Noorwegen en het Noorderlicht

Eindelijk is het dan zo ver. Op uitnodiging van Visit Norway vertrek ik naar Noorwegen.
Met SAS Airlines vlieg ik eerst naar Oslo. Van Oslo naar Tromsø en van Tromsø naar Andenes.
De laatste vlucht beloofd wat. In het donker vliegen we door een sneeuwstorm en het Noorderlicht
is zichtbaar op de vleugels van het vliegtuigje.
Na een korte vlucht van 30 minuten arriveren wij met een groepje van 8 personen in Andenes.
Het noordelijkste plaatsje van het eiland Andøya.

Lees hier mijn hele verhaal!

Dat is niet verkeerd ‘op uitnodiging van Visit Norway’. Ik heb je verhaal gelezen en wat een mooie foto’s.
In februari a.s. ga ik naar Spitsbergen. Ik hoop daar o.a. het Noorderlicht te gaan zien. Heb je misschien nog tips hoe je het best het Noorderlicht kunt fotograferen?

Enkele tips in een notendop :

Het noorderlicht fotograferen vergt een stevig statief en een draadontspanner.

Zoek een plekje op met weinig omgevingslicht.

Camera op handmatige stand (M). Het noorderlicht is nu eens zwak en dan weer sterk. Vaste waarden voor sluitertijd, diafragma en ISO zijn niet te geven.

Hou de sluitertijd zo kort mogelijk (max 30s). Stel daartoe uw camera in op een lage f-waarde (diafragma waarde), bijv. f/2.8 of f/3,5. Bij een hoge ISO-waarde krijg je te veel ruis in de foto’s.

Maak niet enkel opnames met een vaste belichtingstijd maar spreid de belichtingstijd. Begin bijvoorbeeld met iso 640 of 800, het laagste diafragma en een sluitertijd van 15 seconden en kijk hoe de foto er op het lcd-scherm uitziet.

Plaats iets op de voorgrond (bomen, een berglandschap, een waterreflectie …). Zo creëer je meer diepte in de foto.

Geen filters voor je lens. Lensstabilisatie (IS) uit. En uiteraard :wink: ook de flitser uit.

Fotografeer bij voorkeur in RAW (beste kwaliteit voor nabewerking).

Tot slot : kleed je warm aan en heb geduld ! En bovenal : **geniet ervan **!

Meer hieromtrent o.m. op poollicht.be.