Ik zou de dagen shanghai en beijing omwisselen: een dag langer in Beijing en een dag korter in Shanghai. Vooral ook omdat je in Beijing begint en misschien nog even moet wennen/omschakelen na zo’n lange reis. En daarbij, in Beijing is, mijn ondervinding, net iets meer te zien als in Shanghai. Vanuit Shanghai is een dagtrip naar Hangzhou ook mogelijk trouwens. Dus je zou Suzhou en Hanzhou nog kunnen vergelijken en een keus kunnen maken.
Wat betreft uw vraag over natuur: vlakbij Xi’an (een stukje daarvoor, is te zien vanuit de sneltrein) ligt het Hua Shan berg/gebergte. Ik ben er zelf niet geweest. Heb het alleen vanuit de trein gezien. Misschien dat iemand van dit forum hier wel is geweest?
Misschien kun je verder nog wat info halen uit onze blogposts?: www.reisbloggers.nl/reizen/china
Wil nog een opmerking toevoegen: U kunt ook de indeling beijing/shanghai zo laten in eerste instantie en tijdens de reis besluiten om voor vertrek nog een dag langer in Beijing te verblijven indien u het idee heeft dat u er nog meer wikt bekijken. Aangezien de aankomst en vertrekplaats hetzelfde is, is dat eenvoudig op te lossen.
In Beijing zou je wat langer kunnen blijven, daar is zoveel te zien! Afhankelijk van je aankomsttijd zul je ook wat tijd willen gebruiken om te acclimatiseren.
In Pingyao zou ik 1 dagje blijven. Afhankelijk van hoe laat je met de trein aankomt vanuit Beijing natuurlijk. 1 Dag is wel genoeg om alles te kunnen zien.
Voor Shanghai zou ik wat korter de tijd nemen. 3 dagen bijvoorbeeld met uitstapjes naar Suzhou of Hangzhou. Voor de natuur kun je vanuit Shanghai ook een bus nemen naar Huang Shan.
Ik zou ook wat korten in Shanghai blijven, het is een erg Westerse stad.
Ik vond de ervaring van Pingyao in vergelijking met de hutongs van Beijing veel interessanter. Pingyao is kleine ommuurde stad (het oude gedeelte) waarin bijna alleen maar oude gebouwen staan en dus heel authentiek is/lijkt. Beijing is toch echt een hele grote internationale stad met een aantal oude gebieden althans zo zie ik het.
Naast Huangshan bij Shanghai zou je ook nog naar Huashan kunnen gaan bij Xian. Al denk ik dat als jij gaat dat het heel koud is op de top, hier in het noorden van China is vandaag al sneeuw gevallen.
Je hoeft trouwens niet je plannen om te gooien omdat het mogelijk koud. Het is goed mogelijk je tegen de kou de kleden, daarnaast is het ook mogelijk om de kabelbaan te nemen naar de top van de berg.
Xian is trouwens wel een hele populaire bestemming, het is een van de oudste steden in China en vormde de toegangsport voor de Zijderoute en heeft daardoor dus veel geschiedenis te bieden.
Ik zou Pingyao en Xian in ieder geval niet wegstrepen. Je kan korter in Beijing en Shanghai blijven om toch nog naar Guilin te kunnen.
In Harbin, hier heb ik nog geen sneeuw gezien maar van locals heb ik begrepen dat in de omliggende stadjes (platteland) al sneeuw is gevallen.