OK, knoop doorgehakt...! En nu?

Hoi,

Na lang sparen hebben mijn vriend en ik de knoop doorgehakt; het is tijd voor een wereldreis! :wereld:

Wat hebben we gedaan => mensen gezocht die op ons huis willen passen, ervaringen gelezen, met omgeving gepraat over onze ideëen en dus gespaard.
En, niet onbelangrijk, we hebben ook onze wensen en verwachtingen naar elkaar uitgesproken.

Nu wordt het tijd voor het echt uitstippelen, best wel hoog tijd eigenlijk. Het blijkt ons nl het beste uit te komen vanaf komende oktober tot ongeveer juni '12.

Vandaar dat ik op zoek ben naar alle mogelijke tips om de vaart erin te krijgen.
Ik vertel even onze grove plannen, we staan nog voor heel ideëen veel open:

We willen graag veel tijd spenderen aan **Azië **. 2 jaar geleden trokken we een paar weekjes door Maleisië en Singapore, dat vonden we geweldig en erg goed bereisbaar.
We denken nu aan Tibet/Nepal (Himalayatocht?), Vietnam, Laos, Thailand, India (wat mogen we niet missen?) en aansluitend naar Australië. Er woont familie in Queensland. Ik wil erg graag duiken bij het great barrier reef.
Wat mij betreft trekken we ook door Nieuw-Zeelandmaar dat hangt dus ook van de kosten af => is Nw Zeeland een plek die we absoluut niet mogen overslaan?

Daarnaast willen we door Midden-en Zuid-Amerika trekken. We zijn een paar jaar geleden in Peru en Bolivia geweest, dat vonden we schitterend.
Nu denken we in elk geval aan Argentinië en aan Costa Rica maar we weten nog niet goed wat verder. Zuidwaarts vanaf Brazilië of langs Equador, Peru en Chili?
Ook afhankelijk van de tijd, kosten en absolute aanraders.

Heel graag zou ik naar Cuba en naar Jamaica willen; ik weet niet of dat goed te combineren is maar lijkt me doenbaar.

Waar we nog helemaal geen ervaring mee hebben - wel hoog op ons verlanglijstje - is een reis door Afrika. Ik denk niet dat dat goed te combineren is met Azië en Zuid-Amerika maar in 8 maanden, maar we zijn nog flexibel.

Even wat vragen op een rij:

• Sowieso: wat zijn must sees, must do’s & must experience’s?
  • Waar leer ik het beste duiken, Thailand?
  • RTW tickets via London schijnen het gunstigst, klopt dat?
  • We schrijven, filmen en fotograferen erg graag. Ik ben benieuwd of er organisaties zijn die dat kunnen gebruiken, zowel hier in NL als locaal.
  • Het lijkt ons erg mooi om op verschillende plekken wat langer te blijven (liever minder zien maar intenser, dan veel en te kort). Daarom zijn we ook op zoek naar organisaties die graag tijdelijke vrijwilligers kunnen gebruiken. Ons hart gaat uit naar dier en natuur, dus daaraan gerelateerd lijkt ons erg mooi.
  • Op dezelfde manier zoeken we plekken waar we even kunnen werken tegen kost en inwoning, liefst in de natuur (wijngaard,…) maar mag ook totaal wat anders. We kunnen altijd kiezen.
  • Tot slot, wat voor apparatuur nemen we het beste mee: ik wil foto’s kunnen inladen en (website) schrijven. Mijn vriend (cameraman) wil graag een goeie kleine camera mee en dus filmmateriaal kunnen inladen. Een tablet-pc oid, iemand ervaring met goed en niet al te duur materiaal?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie adviezen die ons vooruit helpen!
We hopen snel NL steeds kleiner te zien worden onder ons…

Groetjes,

Miriam :dag:

Wat betreft het Azie en Australie/Nieuw-Zeeland deel kun je veel informatie vinden op onze website: http://wereldopreis.com. Wij hebben van 2007 tot 2009 gereisd en wonen nu in Thailand (wie weet komen jullie in de buurt van Koh Samui) http://thuisinthailand.com. In Thailand kun je het beste duiken in/op Koh Tao, er is daar een Nederlands stel wat duikcursussen geeft http://www.duikeninthailand.info/.

Succes met de voorbereidingen!

1 like

:chin:In Azie zeker Cambodja niet vergeten aan te doen ik zal zeker niet een te volle Agenda maken veel verplaatsen kost relatief veel geld en af een toe lekker een week(of langer) :vak02:uit rusten kan zeker geen kwaad .
Er zijn zoveel mooie plekken om wat langer tevertoeven.
groetjes Fransjes:THAILAND::cambodia:

1 like

Ik ben bijna altijd tegen RTW tickets :slight_smile: geloof dat losse tickets meestal goedkoper zijn…maar mocht je er wel 1 kopen, vanaf Londen waren ze goedkoper.

In Brazilie uiteraard Pantanal, Amazone, Lencois en Iguazu als jullie natuurliefhebbers zijn. Verder vind ik Bonito (in de buurt van het Pantanal) geweldig, hier kun je in zoetwater snorkelen met vissen van een meter vlak onder je.

Voor vrijwilligerswerk kun je evt contact opnemen met http://www.terrainc.nl/

En Rio is een must see :slight_smile: ook veel mooie gebieden er omheen.

Veel succes met de voorbereidingen en als je vragen over Brazilie hebt kun je altijd een berichtje sturen.

Grtz

Mooie plannen!
wij zijn vorig jaar van schiphol naar cuba gevlogen en een maand later door naar Costa Rica. Dit was toen €100 duurder dan een enkeltje ams-costa rica. Goed te doen dus en erg leuk in Cuba vond ik het overnachten in de casa particulares, bij mensen thuis.
Thailand is prima voor een duikcursus, wij hebben het op het prachtige perhentian island in Maleisië gedaan maar Maleisië staat niet meer op je lijstje begrijp ik.
Great Barrier reef was great maar de Filipijnen en Indonesië hebben minstens zo mooie duik plekken. En een topper is het eiland Sipadan bij Maleisisch Borneo. Mocht je daar naartoe willen, (Borneo is zowiezo mooi) boek dan op tijd bij Uncle Chang op Mabul (heel basic guesthouse met een geweldige sfeer), sipadan is populair en er mogen maar een beperkt aantal duikers per dag naartoe.
Wij hadden bedacht ook veel vrijwilligerswerk te doen onderweg maar de wereld is zo groot, zo veel te zien en te beleven en de meeste organisaties willen mensen voor een langere periode, weinig van gekomen dus.
Misschien is wwoof iets voor jullie, werken op biologische boerderijen.

Gaaf!! Alvast errug bedankt voor jullie adviezen! (stel me zo voor dat ik straks ook zo´n toffe antwoorder word) :slywink:

Perhentian Island! Te gekke plek, ik heb duiklessen toen niet overwogen maar wel zowat fulltime gesnorkeld en black tip reef sharks en reuze-zeeschildpadden gevolgd. Na Egypte is daar het kriebelen om te leren duiken gekomen.
Voor wie daar vervoer of toffe tips van een local zoekt: Islandboy Jeffrey. Hele toffe gast die je betaalbaar taxiet en met plezier (en gratis) leuke plekjes toont en op locale lekkernijtjes traceert.

Over Borneo ook niks dan prachtigs, we hebben er een paar daagjes voet aan wal gezet (mijn vriend met 41 graden koorts - midden in de Mexicaanse griep hype :cheer: ), maar inderdaad ook eindeloos. Kuching, Semengoh (orang oetans) en Bako National park. Ook beslist de moeite voor natuurliefhebbers!

Bedankt voor jullie tips, wij kunnen vooruit!

Ciao,
Miriam

Wat een heerlijke plannen allemaal, en wat veel vragen. :slight_smile: Ik probeer je op weg te helpen.

Op mijn website vind je alvast een lijst met tips hoe je een lange reis kunt voorbereiden, en veel handige websites (wellicht voor een deel achterhaald, ik hou het niet heel regelmatig bij).
O.a. veel links naar vrijwilligersorganisaties.
Ook deze website is handig met veel info over vrijwilligerswerk: www.chimps.nl > lees vooral de stukken waarin zij uitlegt dat je wel wat te bieden moet hebben. Veel vrijwilligers willen alleen voor hun curriculum vitae een (paar) weekje(s) wat doen, maar dan zijn ze meer een last dan een lust voor die organisatie zelf.
Zelf heb ik de theorie dat vrijwilligerswerk lang niet altijd via een organisatie hoeft die er geld voor vraagt. Volgens mij kun je op heel veel plekken ter wereld gewoon gratis je diensten aanbieden en zijn mensen daar dan gewoon blij mee. Bijvoorbeeld in Puerto Maldonado in Peru ken ik wel een animal rescue center dat maar al te graag vrijwilligers wil laten werken. En er zijn vast veel lokale natuur- en dierenorganisaties die hartstikke blij zijn als jullie ze gratis foto’s of films willen leveren, of hun website eens opknappen. Of gewoon de stallen uitmesten.

Voor de landen die je noemt zou ik zeker een maand per land uittrekken. Let qua timing vooral op het klimaat, met name voor dat hooggebergte.
Ik heb in Laos gereisd in wat het regenseizoen zou moeten zijn maar dat viel reuze mee, heb een korte buitje gehad, en op het eind in Bangkok een lange plensbui. In het regenseizoen is het ook minder druk in hotels en bij bezienswaardigheden, is alles groener, en zijn de prijzen lager.

Voor Australië kun je ook zeker wel een maand uittrekken, sommige mensen nemen er een jaar voor. Er bestaan working holiday visa waarmee je legaal mag werken in Australië.
Nieuw-Zeeland schijnt heel mooi te zijn, wel duur. Ligt aan je tijd en geld… persoonlijk heb ik zoiets van: daar kan ik altijd nog heen als ik oud en kreupel ben, en niet meer in stinkende minibusjes/bussen gepropt wil zitten in Nicaragua of Tanzania. Dus nu ik dat nog wel ‘trek’, ga ik naar die wat ruigere (en vaak ook goedkopere) landen om te reizen; en Canada, Nieuw-Zeeland, Noorwegen enzo bewaar ik voor als ik ouder ben. (IJsland is wel ‘per ongeluk’ tussendoor gekomen ;)).

Maar ieder heeft daarin zijn voorkeuren, je kan ook denken: als ik eenmaal aan de andere kant van de wereld ben, is het zonde om NZ over te slaan.

Ook nog Midden- en Zuid-Amerika erbij vind ik best wel optimistisch, vooral omdat jullie aangeven liever wat meer tijd per plek te besteden dan snel-snel door en veel zien. Dan zou je misschien toch in Azië wat landen moeten skippen. Ik vind meestal een maand per land een mooie periode om aardig wat te zien maar toch relaxed te reizen. Echter voor landen zo groot als Brazilië en Australië moet je dan wel een bepaald gedeelte kiezen, of meer tijd nemen (of vliegen, wat natuurlijk duurder is).

Ook wat Latijns Amerika betreft is het een kwestie van geld en klimaat denk ik. Brazilië, Argentinië zijn vrij duur, Costa Rica ook niet zo goedkoop als Bolivia… Cuba is volgens mij niet zo duur maar een vlucht erheen misschien wel.

Zelf bespreek ik altijd graag mijn vliegplannen in een winkel van De Vliegwinkel, met een live persoon die alles tot in de puntjes kan uitzoeken en vergelijken (RTW of toch een combinatie van retours / enkeltjes, open jaw, lange stopovers (ik had bv. ooit een retour Australië met stopover van 2 maanden in Indonesië), vertrek uit Brussel, een paar dagen later is het goedkoper, airpasses voor gebieden, etc etc).
Je kan ook terecht bij een Joho winkel, voor tickets, verzekeringen, boeken, reisspullen, (vrijwilligers)werk, studie (bv. cursus Spaans voor jullie misschien wel leuk, of spreek je dat al? Da’s echt zo’n taal waar je de rest van je leven plezier van hebt in heel veel landen).

Afrika… ik heb een zwak voor Afrika en vind het een van de mooiste en leukste continenten ter aarde, Zuid-Amerika is nr 2 bij mij (en daarna pas Azië, ook al snap ik wel dat veel mensen dat het mooist en leukst vinden… lekker eten, lekker weer, veilig etc… maar dat voor Afrika is gewoon een gevoel!). Afrika is natuurlijk ook heel groot en divers, je kunt kiezen voor goedkope landen of dure, voor ontwikkelde of minder ontwikkelde, gevaarlijke en minder gevaarlijke… zelf vind ik Malawi en Tanzania heel geschikt voor een eerste bezoek aan dat continent. In die landen kun je allerlei landschappen en prachtige wildparken zien, aardig wat van de koloniale geschiedenis meekrijgen (in Malawi veel spullen van David Livingstone te bewonderen, in Tanzania is o.a. Zanzibar heel rijk in geschiedenis en cultuur). In beide landen kun je voor ongeveer US$20 per persoon per dag rondkomen (ongeveer vergelijkbaar met Peru); alleen safaridagen zijn flink duurder (US$130 of meer per persoon per dag… dus hou die dagen beperkt), en als je bijvoorbeeld de Kilimanjaro wilt beklimmen is dat minstens $500.
Qua veiligheid is het IETSJE onveiliger dan Peru… ongeveer vergelijkbaar met Lima, waar je ook beter na het donker niet het verkeerde straatje in loopt. In Afrika geldt dat ietsje sneller. Maar je hebt ook veel gebieden waar het gewoon rustig en veilig is. Tegelijk zijn de meeste mensen juist super-aardig en gezellig en behulpzaam, vooral in Malawi. Het zijn alleen die paar rotte appels waar je voor moet oppassen.
Voor mij is Afrika gewoon hét oercontinent van de wereld met zulke bizarre beesten en zulke mooie mensen, en heftige politieke ontwikkelingen en geschiedenis. De hele wereldproblematiek komt daar samen, vooral veroorzaakt door het kolonialisme.

Qua vliegtickets is Afrika misschien niet makkelijk in te passen maar tijdens mijn wereldreis van een jaar, bleken ook twee losse retours goedkoper te zijn dan een RTW. We hebben toen halverwege de reis een paar dagen in Nederland doorgebracht! Even kleren wisselen, vrienden zien en hup weer 6 maanden op pad! Waarom niet?

Je andere vragen…
Must sees etc… die vind je makkelijk terug in reisgidsen en op internet. En hoor je onderweg van andere reizigers. En zijn heel erg persoonlijk. Nu gaat het nog vooral om landen kiezen. Daarna pas het invullen van de must-sees, en dat kun je ook onderweg altijd nog bijstellen.

Duiken… kan je vast wel op veel plekken leren (ook in Malawi). In Thailand is het vast veel goedkoper dan in Europa. Hier een handige website over Thaise eilanden en wat je er kunt doen.

Schrijven, fotograferen en filmen: vooral doen, en je spullen goed verzekeren. Gebruik desnoods Pacsafe materiaal om het veilig op te bergen / op slot te doen. In arme gebieden niet teveel showen met dure spullen. Ik verbaas me altijd over toeristen die op een terras in Nicaragua met hun iPad gaan zitten spelen.

Stop je dure materiaal liefst niet in overduidelijke camera- en laptoptassen die een dief van mijlenver al interessant vindt, maar in onherkenbare tassen en zakken eventueel met een extra beschermlaag (bv. je pc in zo’n laptophoesje van surfpakken-spul, en dat in een goedkoop uitziende tas). Bescherm het ook goed tegen stof en vocht, met bv. plastic zakjes / zip-lock tasjes. En in het hooggebergte misschien ook tegen kou. Er bestaan vast wel websites waar info staat hoe je dat kunt beschermen, kijk bv. eens op www.kropla.com. Neem ook de juiste wereldstekker en opladers mee. Bedenk of je een camera met losse batterijen wilt gebruiken (handig dat je reserve-batterijen mee kunt nemen in afgelegen gebieden), of oplaadbare accu.
In veel plekken op de wereld is tegenwoordig gratis (maar vaak ook traag) wifi te vinden. Een groot voordeel als je in je eigen tijd wilt werken, en geen virussen wilt oplopen van internetcafé-pc’s.
Bedenk ook een back-up systeem voor je foto- en filmmateriaal. Een dvd-brander op je laptop is dan wel zo handig, maar een set ‘grote capaciteit’ usb-sticks kan ook uitkomst bieden.

Wat betreft geld daarmee verdienen: je zou dan nu alvast moeten proberen daar ingangen voor te vinden. Gebruik je netwerk, zoek backpackersmagazines, reisrubrieken van kranten, IS magazine, je eigen verenigingsblad…
Weet wel dat erg veel reizigers dit proberen en dat bijvoorbeeld de Viva daardoor alleen maar reisverhalen plaatst die hun gratis worden aangeboden. Je zou dus een speciale invalshoek moeten vinden waardoor jullie verhaal wél interessanter is dan de miljoenen (!) verhalen die al op www.waarbenjij.nu staan (en dus gratis door De Pers gekopieerd worden). Misschien moet je wel op zoek naar ‘duiken over de hele wereld’ en daarover schrijven voor een duikersmagazine. Of zo iets specifieks.

Voor foto’s heb je speciale stock-websites die professionele foto’s doorverkopen. Je foto’s moeten uiteraard aan hoge eisen voldoen voordat ze daarop mogen verschijnen.
Je zou ook zelf een fotosite kunnen bouwen (of bv. in www.pbase.com) en dan ook via acquisitie proberen ze te verkopen. Héél héél héél soms wordt er een foto voor een paar tientjes van mij gekocht via pbase (maar ik doe ook niet aan acquisitie en ik heb geen professionele camera).

Wwoof (of wwwoof?) is inderdaad een optie voor jullie denk ik, qua werken op boerderijen.

Nou, lees verder dus eens mijn gratis reistips op mijn website en volg de vele links die ik daarin noem. En er bestaan ook speciale boekjes over waar je allemaal aan moet denken, inderdaad je huis onderverhuren, etc.

Veel voorpret gewenst, en natuurlijk een hele mooie reis!
Cécile

Nog iets wat betreft foto’s / verhalen verkopen: je zou ook kunnen proberen nu alvast contacten te leggen met dagbladen die veel buitenlandnieuws hebben, maar misschien geen vaste correspondent hebben in een gebied. Als je bijvoorbeeld nu al weet dat er pittige verkiezingen aan komen in Thailand ofzo… zou je kunnen proberen daar unieke beelden van te maken en die aan te bieden via ANP of direct aan kranten. Uiteraard moet je dan wel snel en actueel zijn daarmee. En dan maar hopen dat er interesse en geld voor is.

1 like

Wat een tof vooruitzicht!

Voor ons hielp het heel erg toen we een vaste datum hadden bedacht om te vertrekken en het eerste ticket hadden geboekt. Toen waren we zó doelgericht bezig en ging het sparen heel gemakkelijk.

Nog een tip: begin op tijd met het maken van de website als je hier serieus mee aan de slag wil. Wij zijn al een tijdje bezig en merken dat we het ook superleuk vinden om over onze voorbereiding- en voorpretervaringen te schrijven. Het kost best veel tijd om een website te maken en dat is toch het gemakkelijkste vanuit huis te doen in plaats van op een kleine laptop onderweg.

Geniet van de voorpret!

1 like

Superbedankt voor zoveel tips, Cecilia! En of ons dat helpt - we duiken gretig in je verhalen en links!
Inmiddels hebben we onze keuze grofweg gemaakt: eerst Azië, dan Australië en ipv Midden- en Zuid-Amerika sluiten we de reis af in Afrika.

En nu inderdaad maar es beginnen aan een website…:thumbsup:

Wat een plannen! Geweldig.

Laos sowieso doen. Vond ik super. Hele lieve mensen en een mooie natuur.
Thailand ben ik ook fan van. Ik ben geen duiker maar op Ko Tao kun je goed duiken. Er zitten veel duikshops en je kunt voor een redelijk bedrag je PADI halen.
Cambodja was ik persoonlijk iets minder van gecharmeerd. Ik vond dat de mensen vooral en alleen geld aan je willen verdienen. Voelde me daar niet heel erg prettig. Al was Angkor Wat uiteraard mooi. Ook de Tuol Sleng gevangenis/museum in Pnomh Penh vond ik indrukwekkend.

Verder is dit misschien een handige site: www.workaway.info
Hier staan allerlei hosts van over de hele wereld op die vrijwilligers zoeken. Misschien leuk ter afwisseling, kun je ook bijvoorbeeld 2 weken doen. Veel uiteenlopende projecten.

1 like

Hoi,

Voor we definitief boeken - wat we toch binnen enkele dagen willen doen want we willen 2e helft okt al weg - toch nog een laatste checkvraag.

We hebben besloten om mn in Indonesië, Thailand, Laos, Vietnam, evt. Cambodja, Australië & NZ te verblijven.
Of we aansluitend nog de mogelijkheden hebben om door te reizen naar Afrika zien we onderweg. Ik hoop eerlijk gezegd van wel; mooie aflsuiter lijkt me.

Omdat we rond 18 oktober vertrekken hebben we mn om klimaat-redenen bedacht de volgende volgorde aan te houden:

Java, Bali, Sulawesi - okt/nov (1 maand, of als het lukt 2)
Thailand, Laos, Vietnam - dec/jan/feb (2 of 3 maand)
Austalië en New Zealand - mrt/apr (2 maand)

Routetechnisch lijkt het logischer om bovenaan te beginnen, dus vanaf Thailand en buurlanden naar Indonesië en door naar Australië. Maar dan hebben we volgens mij precies de meeste regen-tijd in meerdere delen van Indonesië (jan-feb).

Beginnen in AUS en andersom trekken zou ook kunnen maar ook dan zijn we jan/feb in Indonesië. Bovendien spreekt het ons meer aan te starten in Azië.

Mijn vraag is dus: heeft iemand hier een advies over?
Anders boeken we deze week onze langbegeerde eerste ticket, naar Jakarta.

Ook over het verkrijgen van een 60 dagen visum in Indonesië? De makkelijkste oplossing lijkt een uitreisticket te boeken binnen de standaard 30 dagen en 1 week voor eind van het 30 dagen-visum verlenging aanvragen van nog eens 30 dagen en ticket omboeken.
Zonde natuurlijk vh ticket als je het van te voren weet, maar het lijkt het simpelst. Van een telelfoontje met de ambassade zijn we niet veel wijze geworden en de ANWB/Het Visumburo vraagt in totaal ongeveer 60,- extra. Iemand andere ervaring?

Nogmaals bedankt voor de hierboven gegeven adviezen, die hebben ons bijzonder op weg geholpen!

Groeten,

Miriam :vak01:

Beginnen in Australië heeft als voordeel het klimaat maar ook: beginnen in een relatief duur land en daarna heerlijk genieten van hoe goedkoop alles is!! :slight_smile:
Ik deed het andersom en dat bleef eigenlijk in heel Australië een tegenvaller en schrikken van hoe hard ons geld eruit vloog.

Ook kan die volgorde je helpen om in de reismodus te komen en cultuurschok niet al te heftig te laten zijn. Verschil NL - Azië kan groot en een schok zijn, als je niet gewend bent buiten Europa te reizen. Lees alles over cultuurschok op Wikipedia.

Hoogzomer in Aus kan bloody hot zijn. Lente is juist lekker.

1 like

Hey!

Ik heb de reacties nog niet gelezen, dus ik kan misschien dingen herhalen, maar:

• De beste plek om te leren duiken in Thailand is absoluut Koh Tao. Het staat VOL duikscholen en het is de goedkoopste plek ter wereld (niet onbelangrijk). En daarnaast heeeeeeeel erg mooi!!! Ik heb mijn duikcursus ook gehaald daar dit jaar!

• Op dezelfde manier zoeken we plekken waar we even kunnen werken tegen kost en inwoning, liefst in de natuur (wijngaard,…) maar mag ook totaal wat anders. We kunnen altijd kiezen. In dit geval zal ik eens kijken naar WWOOFF, geen ervaring mee, maar goeie verhalen over gehoord.

• je zult het wellicht al kennen, maar picasa vind ik erg handig voor foto’s laten zien aan het thuisfront.

Veel succes met de voorbereidingen!

1 like

Hoi Cecilia en Ineke,

Bedankt voor jullie goeie tips!
Het wordt inmiddels grappig, hebben we net een keuze gemaakt, gaan we toch weer twijfelen…

Onze keuze was:
half okt.: 1 maand - Indonesië (Java en Bali, ik zou erg graag ook naar Sulawesi willen maar ik vrees dat dat te krap wordt)
half nov.: 2-3 maand - Thailand, Laos, Cambodja
v/a feb: 2 maand Australië (Brisbane, Sydney, Perth) en NZ

En inmiddels twijfelen we of we niet toch in Bangkok moeten beginnen.
De route Thailand - Indonesië - Australië is logischer en voordeliger en leren duiken aan het begin in Thailand lijkt me inderdaad een goeie.

We zien m.n. tegen de ‘top’ vh regenseizoen op, vooral in Indonesië als we dat tss dec-feb plannen.

Beginnen in Australië zou idd ook nog goed kunnen, maar ook dan zitten we met de klimaten of mindr logische route.
Ik lees er veel verschillends over maar dat maakt de keuze alleen maar uitdagender.

Misschien moeten we gewoon lekker bij onze laatste keuze blijven en beginnen op Java, Bali (en wie weet toch meer)…

Groetjes en ook jullie heel veel reisgenot gewenst!!

Miriam