We, gezin met twee jongens (9 en 5), twijfelen tussen meivakantie Vietnam (2 weken) of zomervakantie Thailand (3,5 week). De route Vietnam is helemaal klaar dankzij forum Vietnam. Nu willen we nog een route Thailand bedenken voordat we de beslissing nemen…(neigt wel steeds meer naar Thailand).
Thailand zijn we allemaal nog niet geweest, in Vietnam is m’n man vaak geweest. We houden niet van alleen een strandvakantie, maar willen het echte Thailand ontdekken. We twijfelen tussen Noord Thailand of Oost. Is het goed te doen om het Oosten te ontdekken met twee kleine kinderen? We willen in ieder geval een paar nachten een jungle ervaring opdoen in Khao Yai. Daarna verder naar het Oosten of meer naar het noorden?
Met zo’n lange vlucht zou ik zeker voor Thailand gaan, dan heb je er meer profijt van.
Jungleervaring kun je bijv. ook opdoen door bijv. op de river Kwai te slapen, in een rafthouse. Is ook geweldig.
Rond Chiang Mai is er bijv. Flight of the Gibbon, was er nog niet, maar lijkt ook heel mooi.
Bangkok-Chiang Mai-Ayutthaya-Kanchanaburi-Hua Hin-Bangkok zou een enigszins logische route zijn.
Om het echte Thailand te ervaren zou je als tussenstop tussen K’buri en Hua Hin kunnen kiezen voor Phetburi.
Phetburi is een echt Thais stadje met veel tempels, en veel aapjes.
Indien je voor het eerst naar Thailand gaat, zou ik een van de ‘standaard’ routes aanhouden. Want wat is het ‘echte’ Thailand ? Bangkok is ook het echte Thailand, evenals Chiang Mai.
Ik denk dat je met het oosten het gebied bedoelt dat ook wel bekend is als Isan. Dit is een deel van Thailand dat nog steeds niet overlopen wordt door hordes toeristen, maar er zijn dan ook minder bekende bezienswaardigheden te vinden. Je vindt er wel prachtige tempels en krijgt een goede indruk hoe de mensen hier op het platteland leven.
Toch zou ik voor de eerste keer eerder kiezen voor de plaatsen die hans2007 ook al aangeeft.
In plaats van Khao Yai zou je ook voor het nationaal park Khao Sok kunnen kiezen en slapen in een boomhut en bungalow op het water. Back to basic, maar kinderen vinden dit vaak helemaal geweldig. Vanuit Khao Sok kan je dan uiteindelijk afsluiten met een paar dagen op een van de eilanden. Of als je een niet-toeristisch strand zoekt, ga dan naar Khanom, provincie Nakhon Si Thammarat. Prachtige kilometerslange stranden en vrij weinig toeristen vergeleken met de eilanden.
Ik zou ook kiezen voor de route: Bangkok-Chiang Mai-Ayutthaya-Kanchanaburi-strandverblijf-Bangkok.
Thailand met kinderen is een aanrader zeker als dit voor jullie kinderen een eerste kennismaking is met Azië plus jullie hebben voldoende tijd.
Jullie kunnen kiezen om met de nachttrein naar Chiang Mai te gaan of om te vliegen.
In zowel Bangkok als in Chiang Mai kan je heerlijke fietstochten maken.
Veel plezier met de voorbereidingen!
Met het oosten bedoelde ik inderdaad Isan, vooral het nog niet toeristisch zijn van dit gebied spreekt ons aan. Maar het noorden heeft inderdaad ook prachtige bezienswaardigheden, we zijn alleen zo bang dat we hordes toeristen tegenkomen. Hoe druk is het hier in juli? We zijn gewend om altijd de minder toeristische plekken te bezoeken. Mijn man is vaak in Azië geweest en ook 20 jaar geleden in vietnam en china, dus is wel gewend dat er niemand Engels kan.
Khao Sok en tree tops net bekeken. Dit ziet er ook prachtig uit, ik lees alleen veel over zwemmen en wateractiviteiten. Eg leuk, maar de jongens vonden een meerdaagse safari met tontantravel geweldig. De oudste wil bioloog worden en zag zichzelf al net als freek vonk door de jungle trekken…
Voor het strand had ik Hua Hin bekeken omdat ik begreep dat daar de zee langzaam afloopt, de jongste kan nog niet zwemmen. Maar ik twijfel nog wel want ik zie zoveel mooie stranden. Het liefst wil ik een spierwit strand met helder, blauw water waar de kinderen meteen aan de kust kunnen snorkelen en dat ze dan ook mooie vissen zien.
Pfft wat een hoop keuzes, hadden we maar een jaar de tijd…
De redenen waarom dit mijn adviesroute was, worden door Ninabe en Krug Thep aangegeven.
Omdat je reist met kleine kinderen, heb ik geprobeerd de reis zo compact mogelijk te houden,
en een beetje van alles wat erin op te nemen.
Khao Sok is prachtig, maar ongeveer dezelfde ervaring kun je rond Chiang Mai en Kanchanaburi dus ook opdoen.
Wanneer je reist naar plaatsen zoals Phetburi (niet toeristisch dus) kan het lastig zijn om voor je kinderen een westers ontbijt te scoren.
Sowieso is iemand de engels spreekt lastig te vinden, maar ik vind dat ook wel zijn charme hebben.
0
http://saiyokviewraft.com/?lang=en
Je slaapt op een raft in de Kwai rivier, in een Nationaal Park. Dit kun je boeken bij
Apples Guesthouse, of een van de vele reisagenten in de hoofdstraat van Kanchanaburi. Je wordt gebracht en gehaald naar je hotel in Kanchanaburi.
Sta vroeg op, en geniet van de stilte en de natuur, het is fantastisch daar. 's avonds kun je naar de vleermuisgrot, vraag even rond hoe laat
je erheen moet. Afstand erheen is ongeveer 500 meter, neem wel een zaklamp mee.
Vergeet niet dat je in de moessontijd zit, oerwouden kunnen nat zijn, paden modderig, en bloedzuigers liggen op de loer.
Onschuldig zijn ze, maar die wonden zitten vaak op plekken die niet snel genezen.
Hans, dank je voor de tip van Phetburi. Een plek waar weinig mensen Engels praten en er moeilijk westers eten te vinden is, is precies wat wij zoeken. Daarnaast zag ik dat er ook veel bezienswaardigheden daar te zien zijn.
We nemen jullie advies van harte en gaan een route bedenken voor het noorden.
Bedankt allemaal tot zover en er komen vast nog wel meer vragen…