Shanghai & Beijing in 1 week?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in de 2e helft van oktober een week naar China te gaan met mijn vrouw. Door werk/omstandigheden is het niet mogelijk om langer dan een week te gaan, we kunnen op vrijdag weg en moeten op zondag weer terug zijn. Het is krap, maar het is niet anders, en we willen gewoon heel graag naar China. Een andere periode of langere periode is niet echt een optie.

Mijn idee is om naar zowel Shanghai als Beijing te gaan. We willen dan ongeveer halverwege de week met de high speed trein van Shanghai naar Beijing (of andersom). Behalve de 2 steden willen we buiten Beijing ook graag de Chinese muur bezoeken.

De vraag is natuurlijk: is dit haalbaar? zijn er mensen die misschien hetzelfde gedaan hebben? hebben jullie nog tips?

Alvast heel erg bedankt! :slight_smile:

Je hebt dus 8 dagen in totaal? Het kan, maar is wel krap. Beijing en Shanghai zijn beide erg grote steden en als het je eerste bezoek aan China is kan het best overweldigend zijn.
Persoonlijk zou ik een week in één van de twee blijven en dan een uitstapje in de buurt maken. Vanuit Beijing kun je makkelijk naar Pingyao bijvoorbeeld. Ga je liever naar Shanghai, dan is Hangzhou leuk om te bezoeken.

Het ligt er natuurlijk aan wat je allemaal wilt bezoeken. Ik denk dat je in 8 dagen veel kunt zien, misschien wel alles waarvoor je komt.

Als je dan ook nog een slaaptrein neemt van Shanghai – Beijing of andersom dan maximaliseer je de beschikbare tijd. Deze trein doet circa 12 uur over het traject en vertrekt van Shanghai om 20:00 en Beijing 21:00.

Je kan je natuurlijk ook concentreren op 1 stad en misschien wat steden in de buurt. Zo kan je in de buurt van Beijing > Datong > Pingyao > (Xian Terracotta Army) > Beijing. Van Beijing > Datong > Pingyao > Xian duurt 2,5 dag.

Voorbeeld
[ul]
[li]Maandag vertrek Beijing 00:18 - 06:36 Datong
[/li][li]Maandag naar de Yungang Grottoes en de Hanging Monastery.
[/li][li]Maandag vertrek Datong 22:57 - 06:06 Pingyao
[/li][li]Dinsdag aankomst Pingyao 06:06
[/li][li]Dinsdag Pingyao bekijken en hier slapen
[/li][li]Woensdag vertrek Pingyao 09:44 – 13:00 Xian
[/li][/ul]

Maar je kunt natuurlijk ook 1 van deze bovenstaande punten overslaan, dus de vraag is weer wat wil je zien?