Hoi,
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een OCI kaart? Ik heb die van mij half april aangevraagd en reis eind juli naar India. Hoelang duurt zoiets? Ik heb geen idee hoelang ik nog moet wachten en wanneer ik dan toch maar een visum moet aanvragen. Hoop dat iemand me kan adviseren.
Hartelijke groet,
Punjab
Hoi Punjab,
Het aanvragen van een OCI duurt ongeveer 12 weken.
Ik heb zelf een PIO laten maken en dat duurt net zo lang, de procedure is ongeveer hetzelfde.
Je kunt via deze site steeds kijken of je OCI klaar ligt zodat je het kunt ophalen:
https://www.indianembassy.nl/track-your-document.html
Als het goed is, heb je de aanvraag bij VFS Global gedaan.
Als je het helemaal safe wilt spelen, want in principe moet je half juli je OCI kunnen ophalen, dan kun je beter persoonlijk even naar Den Haag gaan en daar afspreken dat je het ook daar komt ophalen op de Laan van Meerdervoort.
Ik heb de ervaring dat als je het op één van de andere kantoren aanvraagt, dat het tijdens de drukte van de zomervakantie dan zeker een week langer kan duren voor je het hebt.
Hi Laxmi,
Dank voor je reactie.
Ik heb mijn OCI inderdaad bij vgs in den haag gedaan. Op 9 juli a.s is het precies 12 weken geleden. Ik begin nu wel te stressen. Vind je dat ik moet wachten tot 9 juli en als ik mijn OCI dank nog niet heb gewoon maar een visus moet aanvragen? Ik reis pas eind juli naar India.
Groet
Punjab
Als je op 9 juli je naam nog niet ziet verschijnen op de site die ik hierboven heb genoemd, dan moet je meteen naar VFS Global in Den Haag gaan en de situatie aan ze uitleggen.
Wees vriendelijk en beleefd, dan zijn zij heel behulpzaam in het vinden van een oplossing.
Zodra de 12 weken voorbij zijn, dan moeten ze er in feite gewoon voor zorgen dat je OCI klaar ligt. Mijn PIO was er zelfs nog veel eerder, maar mijn aanvraag was niet in het NL hoogseizoen.
In het uiterste geval kunnen ze er zelfs voor zorgen dat je aan het eind in 3 werkdagen je toeristenvisum kunt krijgen. Dat heb ik vorig jaar zien gebeuren op hun kantoor.
Succes!