Noorderlicht in Zweden!

Deze winter willen mijn vriendin en ik graag samen het Noorderlicht gaan bekijken in Zweden.Goedkope vliegtickets te over naar Zweden en met de trein boven de poolcirkel komen is het probleem ook niet,

maar wat zijn nou goede plekken/accomodaties om het licht te zien?

en de fotografie ervan, weet iemand iets over ISO instellingen en sluitertijden voor het Noorderlicht?

mailen mag op alex.drapers@gmail.com

Hartelijk dank alvast!

Het poollicht is afhankelijk van de zonneactiviteit en de daaruit voortkomende magnetische stormen, deze activiteit is niet in alle jaren het zelfde. Vanaf 2011 gaat het weer de goede kant op met de zonneactiviteit, zie dit kaartje. http://www.spaceweatherlive.com/index.php?zon=cyclus〈=EN Verder komen magnetische stormen vaker voor rond de equinoxen (als de dag en nacht even lang duren)

Voor het aanschauwen van het noorderlicht bevind je je het beste niet al te ver van de noordpool en het moet natuurlijk ook donker zijn. Heel soms kan noorderlicht zelfs in Nederland worden waargenomen.

Wij kwamen op onze Europese roadtrip afgelopen zomer in Fins Lapland deze speciaal voor het aanschouwen van het noorderlicht gebouwde ‘bungalows’ tegen. http://www.flickr.com/photos/drivingaroundtheworld/4797720414/sizes/l/in/set-72157624381472741/

Het is in Fins Lapland 's winters wel vreselijk koud, aan de Noorse kust (dus ook de Noordkaap) is het in januari zomaar een graad of tien warmer dan in Fins lapland. Lapland heeft wel weer veel mogelijkheden voor een aantal ander fun activiteiten, zoals sneeuwscooteren en hondensleeen.

Beste Edwin,

Bedankt voor je reactie, maar het gaat mij toch echt over Zweden.
Daarnaast ben ik de stap spaceweather.com al voorbij en ben ik écht alleen op
zoek naar concrete verblijfplaatsen en camerainstellingen voor Auroras

Uit je vraagstelling lijk ik op te kunnen maken dat jij denkt dat je voor het noorderlicht zeer speciale camera-instellingen nodig hebt. Waarom zou het noorderlicht anders zijn dan de ‘normale’ nachtfotografie/available light fotografie?

Statief, schieten in RAW, testfoto maken, en dan spelen met sluitertijd en diafragma…

Ik hoop in februari het noorderlicht te zien, en kan je nu helaas niet helpen. Maar wellicht wil je m’n vraag beantwoorden?

Aan concrete verblijfplaatsen in Zweden kan ik je niet helpen.

Misschien vond jij de informatie uit mijn vorige post allemaal wat te veel, maar het is hier een forum en behalve jij lezen er vast nog wel andere mensen dit draadje, deze mensen vinden de informatie misschien wel interessant. De bedoeling van een forum is zelden om een op een discussies te houden.

Ik gaf aanvankelijk geen antwoord op je vraag over het maken van foto’s omdat daar geen simpele antwoord op te geven is.

In het algemeen geld dat bij een hoge ISO instelling de ruis toeneemt en bij een lange sluitertijd de bewegingsonscherpte toeneemt. De absolute hoeveelheid ruis hangt af van de kwaliteit van de beeldsensor en de naversterking. De daadwerkelijk benodigde sluitertijd hangt dan weer af van de ingestelde ISO gevoeligheid, de lichtsterkte van het objectief (i.g.v. een zoom objectief bij de gebruikte brandpuntafstand) en de intensiteit van het poollicht. En natuurlijk geld ook in het geval van poollicht dat de intensiteit van het waargenomen licht afneemt met het kwadraat van de afstand. Zo lang de ontbrekende parameters niet bekend zijn is het noemen van een sluitertijd dan ook een gok. Bij deze mijn gok: 2 seconden bij 400 ISO.

Zijn de foto’s een belangrijk onderdeel van de trip, dan zou ik voor de zekerheid een statiefje mee nemen en een camera met een lichtsterk objectief (in de meeste gevallen betekend dit een vast brandpunt objectief).

Veel moderne digitale camera’s en zelfs smartphones komen trouwens vanzelf al met redelijke nacht instellingen op de proppen. Even experimenteren met de scenery instellingen en de anti shake functie. Bedenk daarbij dat bewegingsonscherpte vooral zichtbaar is bij ‘harde’ contouren, een diffuse lichtbron toon niet snel onscherp door beweging.

Verder natuurlijk ook zorgen de dat het objectief niet beslaat.

Veel plezier.

ISO waardes van DSLRs zijn niet met elkaar te vergelijken, en al helemaal niet met compact cameras. Ikzelf zou voor een lagere ISO gaan. En een gedegen statief, beetje windbestendig, zodat je sluitertijden van enige secondes aankan. Een klein diafragma lijkt me wenselijk ivm scherptediepte. Maar als gezegd: ik zie geen verschillen met datgeen wat ik net in Rotterdam deed…

Jenny,

Ik keek even op je site en zie veel mooi werk daar. Vooral voor geslaagde portretten heb ik altijd veel bewondering. Ik kon Rotterdam zo snel niet vinden maar zag wel een nachtopname van Boedapest.

Het specifieke van het fotograferen van poollicht lijkt mij dat: - het diffuus is - zich op grote afstand bevind - niet snel bewegend is, je komt dat op ander eisen dan op b.v. bijgaande werkjes welke ik ooit in Amsterdam maakte. ook binnen de set gemaakt in dit speeluurtje heb ik telkens andere belichtings benaderingen toegepast. Ik zie dus wel degelijk verschil tussen nachtfotografie en nachtfotografie

http://www.cluescroll.net/poollicht/Resize%20of%20PICT0013.JPG
http://www.cluescroll.net/poollicht/Resize%20of%20PICT0020.JPG
http://www.cluescroll.net/poollicht/Resize%20of%20PICT0048.JPG
http://www.cluescroll.net/poollicht/Resize%20of%20PICT0051.JPG

Leg eens uit waarom jij graag dieptescherpte ziet bij het fotografen van een onderwerp op ‘oneindige’ afstand? Het meenemen van iets in de voorgrond maakt zo’n foto natuurlijk veel spannender, maar ook die voorgrond verwacht ik op aanzienlijke afstand.

Zou ik zelf op dzo een trip gaan en in de gelegenheid zijn om iets te lenen uit het denkbeeldige ‘magazijn’, dan denk ik al snel aan een DSLR met een vastbrandpunt objectief van zo’n 85 mm kleinbeeld equivalent en een eenbeen of tavelstatiefje. Deze keuze is dan o.a. ingegeven om het mee te slepen gewicht te beperken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ik het beperken van het mee te zeulen gewicht al enige jaren zo ver heb doorgevoerd dat ik alleen nog met mijn mobiel fotografeer. Ik kijk echter nog steeds met belangstelling naar mooi werk van profs en gedreven amateurs. Ik ben dus benieuwd naar wat voor moois jij mee terug gaat nemen van jouw reis naar het noorderlicht.

Ik vind kleuren van foto’s met lange belichtingtijden vaak mooier en intenser dan met korte tijden. Bij mijn Canon maakt het verschil of je een diafragma hebt van 3.5 of eentje van 22, ookal zijn de sluitertijden hiervoor gecorrigeerd. Met 10 heb je een mooi middenweg, en ik zie niet in (vanuit m’n luie stoel) waarom je daarmee geen noorderlicht zou kunnen fotograferen. En het noorderlicht beweegt tot niet zo snel dat het eerste shot meteen goed moet zijn?

Wederom, de ene camera is de andere niet, dus ik denk dat de TS niks aan concrete getallen heeft.

Wel zou ik willen weten waar hijzelf voor zou kiezen. En ik zal tzt ergens op dit forum wel een reisverslag posten :slight_smile:

Beiden,

voor deze fotoinfo dank ik jullie beiden, zijn erg behulpzaam:)
ik fotografeer bijna nooit bij nacht, maar dat statiefje is ook een erg goede tip!

Beiden dank!

alex

Tip: ga eens bij nacht fotograferen. Weet wat je camera kan, en weet de knoppen te vinden in het donker (en met dikke handschoenen).

En zet na afloop wat foto’s hier, en zet erbij wat je deed, dan leren wij er weer van :slight_smile:

Een draadontspanner of de elektronisch gelijkwaardig tooltje is ook best handig, heeft je camera geen uitgestelde opname dan is het zelfs noodzaak.

Niet teveel elektronisch willen in de kou, accu’s hebben bij lage temperaturen een aanzienlijk kortere levensduur.

Past er geen echte draadontspanner op je toestel en zit er geen ontspan vertraging op dan heb je maar twee keuzes.
-elektronisch
-onscherp

Of een heel goed statief :slight_smile:

Mijn docent aan de fotovakschool had er een hele stellige mening over, welke weinig ruimte liet voor afwijkende opvattingen.

Maar zoals ik gisteren al schreef, ik zie het fotograferen van het poollicht niet als iets super kritisch, het zal dus allemaal wel meevallen. Het zou met niks verbazen als je er met een smartphone al een hele mooie plaat van kan maken.

En het aller belangrijkste van alles blijft natuurlijk dat je zelf tevreden bent met je fotografische vakantie herinneringen. :wereld::wereld::wereld:

Ik heb best aardige foto’s van het noorderlicht gezien die met een compactcamera gemaakt waren. Ik zie ook het probleem niet…

Haha Edwin goed verhaal!

Mijn docent aan de fotovakschool zei namelijk vrijdag dat ik prima met een statief kon werken!zo zie je meer dat zoiets toch meningsafhankelijk is!
Ik ga gewoon even expirimenteren de komende tijd, de foto’s komen zeker hier ergens te staan met tips erbij!

En wat voor een tips gaf je docent je mee om foto’s te maken?

Alex, schreef ik ergens dat jij niet met een statief kan/moet werken? Ik ben me wat dat betreft namelijk nergens bewust van :s

Verder, waarom kom je hier advies vragen als je studeert aan de fotovakschool? Raar verhaal!

Evengoed ben ik benieuwd naar de foto’s

En? Heb je het noorderlicht gezien?