Er is al veel over geschreven, gevraagd, verteld maar de vele verhalen maken het niet echt duidelijker.
Ik vraag nu ook niet om wat er allemaal mogelijk is op de zwarte markt, wat je extra moet betalen enz. enz., maar
Morgen loop ik ergens in Argentinië naar een ATM en pin daar 1000 argentijnse pesos, wat verschijnt er dan op mijn bankafschrift?
Is dat een koers die ergens rond de 1 op 11 ligt of …
Dezelfde vraag eigenlijk ook voor wat betreft afschrijvingen via de creditkaart.
Ik zie nu als ik ergens een hotel of auto wil boeken via bijvoorbeeld rentalcar.com of booking.com dat als je kiest voor weergave van de kosten in euros en vervolgens hetzelfde vraagt in argentijnse pesos dat het schommelt rondom de eerder genoemde 1 op 11. Is dat dan ook echt de koers die er op je afschrift komt van de creditkaart.
Graag reacties van mensen die onlangs in Argentinië waren, of nog zijn, en er ervaringen mee hebben opgedaan.
Bij de link van Gallina moet je dus bij “oficial” kijken voor de koersen die de banken ongeveer rekenen, wat je dus uiteindelijk ook op je afschrift ziet. Bij de ABN AMRO is de koers met betaalpas en met creditcard zo goed als gelijk, maar met creditcard heb je weer extra kosten als je geld opneemt bij een automaat. Let ook op dat de Argentijnse automaten zélf ook extra pesos rekenen. Je tikt dus Ar$1000 aan op het scherm, maar krijgt daarna de mededeling dat er Ar$ xxx extra wordt afgeschreven voor kosten, plús de eventuele kosten van je eigen bank. Het exacte bedrag wat je bij de geldautomaat extra moet betalen weet ik niet, dat wordt zo´n beetje dagelijks verhoogd Maar het zal nu rond de $60 liggen denk ik? Overigens kan je volgens mij intussen wel meer dan Ar$1000 in 1x pinnen. Dat moet ook wel, want met 1000 peso kom je niet ver meer in Argentinië op dit moment…
De straatkoers van de dollar en euro kan je ook vinden op de site die Gallina noemde, of op bijvoorbeeld www.dolarblue.net.
Nog dit :
Niet vergeten om voor je vertrek je pinpas te activeren voor gebruik buiten Europa.
Al naargelang via internet bankieren of even bij je bank aanlopen.
Ja Ger, alles gaat tegen de officiele koers die jij noemt bij betalingen via banken. Vaak worden er betere koersen aangeboden in de winkels, hotels of restaurants als je cash wilt betalen in euro of US$. Die koers ligt dan vaak ergens tussen de officiele koers en de “blue” koers.