijn heel erg persoonlijk. Nu gaat het nog vooral om landen kiezen. Daarna pas het invullen van de must-sees, en dat kun je ook onderweg altijd nog bijstellen.
Duiken… kan je vast wel op veel plekken leren (ook in Malawi). In Thailand is het vast veel goedkoper dan in Europa. Hier een handige website over Thaise eilanden en wat je er kunt doen.
Schrijven, fotograferen en filmen: vooral doen, en je spullen goed verzekeren. Gebruik desnoods Pacsafe materiaal om het veilig op te bergen / op slot te doen. In arme gebieden niet teveel showen met dure spullen. Ik verbaas me altijd over toeristen die op een terras in Nicaragua met hun iPad gaan zitten spelen.
Stop je dure materiaal liefst niet in overduidelijke camera- en laptoptassen die een dief van mijlenver al interessant vindt, maar in onherkenbare tassen en zakken eventueel met een extra beschermlaag (bv. je pc in zo’n laptophoesje van surfpakken-spul, en dat in een goedkoop uitziende tas). Bescherm het ook goed tegen stof en vocht, met bv. plastic zakjes / zip-lock tasjes. En in het hooggebergte misschien ook tegen kou. Er bestaan vast wel websites waar info staat hoe je dat kunt beschermen, kijk bv. eens op www.kropla.com. Neem ook de juiste wereldstekker en opladers mee. Bedenk of je een camera met losse batterijen wilt gebruiken (handig dat je reserve-batterijen mee kunt nemen in afgelegen gebieden), of oplaadbare accu.
In veel plekken op de wereld is tegenwoordig gratis (maar vaak ook traag) wifi te vinden. Een groot voordeel als je in je eigen tijd wilt werken, en geen virussen wilt oplopen van internetcafé-pc’s.
Bedenk ook een back-up systeem voor je foto- en filmmateriaal. Een dvd-brander op je laptop is dan wel zo handig, maar een set ‘grote capaciteit’ usb-sticks kan ook uitkomst bieden.
Wat betreft geld daarmee verdienen: je zou dan nu alvast moeten proberen daar ingangen voor te vinden. Gebruik je netwerk, zoek backpackersmagazines, reisrubrieken van kranten, IS magazine, je eigen verenigingsblad…
Weet wel dat erg veel reizigers dit proberen en dat bijvoorbeeld de Viva daardoor alleen maar reisverhalen plaatst die hun gratis worden aangeboden. Je zou dus een speciale invalshoek moeten vinden waardoor jullie verhaal wél interessanter is dan de miljoenen (!) verhalen die al op www.waarbenjij.nu staan (en dus gratis door De Pers gekopieerd worden). Misschien moet je wel op zoek naar ‘duiken over de hele wereld’ en daarover schrijven voor een duikersmagazine. Of zo iets specifieks.
Voor foto’s heb je speciale stock-websites die professionele foto’s doorverkopen. Je foto’s moeten uiteraard aan hoge eisen voldoen voordat ze daarop mogen verschijnen.
Je zou ook zelf een fotosite kunnen bouwen (of bv. in www.pbase.com) en dan ook via acquisitie proberen ze te verkopen. Héél héél héél soms wordt er een foto voor een paar tientjes van mij gekocht via pbase (maar ik doe ook niet aan acquisitie en ik heb geen professionele camera).
Wwoof (of wwwoof?) is inderdaad een optie voor jullie denk ik, qua werken op boerderijen.
Nou, lees verder dus eens mijn gratis reistips op mijn website en volg de vele links die ik daarin noem. En er bestaan ook speciale boekjes over waar je allemaal aan moet denken, inderdaad je huis onderverhuren, etc.
Veel voorpret gewenst, en natuurlijk een hele mooie reis!
Cécile