Offerfeest

Vieren jullie vrienden het offerfeest uitbundig? En waar vieren zij het? Ook met de hele familie bij elkaar?
Het begint op 10 januari.
Het betekent voor mijn vrienden meer dan bijv. oud en nieuw vieren.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Tja Fransijn,

Het is weer zover;stond vandaag voor het stoplicht naast een auto met laadbak.
Achterin 3 geitjes,verbonden met een man die daar onhandig de diertjes omarmde.

Keek de beesten een moment in hun ogen en zag de angst.

De verschuivingen op het busstation zijn gigantisch;iedereen wil het thuis vieren met familie.

Aanstaande dinsdag is het dus zover;alle overheidsgebouwen plus banken dicht tot de maandag daarop.

Heb er niks mee,het gaat langs mij heen,ik respecteer het ritueel omdat ik nu eenmaal in hun land woon.

Heb er ook geen vooroordeel over,kan dat niet,mag dat ook niet.

Groetjes,

Hans.

wat houdt het feest prcies in…? heb er echt nog nooit eerder van gehoord…

groetjes

filiz

Het offerfeest is een feest van geven en goede daden doen. Het gaat vooral om het delen met anderen. Het is het tweede belangrijkste feest in de islamitische wereld, na het suikerfeest.

Men offert een schaap of een geit. Men denkt hierbij aan de liefde van Allah. Deze hielp Abraham, die zijn eigen zoon Izaäk moest offeren, aan een offerdier.
Zo werd Izaäk van de offerdood gered.

Veel families kopen samen een offerdier.
Het dier wordt in drieën gedeeld.
Een deel voor de familie, een deel voor de gasten en een deel voor de armen.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Mn vriend zijn moeder heeft een schattig schaapje gaan halen om… te DODEN !!! :mad: :sad: ZONDE ! Nou ja, het is hun geloof en mn vriend haat het ook want hij houdt van dieren maar ja …

jaa tuurlijk. nu je het zegt. heb er wel van gehoord. maar wist niet dat het het offerfeest werd genoemd. al ligt die naam natuurlijk wel erg voor de hand…hehe

bedankt voor de uitleg fransijn;)ik zal 't niet meer vergeten.

groetjes

filiz

Beste lezers,

Over dit onderwerp heb ik een poos geleden een verhaal geschreven.
Zie het subforum Turkije nieuws,pagina 2,kort verhaal van hans:“het slachtfeest”.

Groetjes,

Hans.

Dit jaar waren wij net weg toen het offerfeest was, maar volgend jaar moesten we er echt bij zijn van onze vrienden… slik, denk toch wel dat ik het heel zielig vind. Ook die schapen in zo’n kooitje voor de slager…

Mijn vriend en zijn familie vieren het offer feest zeer uitbundig. Moeder nichtjes en tantes staan dagenlang in de keuken en er word idd een schaap geslacht, waarvan een groot deel naar de armen gaat. Dit jaar was ik in Istanbul tijdens het offerfeest en werd sochtends wakker van een trommel… Die stond op een auto die door de straten reed, mij werd verteld dat dat speciaal voor de minder bedeelde was die op die manier toch een heerlijk maal kregen en ook het offerfeest konden vieren…

Liefs Linda

Ja dat klopt, ze geven idd het vlees aan de armen. De familie waar ik het mee ga vieren volgend jaar is eigenar van een hotel dus het vlees gaat naar hun werknemers en familie, ze slachten twee schapen en één wordt gekookt en met een heel gezelschap opgegeten, de rest gaat naar de armeren

Wat ik altijd heb begrepen is dat 1/9 deel voor henzelf is, en dat de rest aan de familie en armen moet worden uitgedeelt. Afhankelijk van je eigen “rijkdom” koop je de beesten in, en dan ga je delen.
Wij hebben meerdere offerfeesten meegemaakt, alleen de laatste keer(alweer wat jaartjes terug) zijn we ook door de stad gaan lopen, in de kleine straatjes. We hielden gepaste afstand, het is een heilig feest, en als niet-moslims vonden we dat we afstand moesten bewaren. Nou FOUT!!! We werden dichterbij geroepen. Mijn man werd zelfs gevraagd te helpen met het hangen van een schaap! En we kregen overal zoetigheid, snoepjes ed.

Het is het delen, zelfs met onbekenden dus. Wij kunnen er regelmatig nog veel van leren!! Als christen doen wij er ook veel aan, en ik moet zeggen dat het je ook rijker maakt, al is het maar in je hart!
:wave:

Mss zouden wij eerst kunnen beginnen als christen om eens de vasten helemaal uit te doen, maar eerlijk gezegd ken ik er niet veel… Zou toch leuk zijn? En mss dat we de moslims ook beter gaan verstaan als zij het even moeilijk hebben tijdens de ramadan en zo …