Noorderlicht (Aurora Borealis) in Ijsland

Achtergrondinformatie: (Bron: Wikipedia (aangepast))
Het noorderlicht is een fenomeen dat op hoge geografische breedtes 's avonds en 's nachts kan worden waargenomen. Als het poollicht zich voordoet zien we vaak een lichte gloed of is het licht zichtbaar als bewegende bogen, stralenbundels of gordijnen van licht en heel zelden is het zelfs vlammend. Soms staat aan de noordelijke horizon een boog waaruit de lichtstralen als zoeklichten omhoog schieten. Wit en groen zijn de meest voorkomende kleuren, maar soms is er meer variatie en kan je ook bv rood bewonderen.

Hoe ontstaat noorderlicht?
Het noorderlicht hangt samen met uitbarstingen op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de Noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke noorderlicht.

Noorderlicht in Ijsland:
Omdat Ijsland zo noordelijk ligt, moet de zonneactiviteit niet heel hoog zijn om het noorderlicht te kunnen bewonderen. Dat maakt van Ijsland natuurlijk een ideale locatie.
Bovendien heeft de zonneactiviteit cycli van 11 jaar en de volgende piek (= groter aantal zonnevlekken) zou rond 2011/2012 zijn, dus de komende jaren zijn zeer geschikt om het noorderlicht te kunnen bewonderen.
Eén probleem: om dit fenomeen te kunnen waarnemen, moet het helder en donker zijn en vooral dat laatste is in de zomermaanden een probleem. Daarom is de beste periode om het noorderlicht te kunnen zien in Ijsland van september tot april.
Zoek een leuk donker plekje en genieten maar…

Ik voeg ook enkele fotootjes toe. Deze zijn zelf gemaakt met een eenvoudig digitaal fototoestel en zonder enige fotografiekennis. Dat is er natuurlijk aan te zien, ze zijn helemaal niet te vergelijken met de prachtige foto’s die fotografen kunnen maken van het noorderlicht, maar toch wil ik ze toevoegen om te tonen dat het zelfs als complete fotografie-leek de moeite waard is om te proberen foto’s te nemen. Achteraf is het immers een mooie herinnering voor jezelf.

Wil je meer weten over het noorderlicht in Ijsland, of wil je graag betere foto’s zien, klik dan hier

Ik voelde me een enorme geluksvogel toen ik werd getrakteerd op een half uur durend spektakel!! (Myvatn, april 2007) Het is eerst net alsof je gek wordt, alsof je ogen je voor de gek houden. Maar echt supermooi en ontroerend om te zien.

Er is ook een erg mooie documentaire waarin Joanna Lumley (Patsy in Absolutely Fabulous) op zoek gaat naar noorderlicht in Scandinavië, en na veel zoeken en hopen, het eindelijk ziet. En ook zwaar geëmotioneerd raakt.

Echt dit soort dingen zie je dan gebeuren (filmpjes heb ik niet gemaakt), is freaky toch?

http://www.wereldwijzer.nl/<object%20width="425"%20height="344"><param%20name="movie"%20value="http://www.youtube.com/v/6zz-UQ76Fkg&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param%20name="allowFullScreen"%20value="true"></param><param%20name="allowscriptaccess"%20value="always"></param><embed%20src="http://www.youtube.com/v/6zz-UQ76Fkg&hl=nl_NL&fs=1&"%20type="application/x-shockwave-flash"%20allowscriptaccess="always"%20allowfullscreen="true"%20width="425"%20height="344"></embed></object>

[ame=“Aurora Borealis - YouTube”]YouTube- Aurora Borealis[/ame]
[ame=“Northern Lights in Iceland - YouTube”]YouTube- Northern Lights in Iceland[/ame]

Een heel duidelijke website vind ik persoonlijk de volgende: link

Om in het noorden van Ijsland noorderlicht te zien is een Kp van 2 voldoende (= lage activiteit), voor het zuiden moet het 3 zijn.
(ter vergelijking voor België/Nederland moet het 8 of 9 zijn wat overeenkomt met maximale activiteit).

Dus als het helder en donker is, is het in Ijsland bijna altijd mogelijk om noorderlicht te zien!

Het beste moment is een uurtje of twee voor (locale geomagnetische) middernacht.

Dit is ook nog een site waarop de auroral oval wordt aangegeven.

http://www.swpc.noaa.gov/pmap/gif/pmapN.gif

www.spaceweather.com

ik heb een vraag:
Uit verschillende informatiebronnen blijkt dat het noorderlicht in Ijsland vooral te aanschouwen is vanaf september.
Ik ben van plan om van 1 tot 8 oktober naar Ijsland te gaan, en ik broeg me af: wat is de kans om dan het noorderlicht te zien?

Er zijn voor mij twee voorname redenen om naar Ijsland te gaan en dat is het noorderlicht en het spotten van walvissen. Helaas loopt het walvissenseizoen tot september, maar ik hoop dat ik ze begin oktober ook nog kan zien.
Maar dat maakt dan misschien de kans op het noorderlicht weer minder.

In oktober heb je juist meer kans om het noorderlicht te zien !

Ijsland ligt noordelijk genoeg om zeer veel nachten noorderlicht “te hebben”. Probleem is dat het in de zomer niet donker genoeg wordt om het echt te kunnen zien. Vanaf september lukt dat wel, maar in oktober heb je juist meer kans!

Waar ga je naartoe? Hoe noordelijker, hoe meer kans op noorderlicht of hoe feller het kan zijn. Maar persoonlijk heb ik het in september o.a. in het zuiden kunnen bewonderen.

Walvissen zien kan iets moeilijker worden (wij hebben er in ieder geval geen gezien)

we willen vanuit Reykjavik een excursie doen om het noorderlicht te gaan aanschouwen.
is er op 1 oktober ook een goede kans dit dan te zien?
We kunnen ook later in oktober, maar ik dacht hoe vroeger in oktober hoe groter de kans om nog wat walvissen te spotten :slight_smile:

Waarom een excursie doen om het noorderlicht te zien? Gewoon zelf naar een donker plekje rijden (want in Reykjavik zelf zal je niets zien)!

Wat ik deed: de website (zie link in mijn post van 5-8-10) bekijken en als de intensiteit hoog genoeg was (voor omgeving Reykjavik 3 of hoger) en het niet zwaar bewolkt was, naar een donkere plek rijden.

Op een week tijd, zal de intensiteit waarschijnlijk wel een paar keer hoog genoeg zijn. Als het weer dan nog wil meewerken. Maar je hebt niet meer/minder kans dan met een georganiseerde excursie.

Het beste moment is een uurtje of twee voor (locale geomagnetische) middernacht.

Ik wil graag in februari of maart van 2012 een weekje naar ijsland afreizen.

De hoofdreden is voor mij ´het noorderlicht zien´. Dat je aangeeft zelf de auto te pakken en er naartoe te rijden is voor mij een goede tip. Ik zat namelijk zelf ook al aan excursies te denken. Heb je een tip voor autoverhuur?

Ik vond Sixt een prima verhuurbedrijf, maar andere zijn vast ook goed.

Hier vind je meer info over autoverhuur

Heel vet is het inerdaad. Je moet alleen wel ver buiten de Reykjavik gaan kijken want het moet echt wel heel donker zijn.

hoi,
hoe moet ik die “lezen”?
jullie mails van 5-8-10 /6-3-11?
waar moet ik op letten?
groeten, Marja